Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door Kroppie »

mijn 1200Wp panelen op zuid in de tuin en 2500Wp panelen op oost op dak doen op een zonnige dag in afgelopen mei +25 Kwh per dag.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door gjvonk »

Maar dan nog Jos, 5 300Wp panelen doen op een zonnige dag in NL, als je heel veel mazzel hebt misschien maximaal 15Kw, dan sta je dus minstens 5 dagen voor je weer 250 km verder kan...

In de winter kom je helemaal niet meer van je plek.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door Kroppie »

mee eens, dat is nog verre toekomst, een voertuig op zonneenergie van panelen op datzelfde voertuig.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door AadenAnke »

Zolang het laden en de opslag in de accu's niet voldoende is zal dit alleen voor doelgroepen een alternatief zijn. Voor mijzelf als ik naar het zuiden ga de eerste dag tot voorbij Luxenburg na eerst mijn vroege dienst gedraaid heb op de OV bus. De 2e dag nog een goeie 500 km en daarna gaan we rustig zwerven. Op de terug weg de 1e dag een 500 km de 2e dag zijn we thuis tussen de 8 en 1100 km! Dat gaat een electerische bus niet reden. Sinds deze week rijden er op mijn werk waterstof bussen met de waterstofunit in een aanhanger achter de bus. Waterstof tanken duurt ongeveer 20 minuten dus maar hopen dat je er niet teveel voor je heb. Dus dat is ook de oplossing nog niet.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door gjvonk »

Bij de RET rijden nu ook elektrische ov bussen en vorig weekend zagen we bij Groningen gelede elektrische bussen rijden. Maar hoe lang die moeten laden en hoe lang die buslijnen zijn, weet ik niet. Bij de eindpunten wordt er bijgeladen via een pantograaf zoals de Arnhemse trolley bussen ook hebben.

Zolang dat nog niet rijdend kan op b.v. snelwegtrajecten, is een auto met uitsluitend een accu voor mij nog geen optie.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door de Jonckheer »

Tussen Hoorn en Amsterdam rijden ze daar ook mee, gelede bussen. Moeten in Edam bijgeladen worden. Een kennis van mij (die tot voor kort daarmee gereden heeft) heeft er verschillende keren mee aan de kant gestaan, accu leeg terwijl de meter nog een kwart lading aangaf. Ook is er een keer zo'n ding in de hens gegaan onder het bijladen in Edam.
Hoe het kan dat EBS een hele serie van die peperdure dingen heeft is mij niet duidelijk want dat bedrijf verkeerd in constante geldnood vanwege een te lage inschrijving bij aanbesteding. Geld voor nieuwe kleding voor het personeel is er niet maar wel voor bussen van 8 ton per stuk? Zal wel een onvrijwillig cadeautje zijn van de belastingbetaler . .
Iemand schreef: "als ik elektrisch wil rijden ga ik wel naar de kermis" en daar ben ik het hartgrondig mee eens.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8656
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door seth_space »

Dat deze transport bus nog niet de ideale camper zal opleveren is helder.
Maar voor een hoop camperaars zou het een leuke start kunnen zijn.
Electrisch rijden is de onvermijdelijke toekomst los van de keuze voor steeds betere accu's of waterstof.
.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door gjvonk »

Op waterstof zeker, zou ik ook zo willen. Op uitsluitend accu's weet ik niet?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13241
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door AadenAnke »

Ach er rijden op zoveel plekken electerische bussen! Rondom Schiphol bij connexxion, EBS en gvb rondom Rotterdam/Dordrecht bij Qbuzz, RET, nu ook bij connexxion welles waar met een waterstofgenerator er achter. In het noorden rijden bij Arriva ook al een tijd waterstofbussen. Waterstofbussen zijn gewoon electerische bussen met een waterstofgenerator. Dat de bussen her en der stil zijn gevallen is veelal menselijk falen! Verkeerde rijstijl, niet goed onder de pantograaf zetten verkeerde bus (nog niet geladen) meenemen. Omloop fouten waardoor bussen niet tijdig geladen/gewisseld kunnen worden. Ook de inkoop afdelingen zijn uit gegaan van cijfers die niet rieel waren. Bij de verwarming uitgaan van een te lage gewenste temperatuur bij de airco ook zoiets. Dus meer energie verbruik dan gepland/berekend. Een bus die in de fik vliegt ach dat was niet de eerste en zal ook niet de laatste zijn. Jullie zouden je rot schrikken als je zou zien hoe diverse randapparatuur is aangesloten. Ik heb ook een held gezien in den Haag een paar jaar geleden die een brandende gas bus vanuit het midden van een woonwijk naar de rand van die wijk reed. Maar lpg vinden we geen probleem hier want dat is lekker makkelijk tanken.
Maar terug naar de E Ducato, volgens mij nog niet geschikt voor een camper. Zal vast wel een keer komen. Maar dan zal de prijs ook wel een flinke rem op de aanschaf zijn!

Gr. Aad
Gebruikersavatar
knutselaartje
Berichten: 169
Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
Locatie: Ravenswoud
Contacteer:

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door knutselaartje »

Voor de wintersporters: vergeet dit voorlopig maar. Verwarming neemt nogal wat en de airco kan er ook wat van. :-?
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 196
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: FIAT E-DUCATO IS NIEUWE ELEKTRISCHE BESTELBUS



Bericht door rzwiebel »

Peter12 schreef:
ma 08 jun 2020, 14:56
Als het dak groot genoeg is, is dat toch geen probleem? Gewoon volleggen met zonnecellen en bijladen.
De gemiddelde e- laadpaal levert tussen de 13A en 90A, maar gemiddeld wordt 32A bij 230V afgenomen, oftewel bijna 7400 Watt en daar is dat accu-pack op afgestemd. Dan moet je ongeveer 8000 Wp op jouw dak leggen of, omgerekend in oppervlakte is dat bijna 50 m2 Heb je wel een heel groot dak nodig. Zelfs dat van een 13m lange vrachtwagen is nog ruimschoots onvoldoende :P
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door Gino608D »

knutselaartje schreef:
ma 08 jun 2020, 22:06
Voor de wintersporters: vergeet dit voorlopig maar. Verwarming neemt nogal wat en de airco kan er ook wat van. :-?
Dat valt wel mee. Het grootste probleem is dat de accu veel minder presteert als het koud is.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Gino608D
Berichten: 1921
Lid geworden op: zo 27 feb 2011, 22:37
Locatie: Valkenswaard

Re: Fiat E-Ducato is nieuwe elektrische bestelbus



Bericht door Gino608D »

Onderweg laden doe je aan de snellader natuurlijk. Op camperplaatsen en campings zullen ook wel laadpalen verschijnen. De actieradius is het nog niet, want met een afgeladen camper zal het verbruik wel omhoog gaan.

Ik heb zelf een auto waarmee ik 450 km kan rijden. Dat is de opgave van de fabrikant. Met goed weer haal ik dat ruim. Het scheelt wel dat je nu toch niet harder dan 100 mag.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: FIAT E-DUCATO IS NIEUWE ELEKTRISCHE BESTELBUS



Bericht door hathi »

de Jonckheer schreef:
ma 08 jun 2020, 14:49
Het bereik varieert van 220 tot 360 km (NEDC-cyclus), a
En deze. NEDC,word ook nog graag gebruikt,om het nog wat aantrekkelijker te maken,terwijl Het een oude berekening is ! Omdat na 1 July allemaal volgens de WLTP regels berekend gaat worden,en dat geeft een veel ongunstiger beeld,ook zal hierdoor , voor zeer veel voertuigen,ook de BPM en de motorbelasting gaan stijgen,ondanks de protesten van de autodealers
Hans
Plaats reactie