Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 698
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Adfur »

Als ik de achterlampjes wil vervangen van mijn Jumper, hoe krijg ik dan de lampunit los. In het instructieboekje staat dat je achter schroeven moet losmaken, maar links zit de gaskast en rechts de watertank. Je kunt je hand nauwelijks in de gaten steken. Ik las op het forum dat het een truc is. Kan iemand mij de truc verklappen?
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
ducato244
Berichten: 13
Lid geworden op: di 24 sep 2019, 21:06

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door ducato244 »

ja kan ik verklappen.
toch gewoon je hand erin steken , zou niet weten hoe het anders kan moeren moeten gewoon los.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door JoopBrekken »

Klopt, tussen de snoertjes doorwroeten en dan voel je een langwerpige moer, boven en onder. Met een beetje geluk draait hij met je vingers los, anders moet er ook nog een steeksleuteltje op. De maat weet ik niet meer.
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door AadenAnke »

De maat is 10mm bij mijn Ducato maar inderdaad niet bij te komen! Als ik ooit een lampje daar moet vervangen word het zagen! Links een stuk uit de gaskast en rechts moet er een stuk uit de bedkast die zitten precies voor de afdekkappen. Degene bij de Challenger fabriek die het verzonnen heeft om het zo te maken verdient een barmhartig nekschot.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door gjvonk »

Bij onze Pössl zit er in de gaskast een luikje met 4 schroeven ter hoogte van het gat van de lampunit. Dat kun je vanuit de gaskast open schroeven. Rechts was een ander probleem, daar liep de grijze kunststof afdekplaat door. Met een scherp hobbymes een uitsparing gemaakt ter hoogte van het benodigde gat.

Let overigens op je Sevel boord schroevendraaier: de achterkant is bedoeld om de achterlicht moeren los te draaien. Scheelt je de aanschaf van een pijpsleutel. En 1 van de forumleden gaf mij nog de tip om even een flinke poetsdoek onder in het gat onder de achterlicht unit te stoppen om te voorkomen dat je moer onverhoopt in het gat verdwijnt. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 698
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Adfur »

Pfffff, was ik al bang voor. Maar ben je er niet door alleen de Sevel schroeven los te draaien, dan gaat m.i. alleen de voorkant van de unut eraf. De wagens zijn in eerste instantie ontworpen als bestelwagens, dan is e.e.a. gemakkelijk te bereiken, maar in mijn geval dus niet. Ik ga het nog maar niet uitproberen, wacht wel tot er een lampje stukgaat. Overigens is een kapot lampje in eerste instantie niet echt een probleem, er zit nog een Busbiker met verlichting achterop.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door gjvonk »

Even wat foto's ter verduidelijking; we hebben een Pössl Roadcruiser ingebouwd in een Jumper x250 uit 2012. De 1e twee foto's zijn van de situatie rond de gaskast. De 3e foto is van de situatie bij het rechter achterlicht. Het onderste wat 'rafelig' ogende gat heb ik zelf in de kunststof plaat gesneden. Dat zit onder het bed in de laadruimte achter een rekje, dus valt niet op. De 6 kantige moer bij de grijze slang (Even onzoomen) is 1van de 2 waar de unit mee vast zit. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 698
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Adfur »

Dank je wel, bij mij ziet het geheel hetzelfde uit, in mijn gaskast zit ook zo'n luikje. Ik zal op voorhand ook een stuk uit het afdekplaatje snijden. Doe het maar niet met de decoupeerzaag, i.v.m de kabels erachter. Die moer erachter is zo'n Sevel moer?
Groeten,
Ad
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Kroppie »

en voor een volgende keer een paar verlengstukken aan die moeren lijmen, kan je er gewoon bij

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6394
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door isoplus »

Die camperbouwers leren erg langzaam of ze krijgen nooit klachten :wink:
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad zelfde bij mijn Challenger de kunststof afdek krijg je er nog wel af maar zelfs een kinderhandjes is te groot/dik om dan tussen het houtwerk en het gat van het achterlicht te komen. Tegen die tijd voorzichtig zagen en oplossen. De reden waar ik er voor bij moest zijn de acteruitrijcamera heb ik maar anders opgelost.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9184
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door gjvonk »

@Adfur: de moer die je op de foto naast de grijze slang ziet, is idd 1 van de 2 moeren waar de unit mee vast zit. De 2e zit achter het onderste gat. Via het gaskast luikje kun je overigens wel bij de 2e moer; daar zit geen grijze kunststof plaat voor.

Op deze moer past de achterkant van de Sevel boordschroevendraaier. Stop onderin het onderste gat een poetsdoek, als de moer onverhoopt valt, ben je hem niet kwijt.

Ik noem het moer, maar het is meer een soort veredelde vleugelmoer die op het draadeind van de achterlicht unit past.


Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Adfur
Berichten: 698
Lid geworden op: zo 07 okt 2012, 19:23
Locatie: Het Gooi

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Adfur »

Heel duidelijk, is dus eigenlijk een fluitje van een cent. Overigens kan ik de onderste moer aan de kant van de watertank via het bovenste gat gemakkelijk losdraaien, ik heb vrij smalle handen. Dat van die poetsdoek is een goede tip, als de moer valt, kun je hem alleen maar terugkrijgen door de hele camper op zijn kop te zetten :P.
Nogmaals bedankt.
Pössl Globecar Campscout Citroën Jumper 2.2 HDI 150 PK 636cm + Busbiker
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51318
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe achterlicht Possl los te maken om lamp te verwisselen?



Bericht door Kroppie »

als die moer gevallen is en onderin ligt , dan helpt bij een metalen moer een magneet aan een touwtje, en anders gewoon laten liggen en een ander moertje nemen..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie