Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Wengel
Berichten: 2
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 6:59

Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?



Bericht door Wengel »

De aarde van de cee stekker aan de buitenkant van de camper hebt ik geaard aan het chassis. In de camper echter heb ik geaarde stopcontacten gemaakt waar ook een aarde kabel uit komt. Moet ik deze ook aan de cee stekker koppelen, waar het chassis ook aan zit?
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door Zijspan »

Het aarde snoer wat in de aansluitkabel naar het stopcontact zit komt bij mij samen met de aarde snoertjes vd de binnen stopcontacten vd de camper, dat zit dan onderin een kast waar de stroom via de buitenaansluiting binnenkomt.
Dat gaat dan in een automaat die afvalt als er wat gebeurt, bij mij zit voor zover ik kan zien de aarde van de 230 volt niet aan de chassis vd de camper vast.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door 't Busje »

Ja, alle groen-gele kabels/aders aan elkaar koppelen. Ik zou overigens de aarde van de (schuko) stopcontacten in de camper rechtstreeks verbinden met de aardaansluiting van de CEE stekker aan de buitenkant en dat niet via het chassis laten lopen. Het 230 volt circuit met aardaansluiting moet in principe "zelfstandig" zijn.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door pwhooftman »

Beter is om de CEE aansluiting niet aan het chassis te aarden, je camper staat immers op rubber banden dus is niet echt aarde. De aarde van je stopcontacten binnen verbinden met de aardepen op je cee aansluiting.

T busje was me voor
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door Peter LMC »

Opmerkelijk is dan dat niet iedereen dit doet.
Bij mijn (Mirage) camper heeft de fabrikant deze, groen/gele, aardkabel wel aan het chassis en accu minkabel naar massa gelegd.
Niet iedereen doet het hetzelfde dus.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door 't Busje »

Bij ons is het chassis ook geaard. Ook al staat de camper door de rubber banden in principe geïsoleerd van de aarde, toch vind ik het verstandig om het chassis en de carrosserie wel te aarden. Als er wat mis is, kun je bij in- en uitstappen een schok krijgen met een been op de grond en het andere op de camper.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door jansloos »

Rubber banden, aarde, lekschakelaar, het is nog steeds niet helemaal duidelijk:

Al het metaal en aarde van stopcontacten, aan de aardaansluiting van het CEEform stopcontact.
(edit, dit hoort er ook duidelijk bij:)
Ook aan het chassis.

Alles heeft dan "een gelijk potentiaal" en wat betekend dat; dat alles geaard is en er geen spanning op kan komen.

(als de camping het goed aangelegd heeft)
Laatst gewijzigd door jansloos op za 30 mei 2020, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door iSonic »

De aarde is de groen gele kabel die via de cee binnenkomt. Als je die aan je chassis vastmaakt is die ook geaard. Of dat voordelen heeft weet ik niet. Je moet in ieder geval al je aarde aansluitingen van je stopcontacten aansluiten op de de aarde die via de cee binnenkomt.

Moderne auto's, en ik neem aan ook de Ducato, gebruiken het chassis niet meer als massa. Storings gevoelig.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door CasaGarage »

Dit onderwerp is al behoorlijk uitgemolken, er lijken duidelijk 2 ‘stromen’ te zijn; wél, en níet doen.
In 4 antwoorden zijn er al weer volkomen tegenstrijdige adviezen. Als je nog niet weet hoe je een geaarde
wcd aansluit, wat te doen met een aarde draad, zou je er dan eigenlijk wel mee bezig mogen/willen zijn?
Waarom heet een stroomkring een stroomKRING?
Waarom niet begonnen met waar en hoe de bruine en de blauwe aan te sluiten? Kennelijk was dat wel duidelijk en logisch, wat is dan het probleem met de derde?
Voeg nog een Omvormer toe en... :crazy:
Aangezien ik geen bevoegdheid heb tot het aanleggen van elektra installaties, ga ik ook geen adviezen aan derden, op afstand, geven, zouden er meer moeten doen!
Ik weet er wél zoveel van, dat ik onzin herken als ik het lees.😱

Als je het kost wat kost zelf wilt doen, ok, maar laat het dan iig wél testen en keuren door een bevoegde, vóór je je gezinnetje, of dat van een ander, er aan blootstelt...

Dit is tegen niemand in het bijzonder gericht, ook niet beledigend of denigrerend, moest het wél ff kwijt!
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waar gaat de aardekabel van een contact doos naartoe



Bericht door jansloos »

iSonic schreef:
za 30 mei 2020, 9:35
De aarde is de groen gele kabel die via de cee binnenkomt. Als je die aan je chassis vastmaakt is die ook geaard. Of dat voordelen heeft weet ik niet. Je moet in ieder geval al je aarde aansluitingen van je stopcontacten aansluiten op de de aarde die via de cee binnenkomt.

Moderne auto's, en ik neem aan ook de Ducato, gebruiken het chassis niet meer als massa. Storings gevoelig.
Het voordeel is, dat als er onverhoopt toch spanning (en geen stroom. dat komt pas als je zelf 'onder stroom' komt te staan!)

Dus onverhoopt spanning op de metalen delen van je camper komt.
De camper staat op isolerende rubber banden en blijft dus 'electrisch' geladen, totdat jij in je ochtendjas de deur uit stapt op de 'aarde'.
Als je een goede aarde hebt, kun je verder met vakantie vieren.

Aarding op camping (2) (Klein).jpg
Aarding op camping (2) (Klein).jpg (183.11 KiB) 1457 keer bekeken
Deze camping heeft het duidelijk voor elkaar.

Je kunt het ook zo zien:
Met deze aardpen, is het risico dat JIJ als 'aarde' gaat fungeren opgelost. deze aarde neemt jouw risico over.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?



Bericht door seth_space »

Toch lees ik wat onduidelijke opmerkingen die voor misverstanden gaan zorgen.
Alle stopcontacten met aarde dienen via aardedraden met elkaar en met de Cee stekker verbonden te zijn.
Dat het aarde circuit ook aan het chassis wordt verbonden staat daar los van.
Dus niet : als voorbeeld ( in praktijk tegen gekomen!) per stopcontact de aarde aan het chassis verbinden en geen aarde draden gebruiken tussen de contactpunten in de camper.
Het chassis aarden is heel wat anders dan het chassis als "aard connector" gebruiken!
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?



Bericht door Vertrokken2 »

@jansloos

Dan kun je toch zekerheidshalve zo’n pin meenemen en met je eigen chassis verbinden? Opgelost, 100% safe.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8598
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Waar gaat de aardekabel van een contactdoos naar toe?



Bericht door seth_space »

Inderdaad, bij mijn huis moest de aardpin 7 meter de grond in voordat de gewenste waarde bereikt was. Is sterk afhankelijk van lokale situatie, grondsoort, grondwater etc etc.
Niet iets wat je zelf "even doet".
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie