Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Hoi!
Ik heb sinds deze lente een camper met 2.8 JTD motor uit 2004.
Nu fluit de Turbo een beetje (toch meer dan wat ik normaal vindt maar heb geen andere referenties dus lastig in te schatten).
Hij fluit zo goed als alleen als het bergop gaat (woon in Zweden dus geen bergen maar ook niet vlak).
De fluit toon komt ongeveer vanaf 1800 tot 2600 toeren.
Ik heb de slangen nagekeken en bij 1 slang (zie foto) heb ik een "zwakkere plek" en beschadiging gezien. De slang zat beetje geklemd tegen wat plastiek van de radiator en daar is dus soort van zwakkere plek ontstaan (geen echt gat ofzo).
Het gaat dus om de onderste slang op de foto. De zwakkere plek is meer aan de onderkant en daar kreeg ik geen goede foto van
Vraag1:
Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
En indien ja, is zoiets met ductape oid te fixen of moet je echt de hele slang vervangen?
Vraag2:
sorry voor de domme vraag misschien maar zeg ik het juist als de turbo bij dit model meer aan de onderkant van de auto zit en dan via de onderste slang (met beschadiging) naar de intercooler gaat en dan via de bovenste slang naar de motor?
Ik heb sinds deze lente een camper met 2.8 JTD motor uit 2004.
Nu fluit de Turbo een beetje (toch meer dan wat ik normaal vindt maar heb geen andere referenties dus lastig in te schatten).
Hij fluit zo goed als alleen als het bergop gaat (woon in Zweden dus geen bergen maar ook niet vlak).
De fluit toon komt ongeveer vanaf 1800 tot 2600 toeren.
Ik heb de slangen nagekeken en bij 1 slang (zie foto) heb ik een "zwakkere plek" en beschadiging gezien. De slang zat beetje geklemd tegen wat plastiek van de radiator en daar is dus soort van zwakkere plek ontstaan (geen echt gat ofzo).
Het gaat dus om de onderste slang op de foto. De zwakkere plek is meer aan de onderkant en daar kreeg ik geen goede foto van
Vraag1:
Zou dit een oorzaak kunnen zijn?
En indien ja, is zoiets met ductape oid te fixen of moet je echt de hele slang vervangen?
Vraag2:
sorry voor de domme vraag misschien maar zeg ik het juist als de turbo bij dit model meer aan de onderkant van de auto zit en dan via de onderste slang (met beschadiging) naar de intercooler gaat en dan via de bovenste slang naar de motor?
- Bijlagen
-
- turbo.jpg (231.17 KiB) 647 keer bekeken
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Turbo fluit, 2.8 JTD. Slang scheurtje? (foto)
dat je dat fluitje hoort hoort zo
dan weet je dat je turbo inkomt en werkt
Heb het al eens eerder geschreven
Voor een Chauffeur is een licht fluitende turbo icm met een grommende motor een prachtgeluid
hoor het liever als een boombox
dan weet je dat je turbo inkomt en werkt
Heb het al eens eerder geschreven
Voor een Chauffeur is een licht fluitende turbo icm met een grommende motor een prachtgeluid
hoor het liever als een boombox
Re: Turbo fluit, 2.8 JTD. Slang scheurtje? (foto)
Vraag het me toch af. Ik moet zeggen dat de motor zelf enorm stil is maar als ik muziek niet hard maar ook niet echt zacht aan heb dan komt de fluittoon over de muziek heen.
Ik moet dus de muziek harder zetten om de fluit toon weg te krijgen. Motor geluid hoor ik nauwelijks...
Het is overigens een integraal
Ik moet dus de muziek harder zetten om de fluit toon weg te krijgen. Motor geluid hoor ik nauwelijks...
Het is overigens een integraal
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Eens met Bob, ik hoor de turbo van een automotor ook, zowel van de Daf YA4440 waar ik in 1984 bij Defensie mijn groot rijbewijs op haalde, als bij alle campers die ik tot nu toe gereden heb. En ook.bij mijn huidige Renault Clio met 1,2 liter Tce benzinemotor hoor ik de turbo...
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Mijn turbo’s hoor je echt niet fluiten en die ene keer dat ie het wel deed stond ik 100 km verder stil met een gescheurde turboslang aan de inlaatkant.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Bijna elke turbo geeft een hoorbaar gefluit. Sommige mensen horen dat minder. Zoals deze dove kwartel zeg maar Een zachte hoge toon is normaal. Maar het mooiste geluid vind ik persoonlijk toch dat van een ongeblazen motor hoe groter hoe mooier zeg maar. Helaas worden motoren steeds kleiner met steeds minder cilinders en steeds meer pk's. Maar zeker de slang in de gaten houden
Gr. Aad
Gr. Aad
- Bas vd laar
- Berichten: 6302
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Ik hoor het ook altijd, bij elke auto met turbo, jong of oud.
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Het is hoorbaar, maar niet overheersend en varieert in toonhoogte en volume, waarbij ik een turbo met vaste geometrie (al heel lang toegepast in Ducato en Jumper/Boxer) wat hoorbaarder vind dan een turbo met variabele geometrie (pas een jaar of 8? toegepast).
Overigens is het altijd zo dat de inlaat lucht eerst de turbo passeert en dan pas door de intercooler gaat.
Uiteraard is het controleren van turbo slangen noodzakelijk als je twijfelt of het geluid anders vindt dan normaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Overigens is het altijd zo dat de inlaat lucht eerst de turbo passeert en dan pas door de intercooler gaat.
Uiteraard is het controleren van turbo slangen noodzakelijk als je twijfelt of het geluid anders vindt dan normaal.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Bij een kapotte slang klopt de verhouding tussen lucht en brandstof niet meer. Een diesel gaat dan flink roken, echt zwarte wolken uit de uitlaat.
Het normale gefluit komt van het overdruk ventiel. Hoe meer belasting en toeren, hoe meer druk en dus gefluit.
Het normale gefluit komt van het overdruk ventiel. Hoe meer belasting en toeren, hoe meer druk en dus gefluit.
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Dat is net het vervelende, het is een "nieuwe" (2de hands) camper. Ik heb dus geen referentiepunt of het geluid harder is dan normaal.
Maar dit weet ik wel:
hiervoor had ik een 2.8idtd (1999), daar heb ik de turbo nooit gehoord. Motor geluid was wel (enorm) veel meer dus misschien daardoor
Nu met de 2.8 jtd (2004) hoor ik als het licht bergop gaat eigenlijk alleen maar de turbo. Je hoort het door radio/muziek heen.
Verder rookt die absoluut niet. Niet bij starten, niet bij rijden. Beetje diesellucht bij stationair draaien ruik je wel maar dat had de vorige ook...
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
-
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Ik heb ook een 2.8 JTD uit 2004 en daarvan is de turbo binnen in de cabine niet te horen en ook buiten is dat zeker niet boven alles uit. Is wel een alkoof dus originele cabine. Hiervoor hadden we een oudere 2.5 turbodiesel en daar hoorde ik hem wel heel duidelijk, zowel binnen als buiten. Dat was wel een integraal. Misschien is dat toch meer een klankkast.
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Wat ik in je laatste antwoord lees: geen zorgen maken. Dat je een turbo bergop meer hoort klopt in ieder geval. De mate waarin je de motor binnen hoort is heel erg afhankelijk van de mate waarin de motorruimte geïsoleerd is. Bij onze 1e Pössl was dat b.v. minder goed, dan bij onze huidige. Ook het wel of niet hebben van een dikke met op de vloer maakt daarin verschil.
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Turbo fluit van 2.8 JTD: slang met scheurtje? (foto)
Bij mij floot de turbo ook dacht ik. Achteraf bleek dit een lek bij het uitlaatspruitstuk te zijn. Het lek bleek veroorzaakt te worden doordat het roetfilter "helemaal" dicht zat. Oplossing was het roetfilter verwijderen, welke voor mijn camper niet noodzakelijk is en een nieuwe pakking plaatsen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i