Calira 30/12 parallelschakeling accu's blijft hangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Radboud
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 10:51
Locatie: Amsterdam

Calira 30/12 parallelschakeling accu's blijft hangen



Bericht door Radboud »

Goedemorgen,
In mijn oude Knaus zit een Calira 30/12 elektroblok. De lader daarvan is jaren geleden al stuk gegaan, en dat heb ik opgelost met een aparte acculader. Nu blijft echter ook de parallelschakeling tussen startaccu en huishoudaccu hangen (ledje op instrumentenpaneel brand permanent), ook als accu's na tijdje loskoppelen weer worden aangesloten (voor de zekerheid koppel ik nu de startaccu los als we staan).
Ik ben zelf niet technisch genoeg dus zal hier naar moeten laten kijken, maar vooruitlopend daarop de vraag: kan het zijn dat het relais van die parallelschakeling stuk is, en kan je die simpelweg vervangen? Om hiervoor een geheel gereviseerde Calira aan te schaffen (terwijl ik de lader daarvan niet eens nodig heb) vind ik een tamelijk kostbare grap.

Groet,
Radboud
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Calira 30/12 parallelschakeling accu's blijft hangen



Bericht door Kroppie »

en de calira loskoppelen vwb de parallelschakeling en een gewoon scheidingsrelais of een cyrix monteren?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Radboud
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 10:51
Locatie: Amsterdam

Re: Calira 30/12 parallelschakeling accu's blijft hangen



Bericht door Radboud »

Kroppie schreef:
wo 27 mei 2020, 10:13
en de calira loskoppelen vwb de parallelschakeling en een gewoon scheidingsrelais of een cyrix monteren?
Dank,
Ik denk dat het zoiets zal worden, moet even kijken of dat me zelf gaat lukken en anders laat ik dat doen.
Groet,
Radboud
Plaats reactie