Sikaflex of niet...

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door gsm »

Ik heb 2 jaar geleden de schotel vast gezet met Sikaflex 552 :thumbup: en zag van de week nog dat die er nog op staat :-B geweldig spul.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door Arie55 »

als je het spul koopt voor zaken waar het echt belangrijk is dat het vast blijft zitten, kijk dan op de tube op de houdbaarheidsdatum bij aanschaf. Het staat er niet voor niets op.
Er staat nu een tube van de aktion achter me, waarop 01/20 staat. Als het om een zonnepaneel zou gaan, zou ik me toch even achter de oren krabben. Het spul is nog goed genoeg voor minder kritische zaken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door kampo »

Je merkt meteen wie hier wat ervaren is en wie enkel een éénmalige gebruiker is.
Sikaflex, Tec7 en Decalin zijn merknamen en zeggen verder niets.
Schrijf aub het type erachter dat je bedoelt. Dat kan bv zijn
Sikaflex 552 , Tec7 X-tack, Decalin Decasyl MS-2
Het juiste type kiezen maakt een groter verschil als het juiste merk.
Is het voor buiten te gebruiken of op zichtbare plaatsen dan is de UV bestendigheid belangrijk.
Mag het wit of transparent niet vergelen neem dan ook een UV bestendige.
Mag het na verloop van jaren geen barsten vormen op de naden, neem dan een duurder merk.
Is het voor een plankje ergens tegenaan te plakken, dan maakt het niet uit en kan een goedkope, zelfs die van de aldi of action :-B
Transparente die hoogwaardig zijn en blijven, zijn erg moeilijk te vinden.
Hoge treksterkte zoals Sikaflex 552 en 282 is enkel nodig voor extreme situaties, gebruik die zo weinig mogelijk want ooit moet het er terug af.
Voor hoge treksterkte is Korapur een bekend merk maar ik ken de types niet van buiten.
Groeten Kampo
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Het is de 252 die ze van Sikaflex voorstellen ;;-) . En voor de UV bestendigheid moet je deze al zeker niet nemen! Wel vreemd dat wanneer je de technische gegevens gaat opzoeken van de 252 je verschillende waarden kan vinden.... Zowel qua treksterkte al rek bij breuk bvb.
Laatst gewijzigd door Aloys op do 28 mei 2020, 7:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Intussen vesrchillende producten/merken/type's met elkaar vergeleken en uiteindelijk zie je door het bos amper de bomen :lol:
Uiteindelijk moet ik voorlopig besluiten dat de "alles lijmen" van Tec7 en de dekaseal ms-2 de voorkeur krijgen gezien hun technische gegevens. Maar de knoop is nog niet doorgehakt :roll:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door Kroppie »

gelukkig dat u zo goed op de hoogte bent van de diverse kitten, kunt u vast de beste keus voor uw toepassing maken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Ik kan enkel beslissen aan de hand van de informatie die je op het net kan vinden. Of dat de juiste/beste keuze is weet ik niet, daarom ook de vraag hier! Op zich is het nooit slecht om de verschillende ervaringen te horen. Het laatste wat ik wil is de luifel ergens onderweg op te moeten rapen ;;-)
Laatst gewijzigd door Aloys op do 28 mei 2020, 7:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door Kroppie »

als je de kit niet vertrouwt, als extra zekerheid een paar boutjes met aan de binnenzijde een moertje, wel een grote sluitring aan de binnenzijde?, geeft toch een stuk gemoeds rust

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door kampo »

@freekveegee
Ik typte het verkeerd maar bedoel inderdaad Sika 252.
Van dat merk is de 252 een heel veel gebruikte en dus bekend.
Kleeft behoorlijk hard dus moeilijk om achteraf zonder schade te verwijderen.
Goede kwaliteit ideaal bv om alu latten op een polyester dak te plakken (zonnepanelen)
De voorbehandeling die bestaat voornamelijk uit ietsje opruwen, 2x ontvetten van beide zijden en aandrukken tot ongeveer 2mm.
Paar dagen laten uitharden. liefst 4 dagen voor kritische situaties. En de primer gebruiken geeft wat gemoedsrust zeker bij slechte ondergrond.
Er is ook niets mis met het plaatsen van een minimaal aantal boutjes of parkervijzen om het verschuiven tijdens het drogen tegen te gaan.
Je kan natuurlijk met dezelfde specs werken van een ander merk maar dan moet je de databladen vergelijken.
Tenslotte is het advies van Tule om die 252 of een vergelijkbare te gebruiken.
Ik heb een hekel aan kit van merken zonder datablad.
Op een forum haal je kennis maar maak je keuze niet enkel op basis van uitspraken van forumdeelnemers of snelle vekopers.
Bedenk dat je 2 materialen met een verschillende uitzettingscoëfficiënt tegen elkaar gaat plakken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door de Jonckheer »

Maar natuurlijk is het zo dat je voor elke toepassing een andere koker kit haalt! Dat willen de producenten wel graag want dat is hun verdienmodel. Ik trap daar niet in want ik ga van mijn (inmiddels jarenlange) ervaring uit, zoals ik al mijn hele leven doe. En ja, dan is de uitkomst anders dan de fabrikanten mij willen doen geloven. Alles wat er maar gelijmd is in en aan mijn camper is gedaan met de lijmkit van de Action, dat winkelbedrijf waar altijd zo denigrerend over wordt gedaan maar waarbinnen het wel altijd druk is :lol: . Nooit is er iets vanaf gevallen, zowel binnen als buiten en dan heb ik het over de automatische schotel en de zonnepanelen buiten en alle wanden binnen plus de complete keuken met alleen hier en daar een parker om het tijdens de montage op zijn plek te houden. Na al die jaren zit alles dus nog muurvast en zegt dat wat? Mij wel in ieder geval.
Dus het kan vrijwel allemaal met één goedkope Polymeer kit? Ja dus! Het is te vergelijken met het voor elk schoonmaak klusje een ander (duur) schoonmaakmiddel kopen, terwijl het ook allemaal minstens net zo goed met de spotgoedkope groene zeep kan.
Peter R
Berichten: 110
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 10:33
Locatie: Anna Paulwna

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door Peter R »

Ik ben het helemaal met Nico eens.

Ook ik gebruik de action all-in onze polymeer kit, deze komt van Den Braven fabriek en maakt ook kit voor professionele kit bedrijven.
Bij mijn camper is ook alles gelijmd of gekit met deze polymeer.
Ook gebruik ik het het al jaren voor allerlei bouwkundige oplossingen en alles zit nog steeds goed vast.
Peter

Follow your dreams, before it's too late.
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Op een open staande luifel komt er wel heel wat meer kracht dan op een zonnepaneel of schotel natuurlijk. Het lijkt me een toch verstandig om voor iets te gaan je zeker van bent. Iets kan heel goed kleven, maar bvb weinig "rek" verdragen. Bij zware belasting/trilling gaat die dan snel scheuren of breken. Geen idee hoe het met die van de Action zit en ik kan me voorstellen dat die voor heel wat kan dienen, maar ik ga me voor zoiets toch niet laten verleiden tot deze.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51279
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door Kroppie »

en uv bestendigheid, bij steunen voor een luifel?, die steunen en de wand waaraan ze gekit zijn , die zijn toch niet doorzichtig?, dus uv komt enkel bij de naadjes van +- 2mm, nou en?, ik noem het spijkers op laagwater zoeken, en zou de luifel mechanisch bevestigen met kit als afdichting (wel met m12 bouten en op moment aangetrokken, en afstandringen om de minimale kitdikte te garanderen! :) )

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
freekveegee
Berichten: 13
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 10:54

Re: Sikaflex of niet...



Bericht door freekveegee »

Het is beslist, het is Tec7 geworden. Eigenschappen, persoonlijke ervaring in de bouw en prijs hebben de doorslag gegeven. We merken de komende jaren (of weken) wel of het een goede keuze was :lol3:
In ieder geval bedankt voor de reacties van iedereen en "den deze" gaat weldra aan de slag! :cheers:
Plaats reactie