Van de 7 items, heb ik er al 4 en van 1 een (een oh ja, die moet ik nog terug zetten). Dikke radio gaat er niet in komen en vloerverwarming is deels al in gang gezet. Doe het toch wel goed, 6 van de 7
Transitje schreef: ↑di 26 mei 2020, 22:17
...maar wat willen jullie met al die stroom? Er wordt nogal wat gewicht toegevoegd door die panelen.
...
Nee, dat is het helemaal niet! Dat vroeg ik me n.l. ook af toen Rudy ooit een keer schreef hoeveel vermogen die op het dak wilde leggen. Het gekke ervan is, dat ik nu ook die kant opga. Niet zover als Rudy, maar toch. Zo is mijn pad een van interacties van wat heb ik nodig en wat kan ik op het dak kwijt. En hoe krijg ik de boel in balans? Daarvoor heb ik een spreadsheet opgesteld. Begon ermee toen ik nog geen camper had. Al snel zag ik dat er destijds een tweede accu bij moest. Nu ben ik volop bezig met uitzoeken voor de volgende stap: Lithium cellen. En omdat die dingen nogal energie compact zijn, kon er dus ook meer. Na aanpassen van het spreadsheet kan ik direct zien of de accu's niet te diep worden ontladen EN wanneer het beslist nodig is om op te laden. Al met al complex wat afhangt van vele dingen.
Het onderstaande plaatje:
A: bestaande zonnepanelen met de mogelijkheid om 1 of 2 sets extra panelen in te zetten
B: een grafiek (nu over een tijdsspanne van 4 weken). Is nu meer een overblijfsel van een ver verleden. Is weinig zinvol. Daaronder en boven de status van in totaal 4 weken. Gedurende de weekdag specifieke verbruikers en oplaadmogelijkheden (zonnepanelen en eventuele ritjes {afh. van rit duur}) Links onder week 1 maak ik het SOC van einde week 4, gelijk aan eerste dag in week 1. (kringverwijzing vind het spreadsheet niet fijn)
C: een lijst met verbruikers en de geschatte tijdsspanne die in gebruik is. En ook hiermee kan ik inspelen of er wel of niet zo'n apparaat (ooit) ingezet gaat worden, zoals een el.koffiezetter.
D: berekening wat de State Of Charge is, aantal laadcycli over de week en berekende levensduur
Wat maakt het zo lastig:
De ont- en laad curve is erg grillig
Om zolang mogelijk te kunnen doen met Lithium cellen, is het niet nodig om ze tot 100% te laden. Een duidelijke gedragswijziging en hoe je er over denkt is anders dan met bv. AGM accu's
Wat is me intussen opgevallen:
Het laden m.b.v. de alternator meestal niet nodig is en verrekte weinig toevoegd (ongeveer 600Wh)
Het alsmaar denken in groter en groter in te zetten van accu's niet de weg is. Het varieert van 130 tot 400Ah. Hetgeen mij niet voldoende precies is. Het maakt nog wat uit in geldelijke zin.
Het inzetten van het aantal zonnepanelen, gezien mijn verbruik, nogal afhangt van mijn gedrag (wel of niet rijden(*), gebruik maken van bepaalde apparaten en vooral het wanneer) *kleine accu, dan is/kan het nodig zijn om gebruik te maken van de alternator mogelijkheid.
Dus de vraag wat ik ermee te doen, is het uitzoeken hoe er zolang mogelijk gedaan kan worden met de investering. Dus langere termijn denken. Anderzijds is het de luxe. Het net zo willen hebben als thuis. Grotendeels kan dat ook. Hier zullen we geheid van mening verschillen.
Ook het extra gewicht valt mee. Zo wil ik geen luifel (35kg), dus ooit gedemonteerd. In een ander tabblad hou ik ook de veranderde gewichten bij. Als ik zoals bovenstaand plaatje het zou installeren, zal het totale gewichtstoename 34 kg zijn. (toegevoegde laad apparatuur, panelen, min oude accu's (53kg) en nieuwe accu's) Huidig gewicht geheel gepakt en gezakt (met mud aardappelen) 3315kg. Dus die 34kg erbij doet me niks.
Arie