Aanslag in waterleiding Hymer B514

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
19Mega
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 21:19
Locatie: Amsterdam

Aanslag in waterleiding Hymer B514



Bericht door 19Mega »

Goedemiddag u allen.

Wat kan ik het beste doen aan de zwarte aanslag in mijn waterleiding ? We merken sinds kort dat de waterdruk niet volledig meer is, zowel bij de wc als de keukenkraan. Bij nadere inspectie zit er toch wel aardig wat zwarte aanslag in de waterleiding. De pomp is oke. Het moet duidelijk "verstopt" raken na het terugslag klepje, als ik de slang daar namelijk los haal, "spuit tie als een walvis" :-B

Is het beter om de waterslang maar gewoon te vervangen (heeft iemand evt een schema hoe die loopt ?), of kan ik de aanslag met een goedje nog goed schoon krijgen ?

Vorig jaar hebben we de camper met de steradent methode weggezet, en alles werkte toen prima.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Waterleiding B514



Bericht door Zijspan »

Hoe de slangen lopen door je camper dat weet ik niet.
Kun je niet doorspoelen? Pomp er af dan de waterslang er aan en voorzichtig spoelen naar de kraan toe, die open staat en dan loopt het weg via de vuilwater tank.
Of dat een oplossing is?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
19Mega
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 21:19
Locatie: Amsterdam

Re: Waterleiding B514



Bericht door 19Mega »

Hoi zijspan,

Als ik hem gewoon zou doorspoelen mat kraanwater, weet ik zeker dat de aanslag niet gaat los laten. Het zou denk ik wel lukken met warm water met soda ofzo, maar hoe krijg ik dat door de leidingen heen. Mag dat via de pomp?

Gr
Megamio
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Waterleiding B514



Bericht door rijschoollucassen »

Oplossing met citroenzuur moet het prima kunnen doen. Dosering weet ik zo niet, doe ik uit de losse hand. Een eetlepel op een liter? Als je dat in warm water oplost, laat je gewoon de kraan lopen totdat er warm water uitkomt. Nachtje laten weken en dan goed doorspoelen. Oplossing is ook geschikt voor kalkaanslag bij kranen, doucheslangen, koffiezetapparaten, theeketels etc.

Groet uit Drenthe, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Waterleiding B514



Bericht door Janpinz »

Soda citroenzuur chloor.
Ik zou van alles proberen alvorens aan nieuwe slangen te denken! 🥵🥵
En vergeet de vulslang niet, vanaf de vuldop buiten...
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Waterleiding B514



Bericht door Zijspan »

Ik deed het met citroenzuur een paar dagen terug, voor de kalk aanslag, de zwarte smurrie heb ik niet.
De zwarte smurrie lijken mij algen van stilstaand water, ik tap altijd alles af als we de camper niet gebruiken.
Ook voor een korte tijd.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Waterleiding B514



Bericht door javanes »

Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Waterleiding B514



Bericht door Arie55 »

Als je mijn 'collega's' advies opgevolgd hebt, rest nog wat details:

De eerste foto is de keukenkraan; wip met een klein schroeven draaiertje het kapje eraf
Tweede foto de douchekop; idem Schroef in het midden los nemen. Even opletten bij montage, de kop kan verdraaid worden(foto's zijn nog van een vervuilde kapjes)

En dan de vraag: hoe stroomt het water uit het nozzeltje wat in de wc kom zit. Dat schoonmaken vergt beduidend meer demontage werkt. In de wc kom zit een elektrisch bediende klep. Download de demontage handleiding. Demonteer de wc kom met de 3 schaalvormige ringen. De schroeven zitten in kunststof gevat, dus bij montage: vast is vast! In die klep zit een zeefje en een bedient piefje dat soepel dient te gaan als je er 12V opzet. Heb er een foto van, maar die smerige boel wil je niet zien...

Arie
Bijlagen
Dsc00540.jpg
Dsc00540.jpg (49.62 KiB) 644 keer bekeken
DemontageDoucheKop.JPG
DemontageDoucheKop.JPG (61.31 KiB) 644 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
19Mega
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 21:19
Locatie: Amsterdam

Re: Waterleiding B514



Bericht door 19Mega »

Bedankt voor het meedenken allemaal. Dat van die citroenzuur bevalt me ook wel. Inmiddels ben ik wat verder gaan kijken, en nu blijkt bij de aanzuiging van de pomp, de klem het slangetje niet goed dicht te kunnen houden, waardoor hij daar water lekt en dus niet zijn volledige zuigkracht kan maken. Ik heb op alle mogelijke manieren de slangklem aangedraaid, de slang iets omhoog of omlaag geplaatst, maar krijg hem enkel bij de onderste klem niet waterdicht. Ik denk dat ik hierdoor ook niet de volledige waterkracht kan generen, toch ? En dan natuurlijk de vraag: waarom wil hij hier niet goed aansluiten ???
Pomp 1.jpg
Pomp 1.jpg (120.21 KiB) 641 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterleiding B514



Bericht door Kroppie »

dat plastic van dat slangetje word in de loop der jaren keihard, en wil zich dan niet meer aanpassen aan het pijpje waar het op zit, weghalen en een nieuw stukje slang zal een stuk beter resultaat geven

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jvd
Berichten: 208
Lid geworden op: di 18 aug 2009, 9:24
Locatie: zuidholland

Re: Waterleiding B514



Bericht door jvd »

volgens mij is dat niet de aanzuigkant, maar de perskant van de pomp. :-?
grts jan
Gebruikersavatar
19Mega
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 21:19
Locatie: Amsterdam

Re: Waterleiding B514



Bericht door 19Mega »

Hoi kroppie,

Oké, dan haal ik een nieuw stukje slang, want het is idd keihard geworden. Ik ben benieuwd.

Gr
Mega
Gebruikersavatar
19Mega
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 27 aug 2018, 21:19
Locatie: Amsterdam

Re: Waterleiding B514



Bericht door 19Mega »

jvd schreef:
ma 01 jun 2020, 20:13
volgens mij is dat niet de aanzuigkant, maar de perskant van de pomp. :-?
Excuses, idd de perskant :cheers:
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Aanslag in waterleiding Hymer B514



Bericht door Eura1 »

Kan ook een scheurtje zijn aan of in de uitgang van de pomp , dat kan ook het lek zijn ipv de waterdarm .
Grtz
Plaats reactie