Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
legowim
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 16:57

Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door legowim »

Hallo,

Ik zit met twee problemen. Ik sta op de camping maar kwam hier erachter dat ik nog een kwart watertank heb wat ik graag eruit zou willen. Na wat onderzoek en tijd op YouTube kwam ik tot 2 mogelijk opties: een knop of een stop. Beide vindt ik niet op de tank. Weet iemand hoe ik het moet doen en zo ja wat ik nodig heb en waar zit? En het tweede probleem is dat het metertje "ABWASSER" niet beweegt terwijl alle andere wel bewegen. De camper is een Peugeot 290 Hobby.

(Ik heb al gevoeld in de watertank maar voel geen stop alleen een leiding)
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door Janpinz »

Ben je er al onder gekropen?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door 't Busje »

Bij onze Hobby zit de aftapkraan voor de schoonwatertank achter het deurtje van de toiletcassette. Een meter met Abwasser hebben wij niet, dus daar kan ik niets over zeggen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door Bob Diesel »

glazen bol :?:
zit het water in de vers water tank :?: , dan zal het abwasser metertje (vuil water) niet bewegen
op de tank zit zelden een knop
een plug onder in :!: komt vaker voor
zo als Jan ,, zoek en gij zult vinden :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door macfocus »

Bij ons zit in de schoonwatertank gewoon een aftap plug. Eerst de bankkast even open, dan de grote dop los. Vervolgens de hand door de grote opening en de stop eruit draaien.

Afvalwatertank meter weigert bij ons ook wel eens. In principe zal er een soort meetpen met vlotter inzitten.

Aangezien we altijd tegelijk lozen en vullen, kunnen we redelijk inschatten hoe ver hij staat.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door Janpinz »

Als de wasbak niet meer leegloopt is het tijd om te legen.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door Karelkaywa »

In onze vorige camper zat ook geen mogelijkheid om de schoonwatertank te legen. Simpel op te lossen door een of meerdere kranen open te zetten en de pomp zijn werk te laten doen. Vuil water wordt waarschijnlijk via een niveau-elektrode gemeten. Deze zit in de vuilwatertank en zal schoon gemaakt moeten worden.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door rijschoollucassen »

Voor het meten van het niveau in de watertanks zijn verschillende systemen. Een vlotter aan een arm, zoals in een brandstoftank of toiletspoelbak, heb ik bij campers nog nooit gezien. Er zijn systemen met meetpennen, ofwel een plug waar meerdere rvs-pennen uitsteken, contact tussen de vloeistof en de pennen stuurt de meter aan. Soortgelijk is een systeem waarbij op verschillende niveaus rvs-boutjes door de wand van de tank geboord zijn. Ook daar geeft het hoogste natte boutje het niveau aan. Weer andere systemen maken gebruik van reed-relais, een soort glazen buisje waar in twee contacten door de nabijheid van een magneetje sluiten. Vaak zie je dan in de tank een plastic buis waarin de reed-relais zijn opgenomen, met daar omheen een ronde ring als vlotter waar dan de magneet is opgenomen. Tegenwoordig zijn een ook systemen waarbij er sensoren tegen de buitenkant van de tank gelijmd worden.

Storingen zoeken is dus afhankelijk van welk systeem je hebt. Meetpennen kunnen dus vervuild raken, vooral in de vuilwatertank. Bij de reed-relais kan de vlotter met de magneet vastzitten, ook hier vooral bij de vuilwatertank. Veel tanks hebben ergens een service-deksel, zodat je erbij kunt.

Groet uit Drenthe,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
legowim
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 31 mei 2020, 16:57

Re: Schoon water tank legen en meter "abwasser" werkt niet



Bericht door legowim »

Bedankt iedereen voor de hulp :-B !!! Na wat in de tank te voelen en onder de camper te kijken vond ik een klein slangetje en een koperen afsluit dop. Dat was de oplossing voor de tank. Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp
Plaats reactie