Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Accu is vol , we staan nu op een camping, aan de stroom, hij geeft 14,4 v aan. En gisteren div tests gedaan met de fabrikant van de PowerXtreme accu, deze zegt dat er niks mis is met de accu. En victron ook gebeld ,volgens hun niks mis met de victron, want hij doet het (0nder de 100 watt) daar boven rara.
Maar ja hun zitten er niet mee , ik wel
Maar ja hun zitten er niet mee , ik wel
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Heb je al gecontroleerd of de verbindingen goed vast zitten? Ruk maar eens flink aan die dikke kabels. Er mag geen enkel beweging in zitten. Ander puntje, waarschijnlijk heeft de victron ook een temperatuur sensor aan de + accupool zitten. Dat is een vrij dun rood draadje. Voel eens na uitschakelen van de omvormer eens met je hand aan de accupool. Die kan iets-jes warmer aanvoelen. Wees voorzichtig, in een uiterst geval kan die warmer zijn.
Dat de omvormer warm wordt geeft niks. Je hoort vanzelf de ventilator loeien. Al is het warm buiten, de ventilator gaat eerder hard draaien. Victron apparatuur kan veel hebben.
De gebruiksaanwijzing meldt wel dat de max. ontlaadstroom 100A mag zijn. Wat is het vermogen van je verbruiker?
Arie
Dat de omvormer warm wordt geeft niks. Je hoort vanzelf de ventilator loeien. Al is het warm buiten, de ventilator gaat eerder hard draaien. Victron apparatuur kan veel hebben.
De gebruiksaanwijzing meldt wel dat de max. ontlaadstroom 100A mag zijn. Wat is het vermogen van je verbruiker?
Arie
Laatst gewijzigd door Arie55 op za 30 mei 2020, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Mogelijk kan het ook nog aan de 12V bekabeling liggen van de accu naar de Victron.
Hoe te testen?
Als de Victron in storing gaat, meet je de 12V spanning op de accu polen en ook op Victron aansluitcontacten. Tussen de beide gemeten spanningen mag niet teveel verschil zitten anders wijst dit op een contact probleem. De Victron gaat in storing als de spanning op de aansluitingen onder de 11V komt.
Hoe te testen?
Als de Victron in storing gaat, meet je de 12V spanning op de accu polen en ook op Victron aansluitcontacten. Tussen de beide gemeten spanningen mag niet teveel verschil zitten anders wijst dit op een contact probleem. De Victron gaat in storing als de spanning op de aansluitingen onder de 11V komt.
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Arie, als het aan de bekabeling zou liggen dan zou hij het nu toch ook niet moeten doen ? Laptop en telefoon ben ik nu op aan het laden .
Ik ben helemaal niet technisch , en opmeten , zou niet weten hoe dat moet . Wat bedoel je met verbruiken? Mijn koffieapparaat is 1300 w
Ik ben helemaal niet technisch , en opmeten , zou niet weten hoe dat moet . Wat bedoel je met verbruiken? Mijn koffieapparaat is 1300 w
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Enig idee hoe lang en hoe dik de kabels zijn van de omvormer naar de accu.
De dikte staat meestal op de mantel van de kabel.
De dikte staat meestal op de mantel van de kabel.
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Wat er nu gebeurt. Ze hebben bij de nieuwe accu ook een nieuwe lader erbij gezet. Een xenteq KBC 512 , maar de oude hebben ze laten zitten een Cb 516.
Ze hadden aan de fabrikant van de lader gevraagd of de oude kon blijven zitten, dat was geen probleem volgens hun.
Nu wilden wij overmorgen weer gaan rijden, maar naar een vrije cp.
Even uitproberen of alles goed werkt , op de nieuwe accu.
Stekker eruit, alles valt uit, water begint hij eruit te gooien , schotel naar beneden , tv uit , niks werkt meer.
Vlug de stekker er weer ingestopt. En alles werkt weer
Mijn vriend had er geen goed gevoel bij, hij had al gezegd , dat kan toch niet een lader erbij zetten.
Nou ik geloof dat hij gelijk heeft.
Iemand een idee ?
Ze hadden aan de fabrikant van de lader gevraagd of de oude kon blijven zitten, dat was geen probleem volgens hun.
Nu wilden wij overmorgen weer gaan rijden, maar naar een vrije cp.
Even uitproberen of alles goed werkt , op de nieuwe accu.
Stekker eruit, alles valt uit, water begint hij eruit te gooien , schotel naar beneden , tv uit , niks werkt meer.
Vlug de stekker er weer ingestopt. En alles werkt weer
Mijn vriend had er geen goed gevoel bij, hij had al gezegd , dat kan toch niet een lader erbij zetten.
Nou ik geloof dat hij gelijk heeft.
Iemand een idee ?
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
De CB 516 heeft een eigen schakelaar. Die kun je dus heel gemakkelijk uitschakelen en dan verder alleen je nieuwe lader gebruiken.
Wat bedoel je met "stekker eruit"? De 230 volt stekker uit de paal getrokken? Als dat inderdaad zo is en de volledige 12 volt valt uit, dan klopt er iets niet in de installatie. Is het 12 volt gebeuren soms alleen op de CB 516 aangesloten en niet op de huishoudaccu?
Wat bedoel je met "stekker eruit"? De 230 volt stekker uit de paal getrokken? Als dat inderdaad zo is en de volledige 12 volt valt uit, dan klopt er iets niet in de installatie. Is het 12 volt gebeuren soms alleen op de CB 516 aangesloten en niet op de huishoudaccu?
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Toen de installatie werd getest ism het koffiezetapparaat,
was dat een testopstelling of zoals het nu is ingebouwd ?
Als het een testopstelling was dan is het heel goed mogelijk dat, zoals al eerder aangegeven is,
er nu iets mankeert aan de bedrading.
Als die te dun is of er zijn matige overgangskontakten,
dan ontstaan precies de verschijnselen die je opnoemt. Dit geld zowel aan de plus als aan de min kant
Bij hogere stromen (meer watts/12 ) is de spanningsval te groot en gaat de omvormer in storing,
bij lager stromen (minder watts/12 ) werkt de omvormer normaal.
Ikzelf heb pas geleden een phoenix omvormer geplaatst (minder vermogen)
en in de testopstelling hetzelde gedrag geconstateerd als ik te dunne bedrading aansloot wilde het ding niet goed werken bij hoge belasting,
gebruikte ik dikkere draden dan werkte het als een zonnetje.
was dat een testopstelling of zoals het nu is ingebouwd ?
Als het een testopstelling was dan is het heel goed mogelijk dat, zoals al eerder aangegeven is,
er nu iets mankeert aan de bedrading.
Als die te dun is of er zijn matige overgangskontakten,
dan ontstaan precies de verschijnselen die je opnoemt. Dit geld zowel aan de plus als aan de min kant
Bij hogere stromen (meer watts/12 ) is de spanningsval te groot en gaat de omvormer in storing,
bij lager stromen (minder watts/12 ) werkt de omvormer normaal.
Ikzelf heb pas geleden een phoenix omvormer geplaatst (minder vermogen)
en in de testopstelling hetzelde gedrag geconstateerd als ik te dunne bedrading aansloot wilde het ding niet goed werken bij hoge belasting,
gebruikte ik dikkere draden dan werkte het als een zonnetje.
"Alles gaat in wezen in principe eigenlijk helemaal nergens over"
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Evert
De oude lader zit alles op . Hij heeft de nieuwe lader geplaatst bij de accu en ingesteld op lithium, meer hoefde hij niet te doen zij hij. Met de stekker eruit halen bedoel ik stekker van de stroom afhalen
De oude lader zit alles op . Hij heeft de nieuwe lader geplaatst bij de accu en ingesteld op lithium, meer hoefde hij niet te doen zij hij. Met de stekker eruit halen bedoel ik stekker van de stroom afhalen
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Javader
Alles zat al ongeveer 6 jaar in de camper, en prefect gewerkt.
Nu alleen nieuwe accu , en lader geplaatst.
Alles zat al ongeveer 6 jaar in de camper, en prefect gewerkt.
Nu alleen nieuwe accu , en lader geplaatst.
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Ik vrees dat hij het 12 volt campergebeuren niet (goed) op de nieuwe accu heeft aangesloten.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
- marjasjaak
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Met storing zoeken, ga je eerst kijken of er in de installatie iets vervangen is.
Je schrijft zelf dat er een nieuwe accu en lader is geplaatst.
Met de oude accu werkte het al 6 jaar zonder problemen.
Neem aan dat de lader alleen werkt als er 230 volt van buiten komt uit de "paal".
Bij vrij staan heb je alleen de accu als energiebron.(eventueel nog gevoed door een zonnepaneel)
Is de bedrading op de accu polen goed aangesloten? Misschien zitten die los.
Deze accu heeft een overstroom, overspanning, onderspanning, kortsluit en te hoge temperatuur beveiliging.
Zou de accu de piek vraag even niet aankunnen en daardoor in beveiliging vallen?
Ik zet mijn kaarten op de accu, of montagefouten.
Je schrijft zelf dat er een nieuwe accu en lader is geplaatst.
Met de oude accu werkte het al 6 jaar zonder problemen.
Neem aan dat de lader alleen werkt als er 230 volt van buiten komt uit de "paal".
Bij vrij staan heb je alleen de accu als energiebron.(eventueel nog gevoed door een zonnepaneel)
Is de bedrading op de accu polen goed aangesloten? Misschien zitten die los.
Deze accu heeft een overstroom, overspanning, onderspanning, kortsluit en te hoge temperatuur beveiliging.
Zou de accu de piek vraag even niet aankunnen en daardoor in beveiliging vallen?
Ik zet mijn kaarten op de accu, of montagefouten.
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Ik zet in op een onjuiste aansluiting.
Ik vraag mij ook af een 125ah lfp accu en dan een 10 ampère ladertje er op.
Ik vraag mij ook af een 125ah lfp accu en dan een 10 ampère ladertje er op.
Re: Victron omvormer en PowerXtreme lithium 125
Ik zag dat de stoppenkast in de garage omhoog staan, moet dat ?