Camper opwaarderen
- rijschoollucassen
- Berichten: 3065
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Camper verzwaren
Som van de aslasten is flink hoger. Neem contact op met WDT en leg het hun eens voor. Waarschijnlijk blijft die 5100kg wel staan, dat is het maximaal treingewicht. Dus het totale toegestane gewicht inclusief een aanhanger. Dat overigens een daadwerkelijk gewogen gewicht. Ik mag tot 5500kg, ik mag 2000kg trekken, maar dan mag mijn camper op dat moment niet meer dan 3500kg wegen, ondanks dat de camper zelf 3850kg mtm op kenteken heeft staan.
Groet uit Drenthe, Jaap
Groet uit Drenthe, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Camper verzwaren
Ja, dat betekent het volgende:
totaal treingewicht, dus met beladen aanhanger erachter max.5100 kg
belasting vooras max.1850 kg
belasting achteras max. 2120 kg
Max te trekken aanhanger gewicht 1600 kg (zo'n aanhanger heeft een eigen kenteken)
Totaal technische massa die de camper mag dragen 3970 kg
Het lijkt dus zomaar niet mogelijk om dat zonder aanpassingen op te hogen tot b.v. 4000 kg, je hebt dan rijbewijs C1 nodig.
Een aanhanger met een totaal geladen gewicht tot max. 750 kg mag je op hetzelfde kenteken als de camper erachter hangen met witte platen.
Je hebt dan ook geen ander rijbewijs nodig als B, wil je meer trekken dan 750 kg dan moet je rijbewijs BE hebben.
Leuker wordt het niet, kleine aanhangers tot 750 kg zijn goedkoop en handig.
totaal treingewicht, dus met beladen aanhanger erachter max.5100 kg
belasting vooras max.1850 kg
belasting achteras max. 2120 kg
Max te trekken aanhanger gewicht 1600 kg (zo'n aanhanger heeft een eigen kenteken)
Totaal technische massa die de camper mag dragen 3970 kg
Het lijkt dus zomaar niet mogelijk om dat zonder aanpassingen op te hogen tot b.v. 4000 kg, je hebt dan rijbewijs C1 nodig.
Een aanhanger met een totaal geladen gewicht tot max. 750 kg mag je op hetzelfde kenteken als de camper erachter hangen met witte platen.
Je hebt dan ook geen ander rijbewijs nodig als B, wil je meer trekken dan 750 kg dan moet je rijbewijs BE hebben.
Leuker wordt het niet, kleine aanhangers tot 750 kg zijn goedkoop en handig.
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Camper verzwaren
Helaas kan WDT niks voor me doen: ze hebben de papieren er niet voor. Wel jammer.
Kun je zoiets niet zelf geregeld krijgen?
Technische aanpassingen kan ik zelf verzorgen. Ik begreep dat de bladveren moeten verzwaard en toegevoegde luchtvering maar die zit er al onder.
Kun je zoiets niet zelf geregeld krijgen?
Technische aanpassingen kan ik zelf verzorgen. Ik begreep dat de bladveren moeten verzwaard en toegevoegde luchtvering maar die zit er al onder.
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Re: Camper verzwaren
Zelf regelen zal een uitdaging zijn om goedgekeurd te krijgen bij de RDW.
Neem eens contact op met de RDW met de onderstaande gegevens. Maar max zal hooguit 3850 worden.
Het is nooit de optelsom van max vooras + max achteras. Want zo precies krijg je hem nooit beladen. Er moet marge overblijven.
Neem eens contact op met de RDW met de onderstaande gegevens. Maar max zal hooguit 3850 worden.
Het is nooit de optelsom van max vooras + max achteras. Want zo precies krijg je hem nooit beladen. Er moet marge overblijven.
Campergeluk schreef: ↑za 06 jun 2020, 13:24Fiat Auto S.p.A.
Chassisnummer. ........
3500 kg
5100 kg
1- 1850 kg
2- 2120 kg
Dit plaatje zit onder de motorkap
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Camper opwaarderen
.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 10 jun 2020, 17:40, 3 keer totaal gewijzigd.
- vmax
- Berichten: 5176
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
- Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân
Re: Camper opwaarderen
kijk eens of je geen alko chassis hebt als dat het geval wel is dan ff bellen met alko en daar krijg je dat het benodigde van voor naar de rdw. aan je aslasten te zien zou het 3850kg worden
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid
voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/
en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Camper opwaarderen
CORRECTIE!:
Sorry, met 3970 kg zou ik al prima gered zijn.
Zat ff op t verkeerde spoor...
Dus dan kan ik t met de RDW zelf regelen? die 3970 kg?
Sorry, met 3970 kg zou ik al prima gered zijn.
Zat ff op t verkeerde spoor...
Dus dan kan ik t met de RDW zelf regelen? die 3970 kg?
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Re: Camper opwaarderen
Dat F1 en F2 zegt niets over de max aslasten van jouw camper.
Je krijgt (normaal gesproken) nooit het max van de voor- en achteras bij elkaar opgeteld als technisch max toegestaan.
Er wordt altijd een marge aangehouden.
Bij mij is het op het AL-KO plaatje ook niet A+B+C=D, Daar zit 150 kg marge tussen. Dus A+B+C=(D-150)
Of het gaat lukken met de RDW, is van te voren niet te zeggen.Campergeluk schreef: ↑wo 10 jun 2020, 13:57CORRECTIE!:
Sorry, met 3970 kg zou ik al prima gered zijn.
Zat ff op t verkeerde spoor...
Dus dan kan ik t met de RDW zelf regelen? die 3970 kg?
Het staat tenminste wel op je typeplaatje. Gewoon contact met ze opnemen.
Maar als het lukt zal het eerder 3850 dan die 3970 zijn.
En een C rijbewijs!
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Camper opwaarderen
Sjonge Jonge wat ben jij een ongelovige EasyBee
De firma Kuhne in Duitsland en nog een paar andere die deden niets anders.
En als je het in Duitsland had laten goedkeuren bij de Tuv dan werd het
in NL zo overgenomen als deze weer op NL kenteken kwam.
De Duitsland route noemde men dit.
Weet niet of dit vandaag de dag nog bestaat.
De firma Kuhne in Duitsland en nog een paar andere die deden niets anders.
En als je het in Duitsland had laten goedkeuren bij de Tuv dan werd het
in NL zo overgenomen als deze weer op NL kenteken kwam.
De Duitsland route noemde men dit.
Weet niet of dit vandaag de dag nog bestaat.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op wo 10 jun 2020, 17:40, 2 keer totaal gewijzigd.
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Camper opwaarderen
@ peter LMC
RDW verwijst me naar fiat nl in Lijnden naar afd homologatie; het nl-sprekende contact in Italië! ( een Vlaamse) zegt dat fiat niet de eindproductent is van de camper en dus geven zij geen verklaring af. Nu aangeland bij Eura mobiel die ik nu een verzoek ga sturen of zij mij een dergelijke verklaring willen sturen.....
RDW beweert: dat type plaatje kun jij wel eens vervalst hebben (...echt!) en dus willen wij een verklaring v d fabrikant!
RDW verwijst me naar fiat nl in Lijnden naar afd homologatie; het nl-sprekende contact in Italië! ( een Vlaamse) zegt dat fiat niet de eindproductent is van de camper en dus geven zij geen verklaring af. Nu aangeland bij Eura mobiel die ik nu een verzoek ga sturen of zij mij een dergelijke verklaring willen sturen.....
RDW beweert: dat type plaatje kun jij wel eens vervalst hebben (...echt!) en dus willen wij een verklaring v d fabrikant!
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
- Peter LMC
- Berichten: 10161
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Camper opwaarderen
Hebben zij dit type plaatje gezien op dit forum of is dat een aanname van de persoon die je aan de telefoon had.Campergeluk schreef: ↑wo 10 jun 2020, 15:30@ peter LMC
RDW beweert: dat type plaatje kun jij wel eens vervalst hebben (...echt!) en dus willen wij een verklaring v d fabrikant!
Dit typeplaatje komt van de fabrikant alleen die bestaat nu niet meer.
Helemaal in het Italiaans.
Ik wil alleen maar aantonen dat je wel kunt opwaarderen tot de max aslasten.
In de transport wereld gebeurd niet anders met opleggers en aanhangers.
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Camper opwaarderen
@ Peter
Het typeplaatje zit onder de motorkap v mn camper, alleen de persoon v d technische dienst v d RDW zegt daar geen genoegen mee te nemen: ik moet dan n verklaring hebben van Fiat, etc etc
Waar dient dat typeplaaatje dan voor?.. eiegenlijk om niet goed van te worden.
As 1 staat op 1850 en as 2 op 2120
Het typeplaatje zit onder de motorkap v mn camper, alleen de persoon v d technische dienst v d RDW zegt daar geen genoegen mee te nemen: ik moet dan n verklaring hebben van Fiat, etc etc
Waar dient dat typeplaaatje dan voor?.. eiegenlijk om niet goed van te worden.
As 1 staat op 1850 en as 2 op 2120
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
- Campergeluk
- Berichten: 176
- Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
- Locatie: Sittard
Re: Camper opwaarderen
Trouwens net nagevraagd bij een grote rijschoolhouder:
Met BE bewijs mag je tot 7000 kg rijden en dat wist ik niet!
Weet bij God niet wanneer ik dat examen gedaan zou hebben..!
Met BE bewijs mag je tot 7000 kg rijden en dat wist ik niet!
Weet bij God niet wanneer ik dat examen gedaan zou hebben..!
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Re: Camper opwaarderen
Zou moeten kunnen. Ik heb ook bij WTD geïnformeerd, die zouden het kunnen doen met enkele aanpassingen. Op mijn typeplaatje staat ook 1850 en 2000 kg, zou zelfs tot 4000 kg kunnen volgens hen:
N.B. Betreft een Carado T345 op Fiat Ducato chassis bj 2015 (geen Alko).
N.B. Betreft een Carado T345 op Fiat Ducato chassis bj 2015 (geen Alko).
WTD-Services schreef:Geachte heer,
Aan de hand van het Fiat typeplaatje kunnen wij uw camper opwaarderen naar 4000 kg. U heeft dan wel stalen voorveren en een hulpluchtvering op de achteras nodig. Deze moeten van het merk VB Airsuspension zijn. Ervan uitgaande dat er 15 inch stalen velgen en banden met een loadindex van 109 op de camper liggen, dan zou het typeplaatje er als volgt uit komen te zien:
MTM 4000 kg
As 1 2000 kg (VB stalen voorvering)
As 2 2000 kg (VB hulpluchtvering)
U kunt er ook voor kiezen om alleen op de achteras VB hulpluchtvering te laten monteren, dan zou het nieuwe typeplaatje (met 15 inch stalen velgen en banden LI 109) er als volgt uit komen te zien:
MTM 3850 kg
As 1 1850 kg (ongewijzigd)
As 2 2000 kg (VB hulpluchtvering)
In de bijlage kunt u lezen hoe wij te werk gaan, wat de kosten zijn en welke gegevens wij nog meer van u nodig hebben als wij uw voertuig mogen opwaarderen.