Remmen hard

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Remmen hard



Bericht door cdr »

Hallo allen!

Als ik rem....helemaal prima met onze ducato1.9 td uit 1991. Maar...bij gedoseerd remmen, dus redelijk achter elkaar pompend remmen, voelt het rempedaal steeds harder aan en vermindert de remdruk, valt zelfs grotendeels weg. Na een paar seconden is het dan weer in orde... lijkt me niet lekker bergje af straks. Waar kan ik dit zoeken?

Alvast dank!
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Remmen hard



Bericht door leftlanebandit »

Dat komt omdat de motor weinig toeren maakt en de vacuüm pomp dus ook waardoor er weinig vacuüm in de rembekrachtiger ontstaat.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Remmen hard



Bericht door de Jonckheer »

Hij blijft gewoon remmen, je moet alleen harder trappen. Als je bergaf zoveel remt dat er niet genoeg vacuüm is voor de bekrachtiger doe je iets verkeerd, nl teveel remmen en dat is een slecht idee in de bergen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Remmen hard



Bericht door hathi »

Maar toch kan het vernieuwen van de remolie geen kwaad,want dat is veelal een ondergeschikt kindje hier in Nederland
Hans
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Remmen hard



Bericht door cdr »

Klopt. Dat gebeurt elke 2 jaar consequent. Geen risico wat dat betreft
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remmen hard



Bericht door Kroppie »

ook eens de vacuumpomp nakijken/controleren en de spanning van de riem, en de slangen, kan geen kwaad hebben ook niet het eeuwige leven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
cdr
Berichten: 302
Lid geworden op: za 24 jul 2010, 8:22

Re: Remmen hard



Bericht door cdr »

Hallo jos. Dank. Tips waar ik op moet letten? Voordat ik ff langs de garage ga?
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Remmen hard



Bericht door Janpinz »

Ook ik vermoed, dat er wat te weinig vacuüm wordt gegenereerd dan wel vastgehouden.
Bij een drúk van 8 bar mis je 1 of 2 b niet gauw. Vacuüm zit tussen 0 en -1.... dan mis je een halve bar direct!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Remmen hard



Bericht door Kroppie »

cdr schreef:
do 04 jun 2020, 10:02
Hallo jos. Dank. Tips waar ik op moet letten? Voordat ik ff langs de garage ga?
staat de riem strak genoeg, zijn de slangen nog heel, niet poreus o.i.d. en zitten de slangklemmen goed vast, is dat in orde dan de pomp controleren/nameten, maar dat zal op dhz manier lastig worden verder ook de vacuumtrommel zelf nakijken op een lek, indien aanwezig een lekke keerklep, of lekkend membraan, vacuum meter aansluiten en kijken of het vacuum blijft en niet meteen weer langzaam of vlug weer weglekt.

te weinig toeren lijkt mij niet een oorzaak, want met afdalen rem je meestal/hopelijk ook veel op de motor in een lagere versnelling, die daardoor wat meer toeren maakt

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Remmen hard



Bericht door cor heku »

Het kan ook nog "fading"zijn.
De eerste keer remmen is normaal remmen, kort erna nogmaals indrukken is meer tegendruk van het pedaal en minder remkracht, de derde keer is zeer veel tegendruk en bijna geen remmen. Dit kan met versleten/verkeerde/verglaasde remblokken te maken hebben. de blokken worden dan te heet en het remvermogen neemt dan af. Na afkoelen,evt tijdens de rit, begint het verhaal opnieuw. Heb dit meegemaakt , jaren geleden , met een gehuurde (oude) camper en is zeer gevaarlijk!! Vooral bij lange afdalingen.
cor
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Remmen hard



Bericht door cor heku »

Aanvulling:
Een remvloeistof met een hoger kookpunt wil wel eens helpen.
Heb even doorgezocht op internet en "fading"ontstaat ook doordat de remschijf te heet wordt waardoor gassen ontstaan tussen de schijf en blokken. die gassen kunnen niet snel genoeg weg.
cor
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Remmen hard



Bericht door Janpinz »

Ja, zo ongeveer..🙄
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8704
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Remmen hard



Bericht door seth_space »

Als ik de ts goed lees is er geen sprake van zware belasting maar verlies aan rembekrachtiging bij meerdere malen pompend remmen.
Hij maakt zich, terecht, zorgen wat er zou gebeuren in afdalingen.
Verlies van vacuüm lijkt de voor de hand liggende oorzaak als de remvloeistof inderdaad als bron uitgeschakeld is.
Kroppie geeft diverse aanwijzingen die eerst onderzocht moeten worden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Remmen hard



Bericht door frank_h »

Probeer eens als je stilstaat en het rempedaal ingedrukt houdt of je dan het pedaal steeds verder kunt indrukken. Zo ja is je hoofdremcilinder kapot. Kost weinig en is eenvoudig te vervangen.
Plaats reactie