Spanning op metalen delen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Peter LMC »

Camper_01 schreef:
za 09 mei 2020, 22:30
Als U echt geen geld wilt uitgeven kunt U die test ook doen met een neon lampje of een 220 volt spanning zoeker.
Waar moet men geld aan uitgeven om dit probleem te op te lossen. :?:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door kampo »

RobMG schreef:
za 09 mei 2020, 17:55
Ik ben je even kwijt Kampo, als ik het allemaal goed interpreteer meet jij 123 VAC, tussen? en ? Mij niet helemaal duidelijk, maar ik denk te zien een bevestigingsschroef van de 230 V contactdoos ( metalen carrosserie als ik het goed zie?) en de rode meetpen naar een metalen deel van "het gebouw"'? Nogmaals is het mij niet helder, wellicht wil je dat wat nader toelichten? Verder gaat het bij jouw bijdrage om een situatie waar de 230 V kennelijk is aangesloten, zoals eerder aangegeven is dat bij mij niet het geval. Wellicht kun je me aangeven wat dan de gemiste kans is, waarvoor mijn dank. mvrgroet Rob.
Begrijp me niet verkeerd.
Ik geloof wel dat je stroom voelt op de manier waarop je het omschrijft. Heb ik al een paar keer meegemaakt.
Daar zijn verklaringen voor, maar andermans situaties hier opsommen is verwarrend en schiet niet op voor jou geval.

Ik ga er in eerste instantie van uit dat het geen statische elektriciteit is. Dat ken je, had je zo gevoeld en ons zeker zo omschreven.
Maar please wees duidelijk en compleet als je wenst dat we op afstand meedenken en zoeken naar een verklaring voor het fenomeen. Of je in het voertuig staat of buiten het voertuig met je voeten op de grond maakt natuurlijk een groot verschil.

Kan je even bevestigen:
Je hebt een camper met een 600W inverter en met 1 volledig gescheiden 230V stopcontact.
Welke inverter is dat ?
Is de behuizing van deze inverter verbonden met het voertuig chassis?
Is de aardpen van de inverter verbonden met het chassis ?

Is het een true RMS Voltmeter waarmee je de AC metingen doet ?
Werkt die multimeter een beetje juist ?
Doe vooraf eens een AC test op een 230V stopcontact en DC op een 12V accu.

Met de kabel van de paalstroom niet aangesloten.
Meet eens de spanning die uit je Inverter komt.
Meet de AC spanning eens tussen het chassis van je voertuig en de aardpen van een stopcontact in je gebouw.
Zowel met de inverter aan als met de inverter uit.

Eventueel kan je de meting nog eens overdoen met de kabel van de paalstroom wel aangesloten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Kroppie »

en dan ook eens meten/voelen met de accu klemmen van alle accu,s los en kabel van de 230volt aan beide zijden los, en maakt dat alles geen verschil, dan eens meten/voelen als de camper met alles los op een heel andere plek staat, en voelen is in dit geval duidelijker dan meten.!, want het gevoel geeft de klacht !!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

@ Kampo, dank voor deze heldere aanvulling op je eerdere bericht, ik zal je aanbevelingen en suggesties volgende week nagaan en beantwoorden.
@ Jos, ik heb geen 230 VAC aangesloten, al niet sinds ca 5 maanden. Ik zal nog eens voelen met beide accu's losgekoppeld.
mvrgroet Rob
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door isoplus »

Maar je hebt nog steeds wel die omvormer aangesloten op de accu's?. Haal die aan de 12 voltzijde nu eens los het kan maar zo zijn dat het ding ergens een spanning levert of het moet echt helemaal los staan van de camper.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Kroppie »

ik had ook al 2x gevraagd om de accu,s eens los te halen , ts gaat het nu eens proberen zegt ie, dus even wachten nog.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Cee Pee »

Dat was ook mijn eerste vraag op pagina 1 al.
Als er echt niets ingaat komt er meestal ook niets uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Bas vd laar »

Die paar testjes doe je in no-time.
Ik begrijp TS niet.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door jansloos »

Ik haak af, ik voel geen spanning meer. :thumbdown:
Laatst gewijzigd door jansloos op ma 11 mei 2020, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Kroppie »

ji voelt geen spanning meer? :D , ts nog wel denk ik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door kampo »

jansloos schreef:
zo 10 mei 2020, 19:48
Ik haak af, ik vind het niet spannend meer. :thumbdown:
Nee ik doe zeker voort. Het is nogal een ervaring om vast te stellen dat je voertuig onder stroom staat :-B
Ondertussen hebben we RobMG op het juiste (meet en waarnemings) pad kunnen zetten.
Ik ben benieuwd naar wat hij zal tegenkomen en overtuigd dat hij de oorzaak zal vinden !
Groeten Kampo
Camper_01

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door Camper_01 »

Volgens mij kan zoiets alleen ontstaan door bv een lekspanning tgv grote condensatoren die "lekken" naar massa.
Eerder heb ik ook aangegeven dat men met een neonlampje of spanningzoeker met neonlampje dat eenvoud kan
vaststellen dan hoeft men niet te investeren in een true RMS Voltmeter van bv Fluke.
Om te controleren wat de echte problemen met de "stroom" schokken zijn moet men echt alle onderdelen individueel controleren zoals door Kampo al meerdere malen is aangegeven.
Ook mensen met verstand van zaken werken zo, anders vindt men dit soort fouten nooit.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Spanning op metalen delen



Bericht door myway »

Zit er in de wagen een aardlekschakelaar ?
Als dat zo is zou die er toch uit moeten gaan.
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Spanning op metalen delen



Bericht door RobMG »

Tja, ik heb me er echt even toe moeten zetten om mijn voortgang mbt dit topic met jullie te gaan delen. Ik heb me echt afgevraagd of het wel helemaal goed met me gaat......wat is het geval. Gisteren voelde ik niets, dus ook zinloos om te gaan meten. En vandaag...ja hoor het was er weer. De schuifstekkertjes van mijn contourverlichting hangen er momenteel los bij...verlichting is uitgeschakeld...en toch voel ik zowel de + als de - prikken, evenals de overige metalen delen. Toen maar even de meter uit mijn luxe auto halen, die 2/3 meter van de camper af staat....geloof het of niet...bij het openen van de achterklep...voelde ik het ook prikken, minder als bij de camper, maar toch duidelijk voelbaar. :shock: Eerder heeft een forumlid geschreven dat er nu eenmaal sommige mensen veel gevoeliger zijn dan anderen, misschien heeft hij wel gelijk. Een ander forumlid heeft geopperd dat het misschien van hoogspanningsdraden zou kunnen komen, kon ik me niets bij voorstellen, maar nu.....misschien heeft hij wel gelijk. Feit is dat er inderdaad hoogspanningsdraden lopen op op pak weg 40 meter van de plek waar de camper en mijn luxe auto staan. Wie het weet mag het zeggen, ik ben voorlopig enigszins van slag. Ik heb dan ook geen metingen meer verricht. Groet Rob.
Plaats reactie