LPG tanken zonder buitenaansluiting?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
bloot015
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 17 aug 2003, 12:55
Contacteer:

LPG tanken zonder buitenaansluiting?



Bericht door bloot015 »

Is het waar dat je in het buitenland bij het gastanken van de twee lpg-flessen problemen kunt krijgen als je geen buitenaansluiting hebt? En met problemen bedoel ik dat het tankstation je het gas weigert. Het gaat om de nieuwste gasflessen, professioneel gemonteerd en voorzien van een certificaat. Ik hoor graag de ervaringen.
Nico Bloot

Bezoek ook mijn website ::Griekenland Camperland:: http://www.griekenlandcamperland.nl
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8697
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door seth_space »

Ja net zoals in Nederland ben je dan overgeleverd aan de tankstation houder die conform de regels tewerk gaat.
Met een buitenvuller ben je net zo "illegaal" aan het tanken maar valt het niet zo op.
Besef trouwens dat er ook camperaars zijn die normale gasflessen navullen met LPG. Dat is vragen om verboden en die zijn er dan ook gekomen.
Wat ervaringen betreft ben ik slechts een keer aangesproken door een Franse tankstation houdster die adhv de getankt hoeveelheid wees op het verbod.
Aangezien de tankstation houder de bekeuring krijgt ook heel terecht!
Verder al jaren probleemloos via buitenvuller overal getankt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8493
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door EasyBee »

bloot015 schreef:
za 20 jun 2020, 21:03
Het gaat om de nieuwste gasflessen, professioneel gemonteerd en voorzien van een certificaat.
Welke professional monteert die dingen zonder buitenvuller? Die zou als professional beter moeten weten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door Kroppie »

al bouwt een professor het in dat wil nog niet zeggen dat het professioneel gedaan is.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18171
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door Cee Pee »

En als de klant die opdracht niet geeft komt die buitenvuller er ook niet op.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door bertt »

Als je twijfel, bij een supermarkt tanken, dat gaat 9 van de 10 keer zonder problemen.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
bloot015
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 17 aug 2003, 12:55
Contacteer:

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door bloot015 »

Kijk, daar heb ik wat aan. Tank je dan zelf bij die super of moet je dat laten doen?
Nico Bloot

Bezoek ook mijn website ::Griekenland Camperland:: http://www.griekenlandcamperland.nl
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door bertt »

Altijd zelf. Of ze, hij, zit in een hokje om af te rekenen. Dan betaal je als je er uit rij. Ik loop er dan altijd ff heen, ook omdat ik vaak achteruit vertrek ivm krappe draai bij kassa.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Zijspan
Berichten: 2601
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door Zijspan »

Ik tank ook zonder buiten vuller zo in de fles, ik kies liever voor zelfbediening dat scheelt vragen.
Soms bij een bediende pomp als het niet anders kan, dan willen ze soms niet, hangt af waar en wie!
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Lpg-tanken zonder buitenaansluiting



Bericht door Dafluc »

bloot015 schreef:
za 20 jun 2020, 21:44
Kijk, daar heb ik wat aan.
Aan al die andere antwoorden heb je ook wat. Want het zijn allemaal antwoorden op je vraag. Het mag officieel niet en het tankstation kan daar een flinke boete voor krijgen. Dus als ze je weigeren doen ze dat met een goede reden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Digiwalker
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
Contacteer:

Re: LPG tanken zonder buitenaansluiting?



Bericht door Digiwalker »

Even beetje Off topic. De nieuwe gasflessen of ze nou met of zonder buitenvulaansluiting in uw camper staan kunnen gas lekken.
Bij het warme weer gaat het gas uitzetten en zal het veiligheidsventiel de druk aflaten.
Hierdoor kan brand ontstaan als er niet goed wordt geventileerd.
De oude flessen daarentegen lekken geen gas bij oplopende warmte, zij ontploffen.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk

Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: LPG tanken zonder buitenaansluiting?



Bericht door bupozaanstad »

Ik mag toch hopen dat iemand die deze flessen "professioneel" installeert er ook zorg voor draagt dat bij eventuele lekkage het gas via een rooster kan ontsnappen.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

LPG tanken zonder buitenaansluiting?



Bericht door Marco Polo »

Gewoon goed in het zonnetje zetten ;-)
Fles kan meestal gegarandeerd - met geldige keuring - 30 bar hebben.
(Is ingeslagen op de fles).
Afblaasdruk staat over het algemeen wat lager.
Zeg minimaal een Bar of 25.

https://www.engineeringtoolbox.com/docs ... essure.pdf

Om die druk te bereiken moet de fles toch zeker 60 graden warm worden.
In het zonnetje kan dat lukken.
Maar in een gaskast?
tonic
Berichten: 2459
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: LPG tanken zonder buitenaansluiting?



Bericht door tonic »

Digiwalker schreef:
zo 21 jun 2020, 10:17
Even beetje Off topic. De nieuwe gasflessen of ze nou met of zonder buitenvulaansluiting in uw camper staan kunnen gas lekken.
Bij het warme weer gaat het gas uitzetten en zal het veiligheidsventiel de druk aflaten.
Hierdoor kan brand ontstaan als er niet goed wordt geventileerd.
De oude flessen daarentegen lekken geen gas bij oplopende warmte, zij ontploffen.


Verstuurd vanaf mijn Power met Tapatalk
Een dampgastank of een hervulbare gasfles werkt precies het zelfde als een auto LPG tank.
Er zit een 80% vulklep in om te voorkomen dat er teveel gas inkomt. ook blijft er dan ruimte over om uit te zetten.
Een lpg autogastank blaast ook niet af als de temperatuur wat oploopt. Alleen bij een autobrand kan de temperatuur zo oplopen dat ze liever willen dat hij gaat afblazen dan ontploffen. Dus dan gaat de tank stapsgewijs afblazen.
Bij een LPG autogasinstallatie is een gasdichte behuizing geplaats als de LPG tank in het voertuig is geplaats. deze is ervoor als er een lekkage zou optreden de kofferbak niet volloopt met gas. De gaskast in uw camper moet deze functie overnemen, als er een lekkage zou zijn dan moet het gas wegkunnen.
Wel is er een groot verschil tussen een auto LPGgastank en een dampgastank onder uw camper. Een LPG aangedreven auto wekt met vloeibaar gas welke buiten de tank in de installatie wordt omgezet in gasvorm. Uw Kook of verwarmingsinstallatie werkt op gasvorm. Uit een normale LPG tank komt door de plaatsing van de afname leiding vloeibaargas en een dampgastank heeft een ander afname leiding waardoor er nooit vloeibaargas uit kan komen. Dus voor de doe het zellfers onder ons gebruik wil je een normale LPG tank gaan gebruiken dan moet deze omgebouwd worden.
Plaats reactie