Steradent of citroenzuur in de boiler?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door gjvonk »

Waarom zou je sterker willen dan voor de koffie automaat? Kalk is kalk en lost met dezelfde concentratie op.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door jielus »

Ik weet niet wat het waard is maar het is in ieder geval verontrustend:
Azijn mag niet gebruikt worden op koperen onderdelen om bv. kalkafzettingen te verwijderen. Wanneer azijn in contact komt met koper wordt namelijk het giftige kopergroen gevormd. Gebruik voor het schoonmaken van koperen onderdelen een zure allesreiniger. Deze reinigt en haalt tevens de kalkafzettingen weg.

zit er koper in de boiler?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Zijn volgens mij stalen boilers tegenwoordig.
Moet het even nakijken in de Truma handleiding maar daar word citroenzuur als ontkalkingsmiddel geadviseerd voor de moderne boilers.
De echt oudere boilers schijnt wel koper in te zitten.
Dus check ook je instructieboekje indien voorhanden (soms ook nog wel online).

Zie net bij een product van Tendo dat dit volgens hun voor de koffieautomaat zelfs in 5% kan.

https://www.bol.com/nl/p/tendo-citroenz ... 077108600/

Hoe sterker des te sneller en makkelijker de kalk opgelost wordt.
Ik neem aan dat de kalk het zuur op een gegeven moment ook weer deels neutraliseert dus dat het, namate er meer kalk opgelost wordt, ook weer minder sterk word.
In de handleiding van MariusHRL in de kennisbank geeft hij ook aan om 2.5% te gebruiken voor lichte vervuiling en 5% zuur in water voor een zwaar vervuild systeem.
In een campersysteem zijn het over het algemeen alleen rubberen afdichtingen die ervan te lijden kunnen hebben als je het erg sterk maakt.

Azijnzuur schijnt wat dat betreft nog agressiever te zijn.

Edit: zie dat de Amerikaanse Truma handleidingen het nog wel over citroenzuur hebben maar de concentratie wordt aan de leveranciers van dat spul over gelaten.
In de Europese handleidingen heeft men het over in de handel verkrijgbare reinigingsmiddelen.
Zolang er maar geen chloor in zit. Dat is absoluut verboden voor moderne Truma boilers.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door gjvonk »

Combinatie van middelen moet altijd vermeden worden, vandaar ook mijn manier om tussendoor te spoelen. Wat betreft chloor in Truma: staat er ook nog iets over effecten? Ik heb vorig voorjaar mijn watersysteem nog een keer ontsmet met chloortabletten, maar geen nadelige effecten gemerkt...

Zegt men dat niet uit milieu oogpunt?

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Als de boiler van RVS zou zijn dan kan dit niet goed tegen chloor.
Weet echter niet of dit het geval is.
Staan verder geen opmerking in over milieumaatregelen.
In de Europese handleidingen staat ook geen beschrijving voor het zuren van de boiler.
Feitelijk dekken ze dat ook al af met het verwijzen naar in de handel verkrijgbare reinigingsmiddelen.

https://www.truma.com/web/downloadcente ... -dk-se.pdf
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door gjvonk »

Overigens is het zo, dat ik de boiler nooit op laat warmen met reinigingsproducten er in. Wat betreft het chloor: drinkwater bevat o.a. in Spanje in ieder geval meer chloor dan bij ons, dan zou dat bij langdurig verblijf en veelvuldig gebruik van de boiler ook tot problemen moeten leiden...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Dosering is laag in het geval van drinkwaterdosering.
Voor echt ontsmetten kan de dosering wellicht een stuk hoger zijn.
En best kans dat het grootste deel van het chloor zijn werk al gedaan heeft tegen de tijd dat het je camper bereikt ;-)
Ook dan blijft die lucht.
Maar goed, is een richtlijn van Truma.
Doe er ermee wat je wilt.
Waterstof peroxide - volgens mij steradent tabletten!? - zal denk ik wel veilig zijn als ontsmettingsmiddel bij een moderne boiler.
(Het ontkalkt niet dus je hebt ook nog citroenzuur nodig).
Zag laatst in een ander topic iemand die had een kant en klaar middeltje gebruikt.
(Hedola H-11 had hij het over)
Mengsel van onder andere een stofje wat waterstofperoxide vormt en citroenzuur.
Klinkt ook wel goed.

Wij doen het voorlopig maar met citroenzuur :-)
Ontsmetten hebben we tot nu toe nog geen noodzaak toe gehad.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Arie55 »

Het schoonmaken van de leidingen doe ik met citroenzuur. Ik haal dat bij de kruidenbaron vandaan vanwege de prijsstelling. Heb hier al een aantal keer te horen gekregen dat ik het aangemaakte oplossing te zuur en te lang in het systeem laat zitten. Eenduidig vind ik het nog steeds niet. Temeer dat er ook word geschreven dat citroenzuur een vrij onschuldig iets is. Enerzijds wordt het gebruikt als voedingsmiddel en anderzijds wordt dat zelfde middel in de industrie als schoonmaakmiddel ingezet. Wel heb ik ervaren dat als de oplossing goed warm/heet is, dat het koffie apparaat in dit geval lekker schoon wordt. En in de camper schoonwatertank flinke slierten veroorzaakt. Dat goedje laat ik dan gewoon over de straat weglopen. Voor de boiler aantasting ben ik niet huiverig. De ketel is immers van RVS gemaakt. Foto's van een doorsnede, het oude model en nieuwe model

Voor de luchtjes uit de vuilwatertank heb ik alleen last als de buitentemperatuur flink opgelopen is en er e.e.a. afgegoten is. Ook de vulgraad van de tank speelt erin mee. Het helpt vaak om dan de sifonnetjes met schoon water door de spoelen. Maar ik moet er wel bij vertellen dat ik afgelopen jaren geen last heb van vervuilde sensorpennen in de vuilwatertank. Ze werken prima. Ik vermoed dat het door de vaatwasblokjes gebruik komt voor de afwas. M.i. kan de TS een tweetal vaatwasblokjes oplossen en in de vuilwatertank half (of meer) gevuld een tijd lang laten weken. En dan bij het weer op pad gaan de boel lozen bij/voor vertrek.

Arie
Bijlagen
OudereModel.JPG
OudereModel.JPG (91.95 KiB) 863 keer bekeken
NieuweModel.JPG
NieuweModel.JPG (96.11 KiB) 863 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Citroenzuur warm maken kan (40 a 45 graden kwam ik gisteren tegen) maar niet met de boiler verhitten.
Bij het warm maken lost alles gewoon beter op.
Maar ga je het verhitten dan schijnt het zuur zich te ontleden waarbij zich weer stofjes gaan afzetten.
Paard achter de wagen e.d.
Daarnaast is de reden dat je ontkalkt juist dat je aanslag wilt verwijderen die zich afzet door verhitting van de boiler.

Zout is ook een voedingsmiddel.
Maar in grote hoeveelheden is het giftig.
Als je goed op de verpakking van citroenzuur hebt gekeken zie je dat het een irriterende stof is. Met name op je ogen.
Die trekken het ook niet als het poeder zich tot een zuur vormt met het vocht in je ogen.
Zal dan hoog geconcentreerd zijn.
Hoe lager de concentratie, des te minder de zuurgraad en des te minder schadelijk het spul is maar hoe minder het werkt als ontkalkingsmiddel.
Beetje middenweg zien te vinden.
En de enige mogelijkheid daarvoor is eigen ervaringen en een beetje meeliften op de voorschriften die de leveranciers van kant en klare schoonmaakproducten geven.
Of deze kant en klare spullen gebruiken natuurlijk als je het niet vertrouwd ;-)
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7517
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door eef van baal »

hier staat dat E nummers niet giftig zijn dus ook citroenzuur E-330.

klik hier voor info


Algemeen
Citroenzuur is een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel en antioxidant. Daarnaast wordt het gebruikt om een zure smaak aan voedsel te geven. In de biochemie is het een belangrijke intermediair in de citroenzuurcyclus. Het is een voedingszuur met E-nummer E330.

Zouten en esters van citroenzuur worden citraten genoemd.

Citroenzuur is een organisch zuur (meer bepaald een carbonzuur) dat van nature in heel veel levende wezens voorkomt. Ook mensen maken citroenzuur aan en zetten dit weer om. Vooral citrusvruchten bevatten citroenzuur. Het werd vroeger vooral gewonnen uit citrusvruchten, maar het wordt tegenwoordig vooral gewonnen uit suiker met behulp van bepaalde schimmels, zoals Aspergillus niger. Het is een driewaardig zuur. De pH van een oplossing van 50 gram per liter bedraagt 1,8 (bij 20°C).

Citroenzuur wordt onder andere gebruikt:
om levensmiddelen op de juiste zuurtegraad te brengen (zuurteregelaar)
om cosmetica op de juiste zuurtegraad te brengen
als hulpmiddel bij het etsen van metalen
als schoonmaakmiddel om kalkaanslag en aanslag van algen (bijvoorbeeld op surfplanken) te verwijderen of te voorkomen
voor het ontkalken van huishoudelijke apparatuur, zoals koffiemachines
om metalen voorwerpen te ontdoen van roest
als reukloos stopbad bij het ontwikkelen van fotoafdrukken
als antistollingsmiddel bij bloedafname
als (biologische) toiletreiniger

Technische productinformatie:
Formula: HOC(COOH)(CH₂COOH)₂
MW: 192,13 g/mol
Kookpunt: 310 °C (1013 hPa)
Smeltpunt: 149 to 151 °C
Dichtheid: 1,665 g/cm³ (20 °C)
CAS nummer: 77-92-9
Wet en regelgeving:


Gezondheid en Veiligheid


Gevaar

Gevarenaanduidingscode (H-code)
H319
Veroorzaakt ernstige oogirritatie.

Preventieve code (P-code)
P280 P305 + P351 + P338 P337 + P313
Oogbescherming/ gelaatsbescherming dragen.
BIJ CONTACT MET DE OGEN: voorzichtig afspoelen met water gedurende een aantal minuten; contactlenzen verwijderen, indien mogelijk; blijven spoelen.
Bij aanhoudende oogirritatie: een arts raadplegen.

https://www.labshop.nl/Citroenzuur-1-kg
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Het keukenzout erbij halen was misschien niet zo handig.
Heb je gelijk in Eef ;-)
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Audiofiel »

Alle stoffen zijn giftig. Zelfs water. Enige verschil tussen giftigheid van stoffen is de hoeveelheid.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Arie55 »

en zuur-stof is ook giftig. Als je het inademt gaat het verbindingen aan die je soms niet wil, het uit zich in veroudering. Maar als je het niet inademt, is ook weer zo wat.

Toen ik het woord zout las, moest ik ineens denken aan het gezegde "zout in de ogen strooien". :shifty: :sick:
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Steradent of citroenzuur in de boiler?



Bericht door Marco Polo »

Zo jammer weer Arie ;-)
Plaats reactie