Wellicht de brandstofpomp?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
ezteis
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 20:50
Locatie: heerenveen

Wellicht de brandstofpomp?



Bericht door ezteis »

Techneuten.

Gisteren gestrand op de A6 net voor Lelystad.
Zonder enig waarschuwing, geen rode of gele lampjes motor uit. :bang:
Uitlaten rollen op de vluchtstrook.
Bellen met SOS dienst.(ben verzekerd bij NKC)
Afgesleept naar Mc Donalds Lelystad.
Geprobeerd te starten,de berger probeerde het nog met remmenreiniger in luchtfilter.
2 seconden ,weer uit.
O zegt hij, dat is de brandstofpomp.
Nog rondgebeld voor een garage in de buurt die tijd had.(de berger)
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken,er werd een taxi voor ons geregeld,
en de bus is vandaag teruggebracht bij onze eigen garagist.
Mijn vraag is dus:Kan een brandstofpomp er zomaar mee ophouden?
Zonder waarschuwing of symptomen van slecht startten of slecht lopen.
Of is het meer logisch dat er een brandstofslang is losgeschoten in de tank of zo.

Fiat ducato 244 2.8 JTD 2003 KM 188000

Vr gr Sietze
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: brandstofpomp



Bericht door Bas vd laar »

Die gaat niet zomaar stuk hoor.
Ik denk dat het eerder wat anders is.
Meen me te herinneren dat er een crashknop op zit die de brandstoftoevoer afsluit, deze hebben wel eens kuren.

viewtopic.php?f=3&t=8470550&p=1878941&h ... r#p1878941
Laatst gewijzigd door Bas vd laar op do 11 jun 2020, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: brandstofpomp



Bericht door Kroppie »

alles kan er zo maar in eens mee ophouden, ook brandstofpompen, en meestal zonder waarschuwing, kan natuurlijk ook een storing in wat anders zijn(elektra b.v) waardoor de opvoerpomp er mee stopt, daardoor de diesel inspuitpomp niet werkt, alles is van elkaar afhankelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: brandstofpomp



Bericht door javanes »

Spanning op het electromagnetisch ventiel op de pomp?
Kun je meten met een multimeter meten op de pomp als het contact aan staat.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: brandstofpomp



Bericht door Bas vd laar »

Bij het andere forumlid bleek het dit te zijn:
Hallo,

Toch nog even een reactie, dit had ik niet meer gedaan zag ik.
Het bleek de transponder-ring te zijn!

Eerst een nieuw kaartje met de code moeten aanvragen bij Citroën.
Na inlezen startte hij weer, echter was deze code na uitzetten van de motor weer verdwenen.
Na vervangen transponder-ring en opnieuw inlezen van de code is het probleem verholpen.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: brandstofpomp



Bericht door mama »

Dat kan goed hoor dat die er ineens mee ophoud .
Ik had mijn auto s'avonds in de garage gezet , s'morgens willen starten en die deed ook niets méér , naar de garage gesleept en daar was het verdikt : dieselpomp stuk 2.500 € voor een ruilpomp , een nieuwe kost nog méér
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10165
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: brandstofpomp



Bericht door Peter LMC »

Is een 2.8 JTD er niet eentje met een commonrail systeem :?:
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: brandstofpomp



Bericht door Zijspan »

Ik rijd ook met een 2800 jtd en die van ons is een common rail, en die pomp kan ook gewoon stuk gaan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: brandstofpomp



Bericht door Kroppie »

of een raildruk sensor, zoveel mogelijkheden, eerst maar eens horen wat de garage denkt wat het is na gedegen onderzoek

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
PeterDucato
Berichten: 42
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 18:47
Locatie: Sumar FRL

Re: brandstofpomp



Bericht door PeterDucato »

Eerst maar eens aan de computer hangen, dat geeft vaak op een boel vragen al antwoorden. dan kun je ook gericht zoeken.
Zoals er al gezegd word, het kan van alles zijn, van een verstopte brandstofleiding tot een defecte brandstofpomp.

Als de raildruksensor niet een bepaalde startdruk meet, zal de ECU de injectoren niet aansturen.
En een te lage raildruk kan ook weer van alles zijn. van een verstopt filter tot een defecte pomp.

Groeten Peter
1992 Fiat Ducato 290 FFB 2.5 TD
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: brandstofpomp



Bericht door kareltje cola »

De code zal niet defect zijn want dit is gebeurd tijdens het rijden,commonrail druk sensor gaat zo goed als nooit defect (word wel vaak vervangen,maar de sensor geeft gewoon aan wat hij meet...)
Wat je wel kan doen is even laten uitlezen welke foutmeldingen er in zitten,vermoedelijk zouden het de verstuivers kunnen zijn,hogedrukregelaar,commonrailpomp maar dit is allemaal te testen.

gr Glen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: brandstofpomp



Bericht door Kroppie »

laatst nog meegemaakt met een audi sq5,v8 3.0 liter, liep beroerd en storingslampje aan, uit gelezen raildruk te laag, maar sensor en pomp oke, lek van de injectors gemeten met 8 injectie naalden(zonder zuigertje, dus eigenlijk buisjes met schaalverdeling) met een slangetje op de lek van de injector, 1 injector lekte veel meer dan de 7 andere, daardoor druk in de rail te laag injector vervangen, alles weer 100%, je moet dus wel na blijven denken, want enkel afgaan op de storings melding gaat niet altijd goed.

hopelijk is het bij jou iets simpels

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
ezteis
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 20:50
Locatie: heerenveen

Re: brandstofpomp



Bericht door ezteis »

Na een eerste onderzoek blijkt dat het niet in de toevoer brandstof zit.
Pomp is oke,filter schoon,geen verstopte leiding.
Word nu gedacht aan electronica.
Of dat er iets niet op tijd staat.
Versprongen distributieriem.(riem is 3 jr oud, 21000 km)

Word vervolgd

vr gr Sietze
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: brandstofpomp



Bericht door ben19 »

Al uitgelezen?
Heb vorig jaar het zelfde gehad wel met een 2.3 jtd
Bij mij was deECU niet meer uit te lezen.
Deze laten maken in Duitsland voor 300 euro.
Kon dit niet laten maken in Nederland
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Plaats reactie