Montage trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Meight
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:01
Locatie: Hoevelaken

Montage trekhaak



Bericht door Meight »

Na enige tijd georiënteerd te hebben hier een mooie compact C494 van Hymer aangeschaft, en het bevalt prima!
Nu willen we pimpen met oa een trekhaak. Een trekhaak die erop past blijkt lastig te vinden te zijn en om zelf te monteren moet je welzeker weten dat je de juiste hebt. Camperboer in Nijkerk kan het doen voor 1200,- maar dat vind ik een beetje prijzig is het niet? :crazy: Zeker daar er geen chassis verlenging nodig blijkt. Iemand een idee welke de juiste zou zijn en of ik het voor een scherpere prijs zou kunnen laten doen?
Foto van exemplaar heb ik hieronder.
Bijlagen
IMG_20200529_094845.jpg
IMG_20200529_094845.jpg (70.62 KiB) 578 keer bekeken
IMG_20200529_094809_1.jpg
IMG_20200529_094809_1.jpg (59.64 KiB) 578 keer bekeken
IMG_20200328_104903.jpg
IMG_20200328_104903.jpg (114.31 KiB) 578 keer bekeken
Zijspan
Berichten: 2588
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Montage trekhaak



Bericht door Zijspan »

Ik monteerde de trekhaak gewoon zelf, dat scheelt dan weer arbeidsloon.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Meight
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:01
Locatie: Hoevelaken

Re: Montage trekhaak



Bericht door Meight »

Dat zou ik wel willen wagen, maar ik kan niet achterhalen welke ik moet hebben..
Laatst gewijzigd door Aloys op za 30 mei 2020, 7:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Montage trekhaak



Bericht door Hymerferry »

Ik heb het zelfde onderstel en daar heb ik vorig jaar een trekhaak van Memo onder gebouwd. Daar heb je wel een (kort) subframe bij nodig, de bevestiging daarvan zit tussen de achterste veerstrop en de grote plaat die achter op de chassis balk zit en vandaar lopen 2 korte liggers naar de dwarsbalk waar de kogel op komt. Bij jou lijkt de afvalwatertank wel breder (dichter op de balk) dan bij mij, misschien is de ruimte voor de ligger van het subframe daardoor te weinig.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Montage trekhaak



Bericht door gsm »

Kan je niet zoeken op model van de auto of op kenteken ?
Ik kom er best wat tegen als ik zoek op trekhaak hymer C494 maar je kan ook even in Nieuwegein bij de trekhaakcentrum vlak bij Hornbach langs gaan en dan kan je kijken welk type er onder moet.
https://www.trekhaakcentrum.nl/vestigin ... jn+bedrijf
Ik heb er één op Marktplaats gekocht voor weinig en helemaal opgeknapt en toen er zelf ondergezet.
Die van jou is van 2005 en ik weet niet of daar een speciale kabel voor nodig is anders moet je er gelijk bij kopen, die van mij is van 2011 en daar was zo´n kabel voor nodig maar ik heb de aansluiting zelf gemaakt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Meight
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:01
Locatie: Hoevelaken

Re: Montage trekhaak



Bericht door Meight »

Uiteraard heb ik gekeken op kenteken etc, maar dan komen er exemplaren naar voren die niet lijken te passen
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 30 mei 2020, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Montage trekhaak



Bericht door gsm »

Dan zou ik even langs trekhaakcentrum gaan voor informatie, niet ver bij je vandaan zag ik. (Utrecht)
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Montage trekhaak



Bericht door Cee Pee »

Die speciale kabel is niet nodig, een 244 heeft nog geen canbus.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Zijspan
Berichten: 2588
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Montage trekhaak



Bericht door Zijspan »

Op de site van memo staat welke trekhaak je nodig hebt, gaat over de chassis breedte, bij mij dan.
Of je belt ze gewoon op, deed ik ook.
De montage vd trekhaak is eenvoudig, 6 bouten en een kruislingse versteviging dat was alles.

De aansluiting voor de verlichting in je aanhanger komt gewoon vd de achterlichten af bij mij, een ducato 244 die heeft nog geen moeilijke canbus gelukkig.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Hymerferry
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Montage trekhaak



Bericht door Hymerferry »

Denk dat Zijspan een Alko chassis heeft,voor de bevestiging op het standaard Fiat ladderchassis zoals op de foto van TS te zien is bij Memo een subframe nodig. Dat zijn per kant ook een stuk of 12 bouten los/vastmaken en wat extra gaten boren voor de verbinding van het subframe met bevestigingsbeugels. Voor die laatste zal je tank er dan even onderuit moeten. Allemaal best goed te doen maar wel meer werk dan 6 bouten/moeren aandraaien. Het standaard Fiat 244 chassis heeft maar 1 breedte.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Montage trekhaak



Bericht door Cee Pee »

Ik zie toch duidelijk de originele Fiat bladveren dus geen Alko chassis.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Montage trekhaak



Bericht door Dafluc »

Meight, vriendeijkverzoek. Als je rechtstreeks reageert op een bericht komt je antwoord meteen onder dat bericht te staan. Het is dan niet nodig om te quoten. Dan staat het bericht er onnodig dubbel. Dat leest niet prettig. Quoten hoeft alleen als je een reactie geeft op een bericht dat al een stuk hogerop staat in het draadje. Als je rechtstreeks reageert gebruik dan de knop Plaats reactie links onderaan. Onze dank is groot :wink:
Afbeelding
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Montage trekhaak



Bericht door iSonic »

Er zijn bedrijven te vinden waar je gewoon foto's naar toe kan sturen en kijken ze wat je nodig hebt. Vaak weten ze het al met type camper mits gangbaar type.

Elektra is can bus juist niet moeilijk. De kabelboom voor een Ducato is niet heel goedkoop maar wel heel makkelijk te monteren en aan te sluiten. Ik betaal dat graag om te voorkomen dat ik zelf alles moet aansluiten met eventueel bijbehorende storingen.

Ook als er een passende kabelboom is voor jou Ducato zou ik dat doen. Vaak is dat gewoon makkelijk en scheelt wel een hoop uitzoek werk.

Edit: ik heb een sawiko/alko trekhaak. Ik hou niet van dat verstelbare gepeupel waar alleen maar water en vuiligheid tussen kan komen en de sawiko werd op maat gemaakt. En camper trekhaken zijn duur. Ik betaalde 800 euro inclusief kabelboom maar ik had geen hulpchassis nodig.
Zijspan
Berichten: 2588
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Montage trekhaak



Bericht door Zijspan »

Bij mij is het een alco chassis, maar op de site van memo staat ook de trekhaak die past voor het originele fiat chassis.
Dan rekening te houden met de oversteek vd achterbumper!
Ik kwam er ook niet echt uit, dus gewoon Memo gebeld die gaven de juiste antwoorden.
Uiteindelijk is de trekhaak besteld hier door de garage waar ik altijd heen ga, de prijs bleef hetzelfde voor mij.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Plaats reactie