Shunt via EBL101?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Shunt via EBL101?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ben bezig met een Hymer met de EBL 101.
Daar zit ook een omvormer in. Op dit moment is deze rechtstreeks op de accu aangesloten. In de camper zit een prachtig display die keurig het verbruik aan geeft.
Het blijkt nu dat, als de omvormer gebruikt is geweest, de software van de display de weg kwijt raakt. M.a.w. de aangesloten 225 Ah accu heeft een houdbare capaciteit van 180 Ah. De computer in de display neemt 80% van de aangesloten waarde. Tot zover alles ok.
Na gebruik van de omvormer, raakt de accu dus even leger als het "intelligente" display schijnbaar kan voorzien. Zodra die merkt dat er iets niet helemaal overeen komt met wat er uit gegaan is, halveert hij de houdbare capaciteit met 50% (in dit geval dus 90 Ah). Blijf je stroom afnemen loopt de meter van daar af verder naar beneden.
Nu heb ik dus de boel aan de lading gezet. De meter op het display gaat weer omhoog en bij 93 Ah (rest capaciteit) ziet het display plotseling dat toch de accu weer vol is en springt dan gewoon weer naar 180 Ah.

Mijn vraag in deze:

Is er een mogelijkheid om een shunt aan te sluiten op de EBL zodat alle stroom, dus ook van de omvormer, gesignaleerd wordt?


De volgende vraag betreft het summier op spanning houden van de startaccu:

Heb ik het goed gezien dat bij het laden via de solarpanelen de startaccu geen onderhoudslading krijgt? Er is wel te zien dat dit gebeurt bij walaansluiting, maar het ziet er naar uit dat bij laden met de solarpanelen er geen onderhoudslading aanwezig is.


Beide facetten heb ik geen informatie van kunnen vinden in diverse manuals. Voornamelijk het eerste, moet het toch mogelijk kunnen zijn om de (inwendige?) shunt uit te wisselen voor een zwaarder type zodat de omvormer hierop aangesloten kan worden?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Shunt via EBL 101?



Bericht door veetee »

De omvormer is waarschijnlijk rechtstreeks op de hh accu aangesloten omdat de interne shunt en de bedrading/printbanen in de EBL niet zulke grote stromen aankunnen als gevraagd zou worden door de omvormer. In het schema zie ik dat dat circuit afgezekerd is met 50A, op zich al redelijk veel. De omvormer trekt waarschijnlijk (veel) meer, en niet even een piekstroom maar langer. Dat gaat dus niet lukken, of je zou de meetleidingen van de interne shunt moeten halen en naar buiten leggen en aansluiten op een externe shunt.

Wat de zonnepanelen betreft, ik weet niet of elke type EBL101 zo is, maar ik zie hier in het schema van de 101C dat de solarregelaar daarvan wel degelijk ook de startaccu laadt.
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2876
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Shunt via EBL 101?



Bericht door mmdem »

Wij hebben de zonnepanelen via de laadregelaar rechtstreeks op de solaringang van de EBL 101 aangesloten en de startaccu wordt daarmee keurig onderhouden.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Shunt via EBL101?



Bericht door isoplus »

Ook bij de meeste Hymers(in Nederland geleverd) werden de zonnepanelen vaak door de dealer in Nederland geplaatst. Er zit dus verschil in hoe een en ander aangesloten kan zijn. Bij die ik had 2007 was dit aangesloten door de dealer en werd de startaccu keurig vol gehouden.
Die ik nu heb(clever) wordt de startaccu niet door de zonnepanelen vol gehouden, op zich geen probleem omdat alle verbruikers, ook de radio via de hh accu gaan.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Shunt via EBL101?



Bericht door jansloos »

Ik heb geen EBL maar het principe van een interne shunt is wel een bekende. Wordt zo ook gedaan bij multi- en andere meters.

Is ook niet zo ingewikkeld om te doen. De vraag blijft, (of die weten we al) dat de aanwijzing dan verkeerd, of aangepast dient te worden, en of de software als die er al inzit hier mee overweg kan.

Het eerste stuk van het topic lijkt me logisch.
De afname uit de accu door de omvormer, wordt niet gezien door de ebl. Die ziet alleen een plotselinge spanningsval. En aan de hand daarvan de conclusie trekt dat de accu leger is.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15365
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Shunt via EBL 101?



Bericht door Hoofdnoorman »

veetee schreef:
wo 27 mei 2020, 7:13
De omvormer is waarschijnlijk rechtstreeks op de hh accu aangesloten omdat de interne shunt en de bedrading/printbanen in de EBL niet zulke grote stromen aankunnen als gevraagd zou worden door de omvormer. In het schema zie ik dat dat circuit afgezekerd is met 50A, op zich al redelijk veel. De omvormer trekt waarschijnlijk (veel) meer, en niet even een piekstroom maar langer. Dat gaat dus niet lukken, of je zou de meetleidingen van de interne shunt moeten halen en naar buiten leggen en aansluiten op een externe shunt.

Wat de zonnepanelen betreft, ik weet niet of elke type EBL101 zo is, maar ik zie hier in het schema van de 101C dat de solarregelaar daarvan wel degelijk ook de startaccu laadt.
Dat eerste klopt. Maar het tweede is mijn eigen camper dus die zekering is de vraag niet over.

Ondertussen even al wat wijzer geworden. Het schijnt dat de EBL alleen de startaccu bij laadt als de derde (middelste) leiding van de EBL ook op de solarlader aangesloten is. Ik heb een posting gevonden van 13 jaar geleden waar deze opmerking al gedaan werd.
Het is mijn camper niet dus ik doe er niet zoveel aan. Was dit wel het geval geweest had ik even de EBL opengemaakt en naar de shunt gekeken. Lijkt mij niet zo heel moeilijk om daar een zwaardere in te gaan zetten als hij dezelfde meetwaardes heeft. Vandaag dat ik vraag of er een andere mogelijkheid is.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie