Koplamp probleem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Koplamp probleem



Bericht door JPWGusta »

Camper van dochterlief op Ducato chassis 2.5D van 1992 heeft hetzelfde probleem gehad, toen was het idd de schakelaaar. WD40 ingespoten, enkele malen aan/uit en opgelost - tot op heden geen problemen meer gehad.
Greetz, JP
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Morgen ook eens kijken of het helpt de schakelaar in te spuiten, denk alleen dat ik contactreiniger ga gebruiken ipv WD40
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Even een terugkoppeling, het is verholpen. JPWGusta schreef dat hij de schakelaar had ingespoten met WD40 en ik heb dit voorbeeld opgevolgd met een contactreiniger met smerende werking van Griffon en het werkt weer als vanouds. Dank allemaal voor het meedenken en in het bijzonder JPWGusta voor deze simpele oplossing.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

De oplossing was maar van korte duur, helaas. Weer geen dimlicht, wel stads en grootlicht en zojuist een een stuurkolomschakelaar besteld bij Reints en hopen dat deze het probleem gaat verhelpen. Er komt nu ook geen spanning meer op de zekeringen van het dimlicht.

Is er iemand die kan vertellen hoe je deze stuurkolomschakelaar kan vervangen?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Koplamp probleem



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, vervanging is niet zo moeilijk. Accuklem los, stuurkappen verwijderen, claxon drukknop verwijderen; voorzichtig met de bedrading en stekkertje. Kroonmoer los en dan moet het stuur er zo naar boven af kunnen. Wanneer hij teveel klemt op de spiebanen dan met rubber hamer of met een blokje hout er onder tegenaan meppen. De schakelaar unit zit met een klembandje geborgd. Boutje losdraaien. De schakelaar unit heeft 3 of 4 niet verwisselbare connectors dus hier kan niets fout. Beetje contactspray of vaseline in de connectors spuiten en dan verbinden. Alles in omgekeerde volgorde monteren. Voor dat je de stuurkappen weer monteert even het stuur draaien en zeker zijn dat de bekabeling goed zit en niet klemt of haakt. Groet Eric
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koplamp probleem



Bericht door Kroppie »

als je het stuur gaat verwijderen draai dan de moer niet geheel eraf, maar laat hem een paar gangen zitten, klop dan het stuur los en dan pas de moer eraf, eerst de moer eraf en dan aan het stuur trekken en er onder kloppen en het komt ineens los dan klapt het in je gezicht en dat is niet leuk.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Thanks voor de tips en Jos een keer een stuur van een Volvo tegen me snavel gehad omdat ik de moer er volledig had afgedraaid, overkomt me echt niet meer ;-)

Ik laat weten hoe het afloopt.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koplamp probleem



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Koplamp probleem



Bericht door Hoofdnoorman »

Zorg wel dat de ring met nokken goed staat als je het stuur weer herplaatst. Aan de achterzijde verhogingen. (roze) Deze aan de linkerzijde, anders doet de afslag van de richtingaanwijzer het niet goed.

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Top Rudy daar gaan we op letten. Klusje wordt gedaan bij vrienden in de garage, zelf red ik het helaas niet meer alleen ivm met de gezondheid.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Vandaag is de stuurkolomschakelaar binnen gekomen en deze maar eerst eens goed schoon gemaakt, je kon aan de handels precies zien wat de vorige bestuurder de laatste jaren allemaal had gegeten. Alle ribbeltjes die in de knoppen zitten waren gewoon een geheel van vuil maar na een grondige reinigingsbeurt is ie weer als nieuw. Nu maar eens kijken hoe je het makkelijkst bij de stekkers kan komen want die verdwijnen ergens achter een metalen plaat onder het tellerblok. Is er ergens een handleiding van om hier goed bij te kunnen komen of kan iemand dit vertellen zodat ik het weer kan doorgeven aan de persoon die dit voor mij gaat vervangen. Na 55 keer chemo en bestralen heb ik er zelf geen fut meer voor, voel me verder prima maar het ontbreekt mij aan de power om het zelf aan te pakken.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Koplamp probleem



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hi, stuur/schakelmechanisme kappen losdraaien 4/5 schrieben. Kappen verwijderen. Dan zie je de connectors zo zitten. Connectors zijn niet verwisselbaar. Groet Eric
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Koplamp probleem



Bericht door c.westerman »

Teken ook even de stand van het stuur af voordat je dit loshaalt! :thumbup:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Koplamp probleem



Bericht door bupozaanstad »

Hoe bedoel je Eric, niet verwisselbaar het zijn toch gewoon mannetjes en vrouwtjes of te wel stekker verbindingen?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Plaats reactie