kosten wiellagers vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door de Jonckheer »

Op de vraag van TS hoe de lagers gecontroleerd kunnen worden heb ik aangegeven hoe dat te doen. Ik heb niet kunnen lezen dat hij dat ook heeft gedaan en ik vraag mij af waarom niet? Want dan kun je aan de garage melden welke lagers wel en welke niet goed zijn. Ik zou dat eerst maar eens even doen want heen en weer bellen met de garage heeft geen zin als je niet eerst weet wat er aan de hand is. Uiteraard is het mogelijk dat ze alle 4 niet goed zijn maar hoogst onwaarschijnlijk is het wel.
isoplus schreef:
za 20 jun 2020, 22:35
Ik repareerde op een camping eens het bakboord wiellager van een aanhanger met het advies aan de eigenaar ook stuurboord maar te vervangen, je wil onderweg immers geen gedoe en we waren toch bezig.
Niet nodig, die kan nog wel even mee. Het volgende jaar strandde hij vlak bij de camping in Portugal met een vastgelopen stuurboord lager.
Nu was de schade zo groot dat de astap beschadigd was, ik heb een as met naven uit Nederland moeten laten komen.
Duur geintje met een hoop onnodige kosten.
Dat kun je niet vergelijken want als een lager een hoop herrie gaat maken hoor je dat wel van je auto maar niet van je aanhanger. Lang voordat het vastloopt zul je dus bij je auto dat lager vervangen.
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door bartjebakker »

isoplus schreef:
za 20 jun 2020, 22:35
Bartjebakker geeft niet aan hoeveel kilometers de lagers gelopen hebben maar als ze nooit gewisseld zijn is de leeftijd 19 jaar. Afgezien van de draaiuren is dat een respectabele leeftijd, vooral omdat een camper vaak langdurig stilstaat en daar worden de lagers niet beter van, keerringen ook niet.
We kunnen nog lang in de glazen bol kijken maar daar komt Bart niet verder mee.
Vertrouw je het niet, vraag een andere garage om hun advies.
Vind je het te duur, vraag prijs bij een ander.
Bedenk dat je tot nu toe tevreden was met je garage en het onderhoud dat ze deden.
Dank nogmaals voor alle info. Inmiddels heb ik de lagers laten vervangen en bleek toch 1 lager iets minder slecht. Het is soms makkelijk om te zeggen, doe dan alles maar. Maar als dat inderdaad echt niet hoeft is het ook zonde. Dat van die 19 jaar wist ik niet. Ze hebben nl precies net hun 19e verjaardag gevierd :-). En inderdaad veel stil gestaan. Camper heeft nu 72000 gelopen. Toch valt me ook op wat een dreunen de camper moet opvangen op bijv duitse autowegen. Het totale gewicht speelt daar natuurlijk ook een rol. Uiteindeijk had ik inderdaad zelf nog alle lagers kunnen gaan controleren, maar dat had mij denk ik wel een onzeker gevoel gegeven. Affijn, Camper is in heel mooie staat dus het is het waard.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door de Jonckheer »

Wat ik niet goed begrijp is dat je hier om advies vraagt en vervolgens de boel laat vervangen door de garage dus alle adviezen compleet negeert. Nou ja, het zij zo. Als je maar tevreden bent.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door ducati 900 »

Bij campers hebben de lagers get meeste te lijden van de stilstand en niet door dreunen die de camper krijgt tijdens het rijden.
En je kunt nu weer een poosje vooruit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
bartjebakker
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 05 jul 2017, 14:10
Locatie: lunteren

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door bartjebakker »

Dank nogmaals voor de informatie. Ik denk ook zeker nuttig voor anderen. Duidelijk dus ook dat lagers indd door lang stilstaan ook kunnen slijten.
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: kosten wiellagers vervangen



Bericht door umpie30 »

Voorwiellagers van ducato 244 gaan met grote regelmaat en dan vooral de versie met abs.
En om zo n lager te vervangen gaat je echt niet in een uurtje lukken en al helemaal niet met ook meteen een apk en dat alles in een uur 🙈
Je hebt in elk geval een flink grote pers nodig aangezien die naven wel zo vast zitten dat je soms wel 35 ton nodig hebt om ze los te krijgen.
En als je pech hebt zit het zo vast dat je naafdrager kapot knapt en je dus ook een nieuw fuseelichaam nodig hebt.
Maarja dit verhaal zal door de techneuten wel afgedaan worden als kan niet bestaat niet nog nooit van gehoord.

Bij ons in de werkplaats gebeurde het ook wel eens 🤷‍♂️
Plaats reactie