Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Johanportena
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 15:24

Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Johanportena »

Hallo

Wij hebben een 1993er 19td ducato met burstner opbouw met 115000 km op de teller en ik ben nu bezig om de tripode van de linker aandrijfas te vervangen na het wel bekende schudden van de camper maar kom de volgende dingen tegen...
Klopt het dat ik de triopode met een poulietrekker moet demonteren zit heel vast....
Mijn steekas met tripodehuis kan ik zo uit de bak halen...zit geen borgveer op ...klopt dit???
En er zit een veer met schaaltje in het tripode huis die druk op de aandrijfas houd.....is dit origineel??
Alvast dank
Vriendelijke groet
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Is het een nieuwe of een ouder type ducato (290) (volgens mij werden ze in 1993 beide verkocht)

Ik weet niet de oplossing, maar ik heb een vergelijkbaar probleem, dus het kan voor mij interessant zijn (ik heb de 290 ducato 1.9td waarvan het blok hard schudt tijdens het optrekken)
Johanportena
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 15:24

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Johanportena »

Is oudere type...
Tevens heb ik ook geconstateerd dat de achterste motorsteun niet zo best meer is....deze vandaag ook besteld.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door jasperenpriscilla »

Dan ben ik heel benieuwd wat precies jouw klachten zijn. Klinkt een beetje als hetzelfde probleem, zelfde ducato met dezelfde motor.

Wat er bij ons aan de hand is, is geleidelijk ontstaan. (dus niet ineens, maar ongemerkt is ie het meer gaan doen)

Als ik wegtrek uit stilstand, dan schudt het gehele motorblok, waardoor je dat door de hele camper heen voelt gaan. als je 5km per uur rijdt en de koppeling los, dan is het weg. soms net aan in de 2e versnelling doet hij het nogmaals. verder niks aan de hand.

Als gevolg hierdoor is wel de uitlaat collector losgebroken van de uitlaatpijp. (wist ik niet tot hij vandeweek bij de apk stond) en het schudden beschouwde ik gewoon als 'tis geen nieuwe meer'
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51284
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Kroppie »

bij die klacht beginnen met de achterste motorsteun, meestal is het rubber daarin stuk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door de Jonckheer »

Een aandrijfas zit nooit vast in elkaar en is altijd vrij makkelijk uit elkaar te halen. Eenmaal op de werkbank met de as in de bankschroef gaf ik de homokineet aan de achterzijde gelijk aan de as een "vriendelijke" tik met een hamer. Soms waren er meerdere tikken nodig maar er af komen doen ze altijd. Is ie eraf zie je op de as een borgveer die de kop op zijn plaats houd. Op de as tikken met een houten of rubber hamer met een nieuw borgveertje.
Johanportena
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 24 mei 2020, 15:24

Re: Tripode aandrijfas Fiat Ducato 1.9TD



Bericht door Johanportena »

Het is opgelost....

Nieuwe achterste motorsteun en nieuwe tripode in de linker as...
Nog even een oliewissel en nieuwe carterpan pakking en we kunnen op tournee..
Groet.
Plaats reactie