Distributie Fiat Ducato 120 Multijet (2011)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door Bas vd laar »

Mijn riem heeft er ook een jaar of 14 op gezeten, toch maar eens laten vervangen, zag er nog perfect uit.
Ik zou er niet zo bang voor zijn in dit geval, maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door macfocus »

Om als TS dan maar even te reageren. Dank allen
Conclusie is wat mij betreft dus 180.000km of 5 jaar.
Aangezien er na 9 jaar op de facturen geen distributie of bv een waterpomp wissel te vinden is, en de auto is onderhouden bij een camperdealer annex Fiat dealer, wordt die dinsdag maar eens om uitleg gevraagd, en gaat de garage die tegenwoordig het onderhoud doen op korte termijn de riem vervangen.
De auto wordt best veel gebruikt, en 4 jaar over tijd is mij veel te veel. Kan onder de motorkap ook geen stickers oid vinden.

Overigens is het een Ducato die zijn volledige leven In Frankrijk slijt (op de reizen na uiteraard)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door de Jonckheer »

Janpinz schreef:
zo 31 mei 2020, 20:19
En gek genoeg...ze krijgen het meeste te verduren bij de laagste toerentallen!
Dat is niet gek want bij lage toerentallen treed stotende belasting op. Het is dus veel beter om de motor op toeren te houden en dat gekke nieuwe rijden niet toe te passen.
Overigens zijn fabrikanten niet eenduidig in hun adviezen. Zo geeft Dacia 8 jaar op voor de Duster en voor de Logan, met identiek dezelfde motor 4 jaar. Vreemd. Met 10 jaar heb ik hem vervangen en je kon eigenlijk nauwelijks zien dat ie gelopen heeft, geen droogtescheurtje en slijtage te zien, die had er nog wel wat jaren in kunnen zitten.
Wat slecht is voor een riem is koude en dan met name onder 0. Aangezien we dat tegenwoordig nauwelijks nog meemaken werkt dat levensduur verlengend. Ook te strak of te slap staande riemen "leven" korter dan correct afgestelde riemen.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door Janpinz »

Ja, leuk dat je dat allemaal achteraf kunt vaststellen.
En ff de spanning controleren is niet altijd even simpel!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad.
En als je alles los moet halen om de riem goed te controleren en af te stellen
dan kun je net zo goed er meteen even een nieuwe opleggen.
Dat zijn dan de kosten ook niet meer.
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Distributie Fiat Ducato 129 Multijet (2011)



Bericht door josé moncayo »

de Jonckheer schreef:
ma 01 jun 2020, 6:25
Janpinz schreef:
zo 31 mei 2020, 20:19
En gek genoeg...ze krijgen het meeste te verduren bij de laagste toerentallen!
Dat is niet gek want bij lage toerentallen treed stotende belasting op. Het is dus veel beter om de motor op toeren te houden en dat gekke nieuwe rijden niet toe te passen.
Overigens zijn fabrikanten niet eenduidig in hun adviezen. Zo geeft Dacia 8 jaar op voor de Duster en voor de Logan, met identiek dezelfde motor 4 jaar. Vreemd. Met 10 jaar heb ik hem vervangen en je kon eigenlijk nauwelijks zien dat ie gelopen heeft, geen droogtescheurtje en slijtage te zien, die had er nog wel wat jaren in kunnen zitten.
Wat slecht is voor een riem is koude en dan met name onder 0. Aangezien we dat tegenwoordig nauwelijks nog meemaken werkt dat levensduur verlengend. Ook te strak of te slap staande riemen "leven" korter dan correct afgestelde riemen.
.
.
dus de levensduur van de riem zou bij mij in PT zomaar een paar jaar langer kunnen zijn ??
.
groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Distributie Fiat Ducato 120 Multijet (2011)



Bericht door Kroppie »

alleen is het risico voor u zelf.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
josé moncayo
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 10:55

Re: Distributie Fiat Ducato 120 Multijet (2011)



Bericht door josé moncayo »

Kroppie schreef:
ma 01 jun 2020, 18:36
alleen is het risico voor u zelf.

jos
Dat zeker!
Maar bij mijn VW 19tdi is hij ook pas na 9 jaar en 90.000km vernieuwd en ook die riem zag er nog nieuw uit.
Ik heb hem omgedraaid en met kracht geprobeerd of de tanden niet toch nog loslieten maar zonder resultaat.

dat resulteert voor mij in het besluit om de riem van de camper zeker niet na 4 a 5 jaar te gaan vernieuwen.
En denk nou niet dat het om de kosten gaat want ik kan het zelf doen maar ik vind de veiligheidsmarge die de fabrikant voorschrijft overdreven.
IK durf wel enig risico ( zo dit er al is ) te lopen.

En zo kan ik nog wel een paar risico's op noemen!!
.
groet José
Beter een hond als vriend,
dan dat je vriend een hond is !!
Plaats reactie