Koppeling en meerdere problemen LMC Fiat Ducato (1991)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Koppeling en meerdere problemen LMC Fiat Ducato (1991)



Bericht door jasperenpriscilla »

Hallo allemaal.

over 2 weken komt er een nieuwe koppeling in onze bertus. De koppeling is zowieso op zijn eind, daarnaast schudt het motorblok behoorlijk bij optrekken. Motorsteunen zijn allen gecheckt maar nog in frisse staat. De monteur verdenkt de koppeling. En ik ben het met hem eens.

We willen bertus nog niet kwijt, dus ik vind het een goede investering. Dan weten we zeker dat het daar goed zit.

Nu vraag ik me af, dit motorblok is 40d km geleden vervangen voor een nieuwe (kop en bak niet). Ik neem aan dat toen ook de koppeling is gedaan. Ik vind een versleten koppeling in 40d km niet al te best.

Nu is de camper zowieso altijd vrij zwaar vergeleken met de originele ducato. Waardoor logischerwijs de koppeling het ook altijd zwaarder heeft. Is het dan niet mogelijk er een andere koppelingsset in te zetten die hier wat beter tegen bestand is? Of is dit een gedachtekronkel die absoluut niet klopt (immers normaal plaatst men een zwaardere koppeling als het vermogen toeneemt)

Hebben jullie advies welk merk koppeling te adviseren is? Ik zie setjes vanaf 60 euro (spotgoedkoop) maar ik bespaar op zo'n reparatie liever niet op het materiaal. op de totaal prijs merk je het verschil tussen een goedkope of dure koppeling nauwelijks.
Laatst gewijzigd door jasperenpriscilla op ma 15 jun 2020, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door leftlanebandit »

Je kunt kijken of er een drukgroep leverbaar is met een zwaardere diafragma veer aan het frictie oppak van de plaat is weinig te veranderen

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door EasyBee »

jasperenpriscilla schreef:
vr 12 jun 2020, 14:54
over 2 weken komt er een nieuwe koppeling in onze bertus. De koppeling is zowieso op zijn eind, De monteur verdenkt de koppeling. En ik ben het met hem eens.
Nu vraag ik me af, dit motorblok is 40d km geleden vervangen voor een nieuwe (kop en bak niet). Ik neem aan dat toen ook de koppeling is gedaan. Ik vind een versleten koppeling in 40d km niet al te best.
Nu is de camper zowieso altijd vrij zwaar vergeleken met de originele ducato. Waardoor logischerwijs de koppeling het ook altijd zwaarder heeft. Is het dan niet mogelijk er een andere koppelingsset in te zetten die hier wat beter tegen bestand is? Of is dit een gedachtekronkel die absoluut niet klopt (immers normaal plaatst men een zwaardere koppeling als het vermogen toeneemt)
1) Waaruit maken jullie (monteur en jij) op dat de koppeling versleten is?
2) Motorblok vervangen door ander blok. Ruilmotor of compleet gereviseerd blok?
3) Je weet niet zeker of de koppeling en drukgroep vervangen zijn bij die vervanging? Wie heeft het dan laten doen/gedaan? Jouw monteur blijkbaar niet, want dan zouden jullie het weten.
4) 40.000 en dan een versleten koppeling? Dat is of een oude koppeling + drukgroep met veel meer kilometers (en dus niet vervangen bij die motorruil) of rijd je met slippende koppeling? Er zijn hier heel weinig forumleden met "zware" campers die maar 40.000 kilometer met hun koppeling doen.

jasperenpriscilla schreef:
vr 12 jun 2020, 14:54
daarnaast schudt het motorblok behoorlijk bij optrekken. Motorsteunen zijn allen gecheckt maar nog in frisse staat. De monteur verdenkt de koppeling. En ik ben het met hem eens.
5) Hebben jullie ook aan de aandrijfassen en de tripods gedacht?
Bij welke snelheid treedt dat trillen op? Bij trekkende motor tussen de 60 en de 80 km per uur?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door jasperenpriscilla »

Veel vragen, de antwoorden 1 voor 1

1 vorig jaar de koppelingskabel laten vervangen, deze zit helemaal op het einde van zijn stelbereik. hieruit maakt de monteur op dat de koppeling pas heel laat vrijkomt/aangrijpt
2 Volgens de papieren die we bij de camper hebben gekregen een nieuw blok. Ik verwacht echter gewoon een revisie blok
3 Ik heb de papieren er even bijgezocht, in de factuur (2013) staat wel een nieuw motorblok benoemd inclusief montage, staat echter niets over een koppelingsset (gek genoeg) dus misschien is ie toch al echt flink oud al.
4 Ja wij hebben de camper pas 14 maanden, 10duizend kilometer. Dus ik weet alleen hoe ik er mee rijdt.

5 Ja aandrijfassen en tripods hebben we aan gedacht. voorzover ik heb kunnen vinden is dat typisch een kwaal voor hogere snelheden en dan wegtrekken. Bij ons is de trilling echt typisch vanuit stilstand. tot de koppeling is opgekomen. Dan is het weg. In de 2e versnelling doet hij het soms nog lichtjes, een beetje afhankelijk van het gekozen schakelmoment. Ik kreeg hier als advies de motorsteunen te controleren, zeker de middelste volgens de monteur zijn die in redelijke staat. vandaar dat we toch bij de koppeling zijn uitgekomen.

Als jullie andere verdachten hebben, dan hoor ik dat heel graag. Ik wil het graag oplossen, ook al beschouwde ik het 2 weken geleden gewoon als karakter van de auto. Met file rijden en in stedelijk verkeer is het wel echt heel vervelend.

Zit er veel verschil in kwaliteiten van koppelingen? Ik zie de merken: statim, LUK, valeo, sachs, nexus, jp group, NK. Merk boeit me niet, als het maar goed spul is!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door Kroppie »

de namen luk, valeo en sachs, klinken mij bekend in de oren, is zeker kwaliteit, de andere namen?, nooit van gehoord..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door Bas vd laar »

daarnaast schudt het motorblok behoorlijk bij optrekken. Motorsteunen zijn allen gecheckt maar nog in frisse staat. De monteur verdenkt de koppeling
Als het de koppeling is gebeurt dat alleen bij het aangrijpen, en dan ook nog bijna alleen te merken in de eerste versnelling.
Als de camper schudt tijdens optrekken verdenk ik de aandrijfassen, net als Easybee.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15366
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door Hoofdnoorman »

+1
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door knutselaartje »

Probleem doet me denken aan dat wat wij 2 jaar geleden ook hadden. Bleek de vork in het koppelingshuis uit zijn ashouder te zijn gegaan en greep dus niet mooi haaks de drukgroep aan. Asje is hersteld en nieuwe drukgroep. Bleek ook dat de kabel die alles aantrekt vanaf het pedaal niet meer te stellen was. En zo vonden we uiteindelijk het probleem.
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door pwhooftman »

Bas vd laar schreef:
vr 12 jun 2020, 17:14
daarnaast schudt het motorblok behoorlijk bij optrekken. Motorsteunen zijn allen gecheckt maar nog in frisse staat. De monteur verdenkt de koppeling
Als het de koppeling is gebeurt dat alleen bij het aangrijpen, en dan ook nog bijna alleen te merken in de eerste versnelling.
Als de camper schudt tijdens optrekken verdenk ik de aandrijfassen, net als Easybee.
Kan ook echt wel de koppeling zijn hoor. In de personenwagen van mijn vrouw stuiterde de motor er bijna uit als je de koppeling op liet komen. Lag aan haar rijstijl (niet fout, maar blijkbaar hield zij de motor ongemerkt op een toerental bij wegrijden waarbij het geheel in een resonantie kwam). Als ik er een tijdje in reed, of een paar keer in zijn twee wegreed was het weer weg. Koppeling was niet versleten, maar het was wel super irritant. Een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep loste het op, en het is ook niet meer teruggekomen.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8494
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door EasyBee »

Wij hadden dat ook bij onze oude Transit. Was gewoon een beetje oxidatie door lang stilstaan waardoor koppelingplaat en drukgroep ruw aangrepen. Paar keer een stuk rijden en flink optrekken en stoppen en weer wegrijden enz. en het was weg. Hoef je de koppelingplaat en drukgroep niet voor te vervangen.

Back on topic.
TS (jasperenpriscilla) hebben, zo lijkt het, een versleten koppeling. Dus een gevalletje zo goedkoop mogelijk een ander blok er in hangen. zonder koppeling en drukgroep mee te nemen.
Maar als dat zo is, twijfel ik vervolgens aan "nieuw motorblok benoemd inclusief montage". Want je hangt er een "nieuw" oftewel revisieblok in van een paar duizend euro en je hebt de hele zaak losliggen, maar de koppeling en drukgroep (van nog geen 200 euro) bespaar je op? :problem: Ik geloof daar niet zo gauw in. Daar is uit een schadegevalletje (total loss) een blok getrokken en er in gezet. Quick and dirty.
Ik hoop dat ze bij die motorinbouw nog wel een nieuwe distributieset en waterpomp hebben ingebouwd. Ik zou controleren hoe die er uitzien.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door jasperenpriscilla »

Lekker een weekendje weggeweest.

Er valt me nog iets op, als ik gewoon tijdens het rijden, bijvoorbeeld als ik op een stoplicht afrijdt. ineens mijn voet van het gas haal, dan hoor ik het motorblok best wel 'kloink' zeggen (gewoonlijk doe je dit ook niet, normaal doe je dat veel geleidelijker). logisch dat het blok op zo'n moment een beweging maakt, maar door de motorsteunen zou dit soepel moeten gaan.

Ik betwijfel toch of niet toch de motorsteunen gewoon gaar zijn. Ook al zegt de monteur van niet.

Wat er in het verleden met de camper is gebeurd kan ik overigens weinig van zeggen. Het ding is in de staat zoals ie is. Daar moet ik het mee doen. En dat is ook prima, het is immers geen nieuwe. Ik vind het wel een goede tip om eens een controle te doen hoe het met de distributie zit. even een snelle checkvraag, om de hoeveel jaar dient deze vervangen te worden? Ik denk dat de meeste campers zo weinig kilometers maken dat het eerder om jaren gaat dan kilometers.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door seth_space »

Ik zie nergens een merk en type of heb dit gemist.
Aangezien de meeste campers op fiat basis zijn is elke 5 jaar of 180.000km ( wat het eerste bereikt is) vervanging aanbevolen. Ducato 250x
Andere types andere getallen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door Bas vd laar »

Ik betwijfel toch of niet toch de motorsteunen gewoon gaar zijn. Ook al zegt de monteur van niet.
Kan de versnellingsbaksteun zijn, dat kun je makkelijk zien, is een rond rubber in een grote stalen houder.
Rubber is vaak gescheurd.
De distributieriem van een Ducato knapt bijna nooit, zelfs niet na 20 jaar.
Je kunt wel een beetje een inschatting maken van de staat, door even de kap opzij te duwen, dan kun je hem zien.
Staan er allemaal zwarte streepjes in de breedte van de riem op dan is hij aardig dun aan het worden.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Koppeling origineel of misschien sterker?



Bericht door jasperenpriscilla »

ik zie inderdaad dat ik helemaal geen merk en type heb genoemd, het is een ducato 290 uit 1991 met de 1.9td motor.

Riem ga ik effe bekijken, en voor die motorsteun kijk ik er even onder. ik vind de bovenste 2 steunen er vrij droog uitzien eerlijk gezegd (zitten scheurtjes in het rubber)

momenteel ook een lek in het dak, dus klusjes genoeg :lol3: (wel echt klote, gelukkig zit er weinig vocht in want vrijdagnacht is er pas voor het eerst een goede bui op gevallen) Nu een zeil erover heen getrokken tot ik het heb gefikst.
Plaats reactie