Kogeldruk van mijn trekhaak?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Eura1
Berichten: 64
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door Eura1 » za 16 mei 2020, 16:07

de Jonckheer schreef:
vr 15 mei 2020, 20:47
De vorige eigenaar van die campert heeft er niet een trekhaak onder gezet omdat het zo stoer stond mag je aannemen dus zal hij hem ook gebruikt hebben. En dus zal het wel kunnen lijkt mij.
Zoals je kan zien op de foto is er een hulpstuk op de trekhaak gemonteerd om een fietsenrek mee te stabiliseren . Meer zou ik er ook niet mee aanvangen zonder meer info of foto’s van de onderzijde gezien te hebben .....
Grtz

Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 6921
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door bertt » za 16 mei 2020, 16:19

Waar haal je dat vandaan?
Zit gewoon een hulpkoppeling op voor een ongeremde aanhangwagen.

Bert

Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7262
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contact:

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door eef van baal » za 16 mei 2020, 20:48

En een stopcontact voor de verlichting

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.

Eura1
Berichten: 64
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door Eura1 » zo 17 mei 2020, 7:39

Voor de verlichting van de fietsdrager ja .
Grtz

myway
Berichten: 10595
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door myway » zo 17 mei 2020, 8:30

Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.

Burnerchief
Berichten: 46
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door Burnerchief » ma 18 mei 2020, 15:01

myway schreef:
di 12 mei 2020, 23:11
Dan weet je waarschijnlijk ook dat bij oudere voertuigen een inlegvel bij het kenteken zit en er bij de RDW niets geregistreerd staat.
Als dat inlegvel niet aanwezig is is er niets geregistreerd.
Maar het lijkt mij een zelfbouw constructie
Dat inlegvel kreeg je door de inbouwhandleiding van de gebruikte trekhaak op te sturen samen met je kenteken dan kreeg je het hele spul retour met inlegvel en al.
Zonder trekhaak inbouwhandleiding geen velletje niks trekken dussss
Ik repareer alles met en zonder stekker
Ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan

Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth.

Mijn werk, Ik hang de Manager uit, geef wat leiding, keur soms wat auto’s, probeer wat te leermeesteren, repareer ruiten en doe wat stekdingen.

iSonic
Berichten: 1114
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door iSonic » ma 18 mei 2020, 15:08

myway schreef:
zo 17 mei 2020, 8:30
Als je de foto goed bekijkt kun je zien dat er recht op de balk een www adres staat.
Helaas kan ik niet lezen wat het adres is.
Daar zou toch informatie gevraagd kunnen worden.

http://www.usa-cars.nl/ ????? Dat is wat ik er van maak

casloot
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 23:15
Locatie: vlaardingen

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door casloot » ma 18 mei 2020, 21:01

Dacht ik ook al, heb dus usa-cars een mail gestuurd, helaas was de camper alleen voor een APK in 2012 en niet voor een trekhaak montage.

Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 1918
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Kogeldruk van mijn trekhaak?

Bericht door Marinus » ma 18 mei 2020, 21:31

Ik heb geen verstand van berekeningen voor trekhaken, maar ik kan wel constructieberekeningen maken.
Op de vraag hoeveel de kogeldruk mag zijn heb ik de volgende berekening gemaakt.

Stel dat de dwarsbalk een U-profiel is van 40 x 100 x 40 x 5 mm.
En stel dat de bevestigingen aan het chassis op 1,75 meter uit elkaar zitten.

Zetten we in het midden op deze balk, dus bij de trekhaak, een puntlast van 5 kiloNewton (ongeveer 500 kg)
Dan zakt deze balk in het midden ongeveer 2,5 mm door.
De buigspanning in het midden bedraagt dan ruim 100 N/mm2.
Dit is ongeveer 1/3 van de buigspanning waarbij plastische vervorming optreedt, en dat bij 500 kg.

Nu levert een last op de kogel een gecombineerde belasting van buiging en torsie op de balk op.
Maar dan nog kan zulke balk een behoorlijke belasting opnemen.

Hoe zwaar de aanhanger kan/mag zijn weet ik niet.
Maar als de trekhaakconstructie deugdelijk bevestigd is en de kogel heeft een CE-keur, dan mag je er zonder meer een aanhanger met een maximaal totaalgewicht van 750 kg mee voortbewegen.

Plaats reactie