jullie ervaring met magnetron en spanning

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Bert Satter

Bericht door Bert Satter » zo 17 mei 2020, 20:42

Op zoek naar een combi magnetron voor onze camper.

Heeft iemand ervaringen hiermee, zou met name gaan om spanning/
netbelasting van een combi magnetron.

gr

Bert Satter
Ford Ranger Wildtrak 2017 & Shadow Cruiser Suncamper 1993

PE1OPQ Theo

Re: jullie ervaring met magnetron en spanning

Bericht door PE1OPQ Theo » zo 17 mei 2020, 20:45

1 van 600 watt kun je altijd gebruiken, daar zijn de meeste kampeer plekken minimaal wel mee uitgerust.
In Zweden is het vrij standaard om 16 ampère op je kampeer plek te hebben.
Das dus net als thuis gebruik.

Theo

Cee Pee

Bericht door Cee Pee » zo 17 mei 2020, 20:47

Een combi magnetron trekt nogal wat, is het de bedoeling dat hij ook op de omvormer moet werken of alleen op walspanning?
Met Texelse Groet,
AfbeeldingWegens corona nú even niet onderweg, met onze Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD. Maar hij staat al wel in de startblokken.

Gobert

Bericht door Gobert » zo 17 mei 2020, 21:47

Niet iedere combi-magnetron kan tegen slechte kwaliteit stroom. Er zijn gevallen bekend dat zo’n ding de storing in ging door stroomvervuiling die werd veroorzaakt door een goedkope Chinese regelaar aan de zonnepanelen op het huis.

Mijn Nespresso weigerde ooit dienst, ik had dat ding al bijna weggegooid, totdat ik een multimeter in de paal stopte. Minder dan 190 volt..... Op de volgende plek deed hij het weer naar behoren.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore

seth_space

Bericht door seth_space » zo 17 mei 2020, 22:34

Bij magnetrons moet je opletten dat de startstroom vaak wel 20% hoger ligt dan het maximale vermogen van de magnetron. een 1000watt magnetron trekt dus moeiteloos 1200watt tijdens de start.
Daarnaast zal bijv een 1000 watt magnetron die je instelt op 600watt, toch pulsen van 1000watt verbruiken. 600watt is dus dan feitelijk 60% van de ingestelde tijd pulsen van 1000 watt. Dat heeft zo zijn invloed op inverters of camperplekken met geringe stroom sterkte beschikbaar..
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

PaulBng

Bericht door PaulBng » zo 17 mei 2020, 22:43

Ik heb een combi in de camper. Instap model...
Magnetron, ik dacht max 800w, gaat prima op de victron sinus omvormer.
Oven alleen aan de paal....
Paul
-----
Wie dagdroomt heeft nachtrust ...

Arie55

Bericht door Arie55 » ma 18 mei 2020, 12:34

Hou er rekening mee dat het opgegeven vermogensvraag een gemiddelde vermogensvraag is. De werking van een magnetron is afhankelijk hoe 'hoog' je hem instelt. Hoog vermogen betekend een constante vermogensvraag. Laag vermogen (bv ontdooien) betekend intermitterend vermogensvraag. Zo staat er op mijn magnetron iets van 700-900W (weet het niet precies), maar de BMV700 meldt gewoon een ruime 1300W als de magnetron op vol vermogen staat. Ik zie dat seth_space het er ook al over heeft.
Daar de magnetron maar kort gebruikt wordt om mijn prahkie op te warmen, daalt de spanning (zelfs bij oude accu) gering. 's middags wil ik wel eens een 'turbo' thee zetten (heb dan geen zin om de waterketel op te zetten.

Als het vermogen alleen uit de accu wordt onttrokken, zal die de grote stroomsterkten aan moeten kunnen.
Als het vermogen uit de walstroom (>6A) wordt onttrokken, kan de piekstromen de walstroom zekering doen door slaan.

Al met al gebruik ik de magnetron gewoon. Kijk de laatste tijd wel of de accu de vraag aankan, omdat de accu op zijn laatste beentjes loopt.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bo-bo-bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis

Plaats reactie