Bout draait door... [Update!]

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Bout draait door...



Bericht door Hoofdnoorman »

Mogelijke oplossing:

Zorg voor een goede stevige punttang. 1 punt in de bout en maak voorzichtig met mesje ietsje ruimte tussen bout en glas voor de andere punt.

Neem een goed passend bitje en zet deze op een verlengstuk.

Verhit dit verlengstuk met gasvlam of verfbrander. Als alles goed heet is, is de warmte doorgetrokken naar het eind van de bout. Trek nu met de punttang de bout er uit samen met het gehele glas.
Hierna kun je de "spreidnagel" verwijderen die aan het boutje zit.

Zet alle boutjes in het vet voor je ze monteert.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 392
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Bout draait door...



Bericht door GeVaSta »

Het probleem is dat de schroefdraad waar de bout in vast zit, een metalen busje is die in het kunststof is geplaatst. Dit busje draait nu in het kunststof mee omdat de bout er in vast is gecorrodeerd.
Als ervaringsdeskundige heb ik het ongeveer zoals Isoplus ook aangeeft, opgelost. Alle bouten er uit die er uit willen. Dan inderdaad de dolgedraaide bout onder stevige spanning zetten, oftwel Er enigzins aan trekken zonder dat de kap breekt en gelijktijdig met de schroefboormachine de bout op hoge snelheid ronddraaien. Doordat nu de bus en het plastic er om heen warm wordt, zal na enige tijd door de wrijvingswarmte het busje door het plastic smelten en loskomen.
Na het weer gangbaar maken van de bus, kan deze opnieuw in het gat gelijmd worden.
LeonW
Berichten: 89
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 13:54

Re: Bout draait door...



Bericht door LeonW »

Oplossing kan ik zo niet geven, maar wel weer blij met onze 39 jaar oude achterlichten.
IMG_20200522_222244.jpg
IMG_20200522_222244.jpg (9.92 KiB) 661 keer bekeken
Hoe dan ook, veel succes ermee
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Bout draait door...



Bericht door hymer66 »

Super bedankt voor alle reacties en het meedenken. :thumbup: . Ga het volgende week proberen. Camper ophalen want hij moet op 10 juni gekeurd worden. En zal andees niet goedgekeurd worden.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10155
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Bout draait door...



Bericht door Peter LMC »

En wij maar denken dat je er nu, terplekke, mee bezig bent. :yawn:
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Bout draait door...



Bericht door hymer66 »

Heb ik geprobeerd hier op de minicamping.
Maar omdat het niet lukt, alles weer dichtgedraaid en me niet meer gaan ergeren.
Nu even niet. Verpest de sfeer als je de hele dag probeert en het lukt niet.
Dus met een defect achterlicht terug naar huis . :oops:
Groet Hymer66.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Bout draait door...



Bericht door CasaGarage »

Schijnt meer voor te komen. De garage waar we de laatste beurt deden, liet me wat vervangen hymerverlichting zien, en zei: reparaties aan verlichting van hymer neem ik niet meer aan, gaan maar ergens anders. En nog eea, maar dat komt niet door de censuur
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Bout draait door...



Bericht door isoplus »

Jawel, maar het is niet slechts een Hymer probleem.
Het komt vaak voor dat een boutje ergens uit geschroefd wordt en dan later er weer ingeschroefd wordt zonder er wat vet aan te doen.
Ik heb 10 jaar in een grote Hymer gereden en kan er van alles over vertellen, negatief en ook positief maar ik heb ook voldoende anderen geholpen met campers van andere merken die gelijksoortige problemen hadden en nog hebben.
Meestal was dat bij mensen die hun camper een paar maanden per jaar gebruiken en ook in de winter, het lijkt alsof fabrikanten geen rekening houden met veelvuldig gebruik.
Het excuus is veelal dat het gewicht een rol speelt en daardoor de degelijkheid in gevaar komt, dat is natuurlijk onzin.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee dus heb je een jonge of nieuwe camper, kijk eens hoe de verlichting van nieuwe lampjes voorzien moet worden, soms is dat echt schrikken.
Doe je dat wel, vet dan gelijk de boutjes in met kopervet daardoor kun je ze nog jaren naderhand prima verwijderen.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Bout draait door...



Bericht door CasaGarage »

Ging ook niet alleen over boutjes. Hij liet mij eea zien😱. De constructie, de oxidatie, echt verschrikkelijk! Units van een paar jaar oud! En vast ook bij andere merken, hymer maakt ze vast niet zelf
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Bout draait door...



Bericht door Marianjacques »

Spuitbusje siliconen van de Action doet wonderen..
Alle metalen, wat blootgesteld wordt aan vocht..condens..corrosie zoals connectoren, lampfittingen etc, netjes voorzien van een spraytje siliconen (geen wd40) en de handel stopt (of begint niet eens) met oxideren.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bout draait door...



Bericht door Pienmajer »

Omdat ik dezelfde lampen heb, was ik van plan de schroeven in te vetten.
Nu blijkt dat een van de schroeven bij mijn hymer mee draait.
Dus krijg je het plastic glas er niet af. Na demontage van het glas aan de andere kant, blijkt dat deze schroeven in een ijzeren ronde "moer" gedraaid worden. Maar de ronde moer zit in een ronde bus. Deze bus zit vast op een ijzeren plaat. Het kan bijna niet anders dan dat de ronde moer in deze bus (door)draait.
Omdat de moer diep in het glas ligt en er weinig tot ruimte is tussen de moer en het glas.
Van alle hiervoor geschreven oplossingen, lijkt mij het uitboren de enige optie. En daarna iets bedenken om een nieuw schroef weer vast te krijgen.
Als ik tijd heb en een vervangende schroef heb, ga ik me er eens aan wagen.
Groet,
Pat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Bout draait door...



Bericht door Kroppie »

beetje vet , daar krijgen de moteurs in de fabriek vette handen van natuurlijk, en rvs boutjes zijn natuurlijk veeeeel te duur , dus?, bij aanschaf boel losdraaien en zelf vet aanbrengen of rvs boutjes, en niet alleen bij de lampen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Bout draait door...



Bericht door bertt »

Dat is wel zo Jos, maar wie doet dat? Bijna niemand toch? Jij wel?

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bout draait door...



Bericht door Pienmajer »

gvs0001 schreef:
vr 22 mei 2020, 22:13
Het probleem is dat de schroefdraad waar de bout in vast zit, een metalen busje is die in het kunststof is geplaatst. Dit busje draait nu in het kunststof mee omdat de bout er in vast is gecorrodeerd.
Als ervaringsdeskundige heb ik het ongeveer zoals Isoplus ook aangeeft, opgelost. Alle bouten er uit die er uit willen. Dan inderdaad de dolgedraaide bout onder stevige spanning zetten, oftwel Er enigzins aan trekken zonder dat de kap breekt en gelijktijdig met de schroefboormachine de bout op hoge snelheid ronddraaien. Doordat nu de bus en het plastic er om heen warm wordt, zal na enige tijd door de wrijvingswarmte het busje door het plastic smelten en loskomen.
Na het weer gangbaar maken van de bus, kan deze opnieuw in het gat gelijmd worden.
Ik lees net deze oplossing.
Voordat ik ga uitboren, zal ik dit gaan proberen.
maar de overige schroeven heb ik zo net wel ingevet !
Plaats reactie