Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
E+A
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 19 okt 2018, 21:31
Contact:

Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?

Bericht door E+A » ma 18 mei 2020, 20:31

Goedenavond allen,

Nu een tijdje mijn accu systeem gemonitord en dan valt het volgende mij op.
De HH accu en startaccu zijn gekoppeld met een cyrix 120, aan de HH zijde zitten de zonnepanelen aangesloten.
Als ik overdag het relais controleer is die gesloten, en staan beide accu's paralel, omdat de zonnepanelen stroom leveren boven de drempelspanning. Dien ten gevolge als ik de auto overdag start wordt er ook stroom uit de HH accu getrokken.
Heb even geen idee hoeveel ampère dat is.

Ik zit er nu over de te denken om de schakelaar van het massa kabeltje (asl 86) naar het dashboard te brengen om zo de cyrix af te kunnen schakelen als ik overdag de auto moet starten.

Is dit wijs of onzin?

Grtz. Albrecht
Laatst gewijzigd door E+A op ma 18 mei 2020, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtz. Ellen en Albrecht

1ste buscamper bouw avontuur!
Zie voor meer foto's en een uitgebreid verslag: www.fam-arts.nl

Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5749
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Cyrix 120

Bericht door 't Busje » ma 18 mei 2020, 20:43

De startmotor van de Ducato is 1,5 kW en trekt dus 125 A, misschien wat meer als aanloopstroom. De bulk daarvan komt uit de startaccu want die staat het dichtste bij. Ik zou me maar geen zorgen maken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)

Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 1631
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Cyrix 120

Bericht door 309T16 » ma 18 mei 2020, 21:02

Albrecht. Je schetst een situatie, die ik herken. Als ik met mijn J5 startte en de Cyrix doorverbonden was, zag ik een ontlaadstroom van ~ 75A. Wel kort omdat de HH-accuspanning meteen inzakte onder de drempelspanning van de Cyrix. Maar ik verwacht hierbij wel een extra aanslag op de contacten binnenin het relais van de Cyrix.
Bij mij zit er een massaschakelaar in de Cyrix. Als ik start zet ik de Cyrix dus uit.

Om dit te testen startte ik zonder voorgloeien bij een koude motor.
Verder heb ik in de J5 een zeer grote HH-accucapaciteit en dikke bekabeling zodat de bijdrage t.o.v. de startaccu (die op leeftijd was) relatief groot is.
Vakantiewoning:Peugeot J5 2.5TD - Tabbert FFB 570: 360Ah semi-tractie,
335Wp solar, 40A Sterling acculader, Victron 800W omvormer, 230V compressor KK.

Mobiele woning:Ducato 2.5 TDI - Frankia A611: 300Ah LiFeYPO4 - 100Ah AGM, 530Wp Solar, 30A Victron Li-lader, 1200W Profitexx pure-sinus omvormer, 230V Inventum compressor KK, 600W Daewoo magnetron.

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 2459
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contact:

Re: Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?

Bericht door henk en lila » ma 18 mei 2020, 22:15

Precies. Bij 12,8 volt schakelt hij af. Denk binnen 1 seconde. En de Cyrix 120 mag nominaal 180A gedurende 5 seconden hebben volgens de specs.
De bediende start assist duurt max 30 seconden dus die contacten kunnen wel wat hebben.
Wel een goeie vraag. Daarom heb ik de gegevens er even bij gezocht. Heb overigens een schakelaar maar daar nooit voor gebruikt en het gaat al vier jaar goed.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw (nog niet af); daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3778
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Cyrix 120: afschakelen tijdens starten?

Bericht door kampo » ma 18 mei 2020, 22:22

Een Cyrix relais is intelligent en over het in en uitschakelgedrag is dus nagedacht.
Ik zie enkel voordelen aan wat je vaststelt.
Omgedraaid ook. De HH accu krijgt bij gebruik een paar Ah gratis mee uit de startaccu.
Normaal heb je dat graag.
Groeten Kampo

Plaats reactie