Reparatie Piëzo ontsteking kookplaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Reparatie Piëzo ontsteking kookplaat



Bericht door Mickel Moen »

De Piëzo Ontsteking van de Smev kookplaat deed het niet meer.
Hij vonkte nog wel, maar de vlam ging niet branden.
Enig zoeken op het net deed mijn vermoeden bevestigen, dat het wel eens aan de aarding kon liggen.
Nu zit de brander vast met twee schroefjes, die in het eerste jaar al roestig waren. Die kreeg ik niet los, dus de kopjes er uitgeboord.

Afbeelding

Dit zat eronder.

Afbeelding

Zoals je ziet, aan de twee puntjes het dichtst bij het midden was er van de twee schroeven niet veel meer over. Dan is er geen goed contact meer.
Ook de veer (ring) onder de bougie was geheel verroest, waardoor de bougie ook los zat.

Ik heb de bougie vastgezet met nieuwe ringen. Vervolgens de brander met twee messing schroeven weer vastgezet. Helaas had ik geen messing meer met een verzonken kop. Twee bolkoppen is dan wellicht wat minder fraai. De Piëzo ontsteking doet het weer als een tierelier. Één druk op de knop is voldoende.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5262
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Reparatie Piëzo ontsteking kookplaat



Bericht door Mickel Moen »

Nog een aanvulling:

Waarom ik voor messing schroeven gekozen heb.
Ik had mij er al over verbaasd, dat het afdekplaatje met stalen schroeven vastgezet was. Die schroeven corrodeerden in een mum van tijd. Het leek een goedkope oplossing. Bijzonder bij een overigens zeer netjes afgewerkte kookplaat. Tot ik mij realiseerde, dat ijzer een betere elektrische geleider is dan roestvrij staal en aangezien de schroeven voor de aarding zorgen dus een kritisch punt. Messing is een nog betere elektrische geleider. Bovendien roest messing niet.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie