Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door Eflix »

Goedemiddag,

We zijn bijna klaar met het opknappen van onze Fiat Ducato 280 camper uit 1990. Het enige dat resteert is de gasvoorziening.
Mijn analyse tot nu toe is als volgt:
-Er is geen gasfilter aanwezig want alles werkt op butaan (50 mbar) en niet op LPG
-De reduceerder is oud, maar functioneel (ik heb deze laten testen bij een gashandel)
-De gasfles is oud, maar er komt duidelijk gas uit (meer dan 50 mbar in ieder geval :wink: )
-Het kookstel werkt naar behoren
-De koelkast (electrolux 12v/220v/gas) vonkt, maar onsteekt niet. De compressor slaat ook niet aan op 220v (maar het lampje brandt dan wel)
-De kachel vonkt maar er is geen gas hoorbaar
-De boiler vonkt maar na een paar seconden gaat het rode lampje branden dat aangeeft dat er geen ontsteking plaatsvindt. Er was warm water voordat ik de camper kocht.

Met 'vonken' bedoel ik dat er een herhalend tikgeluid hoorbaar is; ik heb uiteraard geen vonken gezien.
Wat zou hier het probleem kunnen zijn? Vooral de tegenstrijdigheid van het werkende kookstel blijft mij fascineren.Ik ben best handig, maar heb b.v. niet de apparatuur of ervaring om de boel af te persen. Als er aan leidingen gerommeld moet worden, ga ik dat uiteraard door een vakman laten doen maar als het iets kleins is, doe ik dat liever zelf. Maar gezien de kosten die het opknappen tot nu toe met zich mee hebben gebracht, wil ik liever eerst kijken of ik zelf het probleem kan verhelpen.

Alvast veel dank voor jullie adviezen :bow:
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door pwhooftman »

De compressor van de koelkast zul je niet horen, want die heeft ie niet. Waarschijnlijk doet ie het gewoon op 230v, masr reken er op dat het 1-2 uur duurt voordat je ook masr iets merkt.
De hoeveelheid gas bij de koelkast en kachel is zo laag dat je die ook niet hoort.
Eerst maar eens het meest logische: staan de gaskranen (meestal in het keukenblok) open?

Als de gasslang los is geweest kan het wel een pasr pogingen kosten voordat kachel en koelkast willen starten
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door Zijspan »

Als bij mij er een poos geen gas is gebruikt of de fles is los geweest dan steek ik als eerste het kookvuur aan.
Dan pas ga ik proberen of de koelkast en verwarming aan willen, en dat duurt wel even soms.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad om de lucht uit de leidingen weg te krijgen duurt we even maar ook weer geen minuten. Voor de koelkast ff de dekplaat verwijderen en controleren of de waakvlam het doet, eventueel een keer met een aansteker aansteken. Thermokoppel en piazoonsteker kunnen weleens lastig zijn

Gr. Aad
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door macfocus »

Kijk inderdaad even naar de gaskranen in de camper. Die kunnen afhankelijk van de indeling op meerdere plekken verdeeld zitten. Bij ons bijvoorbeeld in het keukenblok, de kledingkast en het kastje naast de koelkast.
Verder idd na het openen van de gasfles, eerst het kooktoestel even aan, dan weet je dat je gas hebt.
De koelkast kun je vrij simpel voelen aan de buitenkant of ie op gas loopt, je moet warmte voelen aan het rooster (even je hand er voor houden).
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door Eflix »

Bedankt voor de rappe reacties beste mensen.

Ja, de kraantjes staan open (stom, vergeten te vermelden). Het zijn 4 kraantjes onder elkaar met elk een icoontje erop van het betreffende apparaat, in het kastje naar de koelkast, tegen de wand met de koelkast (linkerzijde).

Ik zal bij de koelkast even voelen aan de buitenkant. Wat moet ik verstaan onder de dekplaat (de koelkast zit ingebouwd)? De achterkant is aan de binnenkant niet makkelijk te verwijderen zo te zien.

Voor wat betreft de boiler; loont het om die meermaals aan en uit te zetten? Dat heb ik volgens mij namelijk al wel gedaan. Neem aan dat er een gasklep op zit waardoor er alleen lucht/gas naartoe kan stromen als de boiler ingeschakeld is.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door rijschoollucassen »

Bij de meeste koelkasten zijn twee roosters geplaatst, een beneden en een boven. Bij het bovenste rooster zou warmte voelbaar moeten zijn. Af en toe kom je campers tegen waarbij er geen bovenrooster zit, maar een pijpje op dak. Dan zou de warmte daar voelbaar moeten zijn. Als je het onderste rooster verwijderd, zie je daar een soort van metalen boxje, waar de brander in zit. Voorzichtig aan het boxje voelen of die heet is, dan brand de vlam dus. Anders het schroefje op het boxje losdraaien en proberen handmatig aan te steken. Daar kun je ook het vonkje zien.

Van boilers is algemeen bekend dat ze erg storingsgevoelig zijn voor wat betreft de gastoevoer. Iets te weinig druk en ze gaan in storing. Nadat mijn combiboiler is gestopt omdat het gas op is, gaat de koelkast nog uren door en doet het gasfornuis het ook nog gewoon. Zet eventueel eens een gasfles met een nieuwe regelaar rechtstreeks op de boiler.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door isoplus »

Alles werkt op BUTAAN en de gasfles is oud, ook het reduceer is oud(maar getest, hoe..?).
Ik denk maar zo dat je problemen opgelost zijn als je een nieuwe volle Propaan/Butaan fles aansluit met een nieuw reduceer voor de gewenste capaciteit en einddruk.
Dat zou ik als eerste eens proberen, kost weinig en sluit dan gas-aanvoerproblemen uit.
Boilers en verwarmingen werken niet bij onregelmatige of te lage gasdruk dan gaat het spul eenvoudig in storing.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door de Jonckheer »

Een andere fles lijkt mij onnodig want daar kan niks fout aan, wel een nieuwe regelaar, dat zijn de kosten niet. Zit er niet een venstertje in de koelkast onderin? Dan kun je zien of ie brand. In elke caravan die ik heb gehad had de kk zo'n venstertje.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door myway »

Dat waren de koelkasten uit het stenentijdperk.
Die van mij heeft er ook nog een
Vaak zit er op het display wel een indicator dat het gas aan is of je hoort de ontsteker tikken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door de Jonckheer »

Het gaat hier over een camper uit 1990, oud dus. Mijn laatste caravan was een Tabbert uit 2003 en daar zat een venstertje in de koelkast. Heel makkelijk, raar als dat er niet meer in zit want je kunt dan niet alleen zien óf ie brand maar ook of ie goed brand dus een mooi blauw vlammetje heeft. Zo zie je maar, niet elke verandering is ook een verbetering.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door isoplus »

Butaanflessen of flessen gevuld met butaan zijn irritante dingen bij temperaturen onder 8 graden C. Dus als je vroeg in de ochtend met een oude butaanvulling je systeem opstart kan de druk wel eens te laag zijn om het reduceer goed te laten werken. Dus fles in de zon en nog eens proberen of investeren in een manometer zodat je de flesdruk kunt weten.
Heus Nico, ook ik ben ook een oude kerel en vroeger stookten wij thuis op Butagas zoals dat toen heette, wat een ellende als de flessen buiten in het klompenhok stonden.
Overigens gebeurt het nu nog wel eens als ik met Portugees LPG in winters Frankrijk terecht kom, de fles lijkt dan leeg maar zet je ding op zijn kop(omdat je hem leeg pas kan laten vullen) dan kan er nog makkelijk 1 liter vloeibaar butaan uitkomen.
Eflix
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 07 jul 2019, 11:48

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door Eflix »

Wat een suggesties weer! Prachtig, mijn dank is groot. Vanavond ben ik weer bij de camper en zal ik de roosters aan de buitenkant het hoogte van de koelkast aanvoelen; er zijn er inderdaad twee, onder elkaar. Ik weet welk venster er bedoeld wordt; die zit aan de binnenzijde van koelkasten, maar niet in deze.

Verder zal ik een nieuwe drukreduceerder kopen bij de gashandel. Mocht dat niet lukken, dan zal ik een volle fles kopen.Wel vraag ik me af af wat het laatste zal opleveren. Gas bederft niet en de druk is duidelijk hoger dan de uitgangsdruk van de reduceerder. Maar misschien ben ik gewoon eigenwijs en reduceert zo'n apparaatje 'naar rato' van binnenkomende druk. De fles is niet vol maar ook zeker niet leeg; je hoort het vloeibare gas door de fles gaan. Wel is het een oude fles. Ik kom erop terug!

Ik begrijp wel dat, als het bovenstaande is gedaan, de opties voor leken als ikzelf een beetje op zijn..
pwhooftman
Berichten: 1823
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Gastoevoer gedeeltelijk weg in camper



Bericht door pwhooftman »

Kijk even of je via het typenummer of het typeplaatje van de koelkast en boiler kunt achterhalen op welke druk deze moeten werken. Vaak is dat namelijk 30mbar ipv 50mbar, en op 50mbar starten ze dan ook moeilijker omdat het gas te hard 'blaast', zo is mijn ervaring.
Plaats reactie