Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Muug
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 11:56

Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Muug »

Hoi,
wij hebben een Mercedes Marco Polo van 2009. De achterbank moet verschoven worden om de leefruimte om te bouwen naar slaapruimte en terug. Maar dat ding weegt 85kg en schuift "droog" over de geleidingstrips. Het is telkens een heuse klus om dat ding verzet te krijgen, ook al omwille van de onhandige plaatsing van de ontgrendeling. Ik breek er gewoon mijn rug over tegenwoordig.
Zijn hier mensen die al truukjes gevonden hebben om die zetel op een eenvoudiger manier verzet te krijgen???
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door rijschoollucassen »

In ieder geval de rail goed schoon houden. Ook de 'achterkant/binnenkant' door een doek met behulp van een schroevendraaier door de rail te schuiven. Eventuele beschadigingen met een heel fijn schuurpapiertje gladmaken.af en toe een heel klein beetje siliconenspray. Terugschuiven ging ik vaak tussen de voorstoelen zitten en drukte de bank met mijn voeten terug.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Muug
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 11:56

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Muug »

Hey Jaap, het is dat je die verdomde ontgrendeling open moet houden, dat maakt dat je je lijf in ergonomisch foute bochten moeten plooien. :-(
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door rijschoollucassen »

Maar die grendel hoeft alleen even te lossen. Grendel even opentrekken en een duw met je knieën moet genoeg zijn om de grendel daarna weer los te kunnen laten.

Groet uit Drenthe,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door jansloos »

Zelfde probleem hier. Hoewel het bij TS zwaarder lijkt te gaan.

Zoals al opgemerkt goed schoon houden.
Je kunt de bank er ook uithalen. Zitten speciale sparingen voor in de rail.

Ik hen al vanalles geprobeert, grafiet uit een potlood, beetje krassen, wd40, glijspul van de action, silicone slotsprai, tot zelfs bio oil. (Hoewel dit ook prima gaat)

Ook gedacht om er wieltje onder te maken.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Muug
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 11:56

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Muug »

Waarom zou je die bank eruit willen halen :?: :wtf:

En welk spul werkte het beste?

Nu, aan de achterkant van de bank is een stalen oog. Misschien kan die bank daarmee naar achteren getrokken worden... straks even proberen.
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Nugget1 »

De bank schuift op kunstofblokjes. Helaas ook erg zwaar. Wat enigszins helpt is rails schoonhouden en de bovenkant van de rail regelmatig glad maken met wat siliconenspray.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door eef van baal »

als het vet en spray niet goed vindt neem je een stuk harde zeep en smeer je het daar mee in, is ook vet maar geeft niet af
.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Vertrokken2 »

Zeep kan een agressieve werking hebben op staal. Men neme dan beter kaarsvet. Gewoon een kaars pakken en er flink over heen wrijven. Aansteken is niet nodig.
Wij gebruiken het ook altijd om de ritsen van onze droogpakken en zeilen gangbaar te houden in zilte omstandigheden. Je krijgt het zo benauwd als de rits van dat verrekte droogpak blokkeert.... :sick:
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Muug
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 18 mar 2013, 11:56

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Muug »

rijschoollucassen schreef:
zo 31 mei 2020, 11:31
Maar die grendel hoeft alleen even te lossen. Grendel even opentrekken en een duw met je knieën moet genoeg zijn om de grendel daarna weer los te kunnen laten.

Groet uit Drenthe,
Jaap
Even melden dat ik wel degelijk die ontgrendeling moet omhoog houden. Dat was zo bij onze Marco Polo van '08 en ook bij deze van '09. Dus één hand houdt die hendel omhoog, en dan moet je de bank heel mooi gelijk verschuiven, of ze blijft hangen in één van die uitsparingen. Allesbehalve comfortabel, en dat voor zo'n klassebak.

De truuk met de kaars ga ik eens proberen. :thumbup:
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door rijschoollucassen »

De Marco Polo die wij hadden was van 97. Had iets van drie verschillende uitsparingen/standen. Verder schoof de grendel gewoon over de rails tot de volgende uitsparing. Natuurlijk kan de 2009 uitvoering anders zijn, maar dan zou je eerder een verbetering verwachten. Heb je het grendel mechanisme al eens gesmeerd, zou remmend kunnen werken.

Groet uit Drenthe, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
wErnie64
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 24 apr 2023, 18:36

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door wErnie64 »

Hallo Muug,
Heb je eventueel interesse om die achterbank te verkopen? Ik ken wel iemand met interesse…
Mvg
Werner
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Pebblesbert »

Ik heb een Marco Polo van 2015 en ook daarbij schuift de bank niet heel soepel. Ik maak regelmatig de rails schoon en spuit wat PTFE spray op de glijstukken. Ik moet ook die hendel de hele tijd omhooghouden bij het schuiven. Dan is het enigszins te doen.
Heb overigens wel een collega Marco Polo (uit 2016) bezitter gesproken en die heeft er geen last van dat het zo zwaar gaat, dus kennelijk heb ik pech..

Eén oplossing - die ik echter niet kan/wil - gebruiken is het installeren van de >2019 rolsledes. De Marco Polo's van ....?? tot 2019 hebben glijsledes (ik bedoel hier de sledes in de rail waar je de bank in vastzet). Na 2019 zijn er sledes met nylon rolletjes geinstalleerd die het verschuiven van de bank vederlicht maakt. Nadeel: die rolsledes zijn iets langer (totaal ong. 6 cm) dan de originele glijsledes. Als je - zoals in mijn geval - een set extra sledes in je rail hebt om eventueel een extra zitbank op te installeren (dus een 6 persoons MP ervan maakt) heb je met de rolsledes niet voldoende ruimte om de slaapbank ver genoeg naar voren te plaatsen om er een bed van te maken.

Daarnaast: (maar misschien is dat bij iedereen anders) : de rolsledes passen meestal niet in de "oude" rails. Been there, done that! (kon het me ook niet voorstellen maar het is echt zo!). Andersom gaat wél.

Mijn tip als je de slaapbank met één vinger wil verplaatsen: probeer rails + sledes van een MP > 2019 op de kop te tikken en installeer die in je MP.
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Gebruikersavatar
Pebblesbert
Berichten: 220
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 0:23
Locatie: Delft

Re: Achterbank schuift moeilijk: oplossingen?



Bericht door Pebblesbert »

Oohw, ik zie net dat ik reageer op iets uit 2020 :crazy:
Mercedes Marco Polo V250 4matic
Plaats reactie