Zonnepaneel en koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
martienmaas
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 10:40

Zonnepaneel en koelkast



Bericht door martienmaas »

:crazy: Onze koelkast werkt op 12Volt, 220Volt en op gas. Zet je deze handmatig aan dan doet hij het op alledrie. In de automatische mode AES werkt ook alles. Er treedt een probleem op zodra je de motor start. Dan geeft ie 12Volt aan op de koelkast. Zet je de motor uit dan geeft de koelkast weer GAS aan maar dat doet ie niet: geeft geen storing aan!

Nu lees ik dat het zonnepaneel de koelkast voedt tijdens rijden. Kan het zijn dat indien het zonnepaneel niet werkt of stuk is dat je dan het systeem ontregeld?
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1729
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Sandor Gora »

Na afzetten motor blijft-ie nog even op de accu draaien. Dat zou handig zijn als je even diesel tankt. Na verloop van tijd gaat-ie dan op het gas over. Als de gaskraan open staat, tenminste.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Janpinz »

Het zou onhandig zijn, als je staat te tanken, en de kk gaat aan op gas!
Maar idd , het omschakelen van aes wil wel eens lang duren, als je er op staat te wachten..
Een solar die de kk voedt onderweg...lijkt me vreemd.
De kk krijgt zijn stroom direct van de dynamo, althans, rijdend.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door isoplus »

Bij de meeste modernere AES kasten duurt het 15 minuten voordat na het contact afzetten( motor uit) de gasbrander vrijgegeven wordt en ontsteekt.
Dit geeft je inderdaad de tijd om te tanken, niet aan te bevelen, er gebeuren nog steeds ongelukken met campers tijdens tanken maar dat is wel met tanken van LPG.
Bij dieseltanken zal het zo'n vaart niet lopen maar open vuur is verboden op tankstations dus...
De gebruiksaanwijzing van je koelkast geeft je ongetwijfeld het juiste antwoord.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door appellover »

Doe bij dieseltanken nooit de koelkast uit,wel bij lpg tanken,is ook vlak bij elkaar.
Koelkast draait altijd op gas.
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Pallieter
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 16:06
Locatie: Fryslân

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Pallieter »

Begrijp ik goed dat een aantal van jullie de koelkast gewoon op gas laten staan tijdens het rijden? Ik was in de veronderstelling dat dat niet mocht. Of dat de vlam kon uitwaaien tijdens het rijden.

Groet, Cor.
You can't start a fire without a spark.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Zonnepaneel en koelkast



Bericht door appellover »

Koelkast altijd op gas ook tijdens rijden. Eigenlijk hoort gaskraan dicht tijdens rijden, bij mij dus niet. Ook de ventilatoren blijven draaien.
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Peter LMC »

Pallieter schreef:
vr 05 jun 2020, 10:14
Begrijp ik goed dat een aantal van jullie de koelkast gewoon op gas laten staan tijdens het rijden? Ik was in de veronderstelling dat, dat niet mocht. Of dat de vlam kon uitwaaien tijdens het rijden.

Groet, Cor.
Er zijn diverse landen waar dit inderdaad verplicht is Cor.
Je moet daar de gas fles/tank kraan dicht hebben staan onder het rijden.
Maar als je camper dan bv weer is uitgerust met een crashsensor in het gassysteem dan mag bv weer wel.
Het hangt dus van je gas systeem af of het wel of niet mag.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Aloys »

Pallieter schreef:
vr 05 jun 2020, 10:14
Begrijp ik goed dat een aantal van jullie de koelkast gewoon op gas laten staan tijdens het rijden? Ik was in de veronderstelling dat dat niet mocht. Of dat de vlam kon uitwaaien tijdens het rijden.
In de jaren '90, toen we nog een absorptie-koelkast hadden, stond die ook altijd op gas. Behalve
wanneer er 230V voorhanden was, dán op 230V. Wanneer de koelkast zou uitwaaien treedt automatisch
de thermische beveiliging in werking: het gas wordt afgesloten.

Bij ons zat het aan/afvoerroostertje van de koelkast naast de camperdeur. Ik had als gewoonte bij het
uitstappen even aan het roostertje te ruiken: de warme, wat benauwde lucht was mijn controle dat de
kast nog brandde. Ik kan me overigens niet herinneren dat ie ooit is uitgewaaid.

In de regels, of het wel of niet is toegestaan, heb ik me eigenlijk nooit zo verdiept... :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Peter LMC »

isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door isoplus »

Wat dan ook en waar ook geregeld, het gebruik van open vuur op een tankstation is VERBODEN!!
Dus op het moment dat je een tankstation betreedt of oprijdt met open vuur( een brandende koelkastbrander) ben je al in overtreding en bij een ongeval, veroorzaakt door jouw nalatigheid op dat moment, ben je gewoon aansprakelijk. Dat kan wel eens een duur grapje worden.
Je moet het dus gewoon weten en of je het wel of niet doet moet jezelf bepalen.
Net als Aloys had ik de koelkast gewoon op gas en eigenlijk altijd omdat dat het beste werkte, met crashsensor op de flessen en met de AES dus geen probleem omdat ik 15 minuten tijd had om te tanken.
Na het ongeval in Zutphen met gas tanken, vlak bij de flat van Thole, ben ik toch anders gaan denken over gas in een camper en bootje.
Zowel mijn camper als mijn bootje hebben nu een compressorkoelkast, dus geen gasbrander meer.
Ik heb bij de Roteb in Rotterdam een brandbestrijdingscursus gevolgd voor koopvaardijtankerpersoneel en ook jaren op tankers gevaren die licht ontvlambare brandstoffen vervoerden, ik weet dus wel ongeveer wat er kan gebeuren door een klein menselijk foutje.
Een geopende fles gas zonder beveiliging kan in geval van een aanrijding voor veel problemen zorgen, dus ook al zou je er vanwege de leeftijd van je camper mee mogen rijden(in Holland) doe het niet. In het buitenland is het al helemaal niet verstandig omdat daar vaak andere regels gelden.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Peter12 »

Zeg dat ook meteen tegen die Lamborghini rijders die met vuur uit de uitlaat wegrijden :roll:
Pleasure is the path of joy
Premiumliner
Berichten: 1098
Lid geworden op: za 12 aug 2017, 19:58

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door Premiumliner »

Vreselijk! En die Lamborghini rijders moeten meestal op hetzelfde moment als u tanken bij hetzelfde tankstation. Als er nou eens een paar van die autootjes waren kon je ze mijden, maar ja het is de meest verkochte auto in Europa, samen met Ferrari. De kans dat je samen een tankbeurt maakt is dus levensgroot. :think:
Eigenaren van dwerghondjes zijn mede schuldig aan de gezondheidsproblemen van deze beestjes zoals constante hoofdpijn en ademhalingsproblemen.
martienmaas
Berichten: 2
Lid geworden op: do 04 jun 2020, 10:40

Re: Zonnepaneel en koelkast



Bericht door martienmaas »

EVEN terug naar de vraag: :DD
Onze koelkast werkt op 12Volt, 220Volt en op gas. Zet je deze handmatig aan dan doet hij het op alledrie. In de automatische mode AES werkt ook alles. Er treedt een probleem op zodra je de motor start. Dan geeft ie 12Volt aan op de koelkast. Zet je de motor uit dan geeft de koelkast weer GAS aan maar dat doet ie niet: geeft geen storing aan!

Nu lees ik dat het zonnepaneel de koelkast voedt tijdens rijden. Kan het zijn dat indien het zonnepaneel niet werkt of stuk is dat je dan het systeem ontregeld?
Plaats reactie