Airco weer vol en schakelt aan maar koelt niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

Voor zover ik alle eindjes (schijfjes) info goed aan elkaar bevestig, dan gaat het om de voertuigairco van een buscamper. Een Pössl 2Win ken ik alleen maar als ingebouwd in een Fiat Ducato L3H2 of een Citroën Jumper L3H2. TS noemt een keer 250x, ik vertaal dat naar x250.

Dat is de aanduiding van het basis voertuig: een Sevel x250, bouwjaren 2007 t/m 2014. Of er nu Ducato of Jumper op de achterdeur staat, maakt voor de werking en bediening van de airco niet uit.

Wat wel uitmaakt is of het een handmatig bediende airco is, of dat het de luxe variant met digitale temperatuur regeling en drukknoppen voor de luchtstroom regeling.

De compressor van de motor airco wordt bij zowel de Fiat als de Citroën variant aangedreven door de multiriem die ook de stuurbekrachtigingspomp en de dynamo aandrijft.

Als de airco niet koud wordt kan het zijn omdat de interieur roosters dicht zijn; dan moet de lucht langs de voorruit en/of de voetenruimte. Als je dan de schakelaar op de interieur rooster stand zet, kan de lucht nergens heen. Met interieur rooster bedoel ik nu de 4 roosters gericht op bestuurder en bijrijder: 1 links, 2 midden, 1 rechts.

De airco wordt ook niet koud als de interieur ventilator niet minstens op stand 1 staat.

Andere oorzaken: gebroken multiriem, maar dan doen ook dynamo en stuurbekrachtiging het niet.
Ook al voorgesteld: de koppeling tussen multiriem poelie en compressor wordt niet geactiveerd. Als dat wel gebeurt wanneer er rechtstreeks 12 Volt op wordt gezet, is er of een zekering defect of er zit ergens een draadbreuk. Ik weet niet hoe het hele airco circuit gezekerd is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door kampo »

Bedankt alvast om de informatie van TS aan te scherpen.
Volgens mij zit de airco compressor bij die Sevel niet op de riem van de dynamo, maar ik zou me kunnen vergissen.
De richting van de lucht kleppen zeg je ?
De plausibiliteit is groter dat het hier gaat over een elektrisch aansturingsprobleem van de magneetkoppeling.
Het zou er kunnen op lijken dat de koeltechnieker van dienst hier een externe 12V heeft opgezet.
Dat denk ik mogelijks te maken van wat TS ons verteld.
In de meeste gevallen is het dan de onderdrukschakelaar die de spanning onderbreekt wegens te weinig gas.
De voeding, vries/regel thermostaat en overdruk zitten in dezelfde lijn en kunnen het ook zijn.
Misschien is het een manuele aansturing, misschien één met automatische regeling...
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door Kroppie »

is het voor een TS nou zoveel moeite meer om de juiste gegevens te leveren, nou blijft het nog gissen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

Niet iedereen heeft nou altijd even goed in de gaten wat van de autofabrikant afkomstig, wat de camperbouwer daaraan heeft toegevoegd of veranderd en wat er door een vorige eigenaar aan eigenaardigheid aan toegevoegd is...


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door Kroppie »

dan nog kan hij merk type en bouwjaar van het voertuig toch even melden, of zou hij niet weten op welk voertuig zijn possel gebouwd is, kan me niet voorstellen, maar indien dat, dan brengt vast een kenteken bewijs uitkomst.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

Merk en type kan ik wel afleiden uit zijn eerste post, maar dat is omdat we onze 2e Pössl hebben en ik de eigenaardigheden van de Sevel x250 bussen steeds beter snap...

Ik kan mij maar niet aan de indruk onttrekken dat er sprake is van een bedieningsfout

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 491
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door HJM »

Besten,
het betreft een Ducato buscamper uitgevoerd door Põssl als een 2 Win Style met een 2.3 150 pk uit 2012 dieselmotor en manuele airco die dus gevuld is, en met externe12 v voeding wel werkt maar via dashboardschakelaar niet. Je hoor het toerental omhooggaan, de ventilator aanspringen maar ook met de roosters open :P geen koeling naar binnen. Vandaar de vraag of er een electrisch schema of goede tip beschikbaar is.
Ik was niet bij het vullen en onder 12 v zet een en de techneut is nu niet aanspreekbaar dus verdere info heb ik helaas nu even niet.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door Kroppie »

kijk met deze gegevens is vast een schema te vinden, er kan nu op merk en type en bouwjaar gezocht worden :thumbup: .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

@HJM: dat van de externe voeding moet je uitleggen.

De motor airco werkt volgens mijn beperkte kennis via de multiriem en niet via een externe 12 Volt voeding? De multiriem drijft bij mijn weten een poelie aan, die met een elektrisch of elektronisch gestuurde koppeling ingeschakeld wordt. Draait de motor niet, doet ook de airco het niet, simpelweg omdat de compressor niet draait. En welke vin draait? De vin van de aanjager /kachel ventilator omdat je die minstens op stand 1 hebt staan, of de 2e koelvin achter de radiateur? Die schakelt bij een ingeschakelde airco en draaiende motor doorlopend aan en uit en hoor je zeker buiten heel erg goed. Als die niet wil draaien, kan de airco zijn warmte niet kwijt en werkt hij ook niet (naar behoren in ieder geval). Heb je de kachel ventilator binnen wel aan staan? Hoe staat je recirculatie klep?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

Volgens een online onderdelen catalogus ziet een airco compressor van een Ducato 2,3 150 pk er uit zoals de foto en die wordt idd door de multiriem aangedreven, niet door een separate 12 volt voeding.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door the kapitein »

Er is wel 12v nodig om de magneetkoppeling van de aircopomp te bekrachtigen. Met een draaiende motor slaat de pomp constant aan en uit.
Dus ook al zie je alles draaien betekend het niet dat de pomp werkt.

Marco.

Sent from my SM-A530F using Tapatalk

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9182
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door gjvonk »

Ja, als die koppeling niet aangrijpt, doet de airco het ook niet.

Maar dat schreef ik al: de vraag is hoe het hele airco circuit gezekerd is. De schakelaar in het dashboard zit op dezelfde zekering als de radio in het zekering kastje links onder het dashboard. Is die stuk, dan brandt het airco lampje niet en kun je de airco ook niet inschakelen. Ik weet niet hoe het elektrische circuit daarna in elkaar steekt: bedient de dashboard schakelaar een relais wat op zijn beurt de koppeling weer bedient? Zo ja, is dat nog apart gezekerd tussen het relais en de koppeling? Zit daar ergens een draadbreuk? Hoe is de verbinding tussen airco compressor en 2e koelvin achter de radiateur? Dus storing zoeken is hier stap voor stap checken wat het wel en niet doet, te beginnen met de stand van de kachel ventilator binnen en de roosters...



Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door kampo »

voila het elektrische circuit is al blootgelegd zonder schema
Meestal 3 relais
1 voor de ventilator van de condensor
1 voor de verdamper ventilator (kachelhuis) (soms 1 relais per stand)
1 relais voor de magneetkoppeling (aansturing vries thermostaat, over en onderdruk contact) en aan uit schakelaar.
Dus ook minstens 3 zekeringen.
Groeten Kampo
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Airco weer vol, schakelt aan, maar koelt niet?



Bericht door DJSmiley »

In eLearn staat wel eea over de airco
Relay T05 of the engine compartment junction unit B001 controls the compressor L020 engagement circuit.

The power supply for the relay arrives via the direct battery line protected by fuse F19 of the engine compartment junction unit B001.

The direct battery supply for the compressor relay T05 coil arrives directly from relay T09, also located in the engine compartment junction unit B001 and controlled by pin 72 of connector B of the engine management control unit M010.

The engagement request is sent, from the climate control system control unit H080, to pin 54 of connector B of the engine management control unit M010.

See E6020 AIR CONDITIONING

This signal is also sent to the additional air conditioning temperature control unit H110 to manage the rear climate control system (only on versions designed for carrying people).

See E6025 SUPPLEMENTARY AIR CONDITIONER

On the basis of its internal control logic, control unit M010 sends the command to switch the compressor on from pin 29 of connector B, energizing relay T05 via an earth signal: in this way the air conditioning compressor L020 engagement solenoid receives a direct battery supply.

Linear sensor K120 notifies control unit M010 (pin 13 of connector B) of the pressure of the refrigerant, thereby allowing the control unit to exclude the engagement of the compressor if the pressure values are not within the set range.

Linear sensor K120 receives a power supply and reference earth from pins 22 and 12 respectively of connector B of the engine management control unit M010.

Zie E6020 (air conditioning) en E6021 (Compressor engagement)


als je de schema's kijkt zou ik eens kijken of je aan/rondom F19 en de bijbehorende relais T05 kan meten. Die zorgen voor het feitenlijke aantrekken van de magneetkoppeling. Als dat gebeurt draait je airco pomp en moet je het in de kleppen/luchtcircuits gaan zoeken.
Pin 87 van het relais zou +12V zijn als de compressor zou moeten draaien (=magneetkoppeling bekrachtigd)
Zo niet, dan zekering checken en checken of het relais zelf wel bekrachtigd wordt.

Als dat niet het geval is (geen bekrachtigd T05) dan wordt het zoeken naar de oorzaak. Het kan bv prima zijn dat er een sensortje stuk is waardoor de ECU denkt dat er geen koelmiddel in zit en dus de airco niet inschakelt.

Maar het merkbaar veranderen van toerental doet denken dat er wel wat ingeschakeld wordt. Ik zou beginnen met meten aan pin 87 van T04 of er of er wat gebeurt (bekrachtiging van je magneetkoppeling). Dan weet je dat dat deel goed is
Bijlagen
airco02.JPG
airco02.JPG (88.66 KiB) 1518 keer bekeken
airco01.JPG
airco01.JPG (53.31 KiB) 1518 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie