Zwakke D-plus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Zwakke D-plus



Bericht door marcel-m »

Hallo allen

Na lang stilstaan en vervangen van start en huishoud accu blijft het lampje van de dynamo branden na starten.
Echter de motoraccu laadt prima bij, de huishoudaccu helemaal niet.
Camper fiat ducato 2.5 tdi 1995.
Na veel zoeken meet ik bij de ebl op de d plus 8 volt dus veel te weinig.
Als eerste bij de dynamo gekeken of daar een slechte verbinding zit.
Tot mijn verbazing was de d plus niet aangesloten noch is er daar één draad los die zit er niet eens.
Terug gezocht vanaf de ebl kwam ik wat scotch blokjes tegen op de originele bedrading, dit teidelijk vervangen door een kroonsteen maar echter geen resultaat.
Gooi ik de bedrading naar de ebl los dan brand het dynamolampje nog zwakjes.
Er zit dus ergens een slechte verbinding volgens mij.
Maar waar?
Is niet makkelijk zoeken door de brievenbus van een integraal.
Ben nu van plan om een extra draad te trekken van de loze d plus van de dynamo naar de ebl en verwacht dat dan de huishoud accu ook weer bijlaad en de koelkast ed ook weer op 12v werken.
Echter twijfel of ik die extra draad ook op de originele bedrading aan moet sluiten, mogelijk dan wel genoeg spanning om het dynamolampje uit te laten gaan maar misschien toch niet zo een goed idee?
Daarbij vraag ik jullie hulp.
Iemand nog een ander goed idee?
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24459
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Zwakke D-plus



Bericht door javanes »

De draad van de D+ van de dynamo loopt naar het laadcontrolelampje. Vaak zit er inderdaad een aftakking met zo'n smerig scotch blokje naar de EBL,
Vreemd dat die draad niet is aangesloten.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Zwakke D-plus



Bericht door marcel-m »

Denk dat er ergens een d plus simulator zit die niet goed werkt.
Ben niet thuis in dat soort spul maar wil het wel goed werkende hebben.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zwakke D-plus



Bericht door travelscout »

Als de laadspanning van je dynamo normaal is (14,4V), zonder enige uitbreiding naar woondeel en
het laadstroomcontrole lampje zwakjes brand (zonder een extra aansluiting op die D+ naar wat dan ook), zou ik dat eerst verhelpen.
Dan is er iets niet helemaal 100% in de veldbekrachtiging van de dynamo met als gevolg minder stroom
Koolborstels (als set) zitten dan bij mij per direct, in het verdachtenbankje.

Niet verder over nadenken, kost alleen maar meer tijd.
Bovendien zijn die niet erg duur en is het redelijk goed zelf te doen (zeker als het geen haast heeft).

Daarna verder....
Paul.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1087
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Zwakke D-plus



Bericht door ben19 »

En bij mij de D+ dioden ze zijn vaak kapot heb er honderden van vervangen in mn Bosch tijd.
Meet het spannings verschil tussen B+ en D+ dan weet je het zeker en op deze verschil spanning gaat je lampje branden .
Als de borstels op zijn heb je vaak een onregelmatig knipperd lampje.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: Zwakke D-plus



Bericht door McFly »

Bij mijn vorige ducato 1996 brandde ook altijd acculampje en scheidings relais ging niet aan na starten en dus hh werd niet opgeladen. Maar die kwamen wel in als ik even toeren maakte.

Had altijd het idee dat idd de d+ zelf een beetje brak was maar de dynamo wel goed spanning gaf. Dus ff gas geven en dan nog een keer kijken.
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Zwakke D-plus



Bericht door marcel-m »

Bij mij zit er geen draad aangesloten op de d plus dus dat zou anders moeten werken.
De dynamo is al vervangen maar het probleem blijft.

Ik wil nu de d plus van de dynamo naar de ebl brengen dus buitenom de bedrading van de auto zodat alles in het campergedeelte weer werkt.
Daarnaast zou ik heel graag het lampje op het daschboard uit hebben dus wil proberen om door te lussen naar de originele bedrading, echter weet ik niet of ik daar problemen mee kan veroorzaken ,vandaar dat ik jullie hulp inroep.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zwakke D-plus



Bericht door Kroppie »

geen D+?, met starten krijgt de regelaar in de dynamo via het dynamolampje 12 volt waardoor de dynamo bekrachtigd word, en brand het lampje op het dashboard, levert de dynamo eenmaal stroom dan krijgt het lampje van 2 kanten +12 volt, en gaat dan uit, blijft het lampje zwak of fel branden dan krijgt het dus te weinig spanning van de dynamo, en meestal is er dan 1 of meerdere dioden in de dynamo overleden

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Zwakke D-plus



Bericht door marcel-m »

Jos ,hoe het zou moeten werken weet ik maar kennelijk is het bij deze anders.
Ik ga zondag eea uit proberen.
Ik weet het niet zeker maar ik denk dat er in deze camper nog geen ecu of canbus aanwezig is dus kan in principe niets stuk maken door het te proberen.
Mochten er anderen zijn die het beter weten dan hoor ik dat natuurlijk graag.
Gr Rob
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Zwakke D-plus



Bericht door travelscout »

Als je deze motor hebt Iveco 8140.47R (vanaf bj 1994) dan heeft die een eerste uitvoering van een ECU.
Zou me wel verbazen gezien het bouwjaar dat je opgeeft (camperbouwjaren is meestal minstens +1).
Maar zelfs dan, kan ik kan me niet voorstellen dat er een bijzondere of afwijkende dynamo inzit.
Zorg ervoor dat het lampje helemaal uit gaat zonder extra verbindingen op de D+.

En dan pas verder...
Paul.
Plaats reactie