Rokende Hymer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Rokende Hymer



Bericht door JoopBrekken »

Moderne diesels hebben wel een gasklep, dus kunnen hoog vacuum in de inlaatbuis hebben.........net als bij een benzineauto.
Maar bij die diesels gaat die gasklep waarschijnlijk alleen dicht om de motor snel te stoppen?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rokende Hymer



Bericht door EasyBee »

Ik weet niet of je een 2.8 idtd van 1998 een moderne diesel kunt noemen.
Die 2.5 en 2.8 diesels zijn op zich betrouwbare langlopers die heel veel kilometers kunnen hebben. Maar ook die motoren hebben last van slijtage, net zoals alles wat gebruikt wordt slijt. Daarom schreef ik ook dat TS het olieverbruik moet bijhouden.
Goed onderhoud (geen beurten overslaan) en gebruik van de door de fabrikant aanbevolen olie en er voor zorgen dat het oliepeil klopt (niet boven max en niet onder min) zijn voorwaarden voor een lang leven. Maar slijtage wordt niet ongedaan gemaakt.
Houdt dat oliepeil in de gaten. Het moet niet te gek worden.

Dat verhaal over ons motorblok met hoog olieverbruik en lekke pakking (ter hoogte van de krukas) ging over een motorblok met tussen de 400 en 500.000 km achter de kiezen. Zoals ik al schreef. Het zijn betrouwbare langlopers.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Rokende Hymer



Bericht door isoplus »

Als een oudere diesel nog goed trekt maar alleen rookt bij opstarten moet je niet direct het ergste denken, slijtage hoort bij ouder worden.
Zoals al gezegd hou het oliegebruik nauwkeurig bij, niet slechts de olie langs de klepstelen veroorzaakt rook, slechte olieschraapveren kunnen ook blauwe rook veroorzaken.
Slechte zuigerveren zorgen voor lagere compressie- en verbrandingsdrukken en dat merk je door slechter starten en minder trekkracht hoewel die trekkracht vaak subjectief is dus meten is weten en om zoiets te beoordelen moet je naar een dieselspecialist (compressiemeten).
We worden tegenwoordig wat angstig van een beetje rook maar zolang dat bij opstarten is van een koude motor en het daarna verdwijnt is er nog geen reden om je ongerust te maken.
Het zou handig zijn als je hier het aantal gereden kilometers(totaal) vermeldt, is dat laag en heb je een versleten zitting, stuur en pedaalrubbers dan mag je er meestal nog 100.000 bij optellen tenzij je de geschiedenis van de auto kent aan de hand van onderhoudsboekjes en rekeningen.
De meeste diesel willen wel lopen en sommige roken indien de motor koud is, gewoon zo snel mogelijk gaan rijden en het eerste kwartier zware belasting vermijden totdat het ding goed op temperatuur is.
Als je in de zomer naar Scandinavië vertrekt is er geen enkele reden om een andere viscositeit olie te kiezen dan die nu in gebruik onder Nederlandse omstandigheden.
Wellicht ter geruststelling, we hebben hier een oude(1950) Magirus-Deutz, als ik die opstart na brandstof oppompen en gloeien sta ik in een dikke rookwolk, na 2 minuten is dat compleet verdwenen. Ja , daar kan je niet meer mee naar een camping tegenwoordig :wink:

Ja nog een dingetje, als je motor na het afzetten nog wat na pruttelt is dat wel een teken dat er ernstige slijtage is, de motor loopt dan waarschijnlijk nog even door op de smeerolie die ergens vandaan komt waar het niet vandaan hoort te komen.
Gebruikersavatar
Fuga
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 08 mar 2020, 17:34

Re: Rokende Hymer



Bericht door Fuga »

Volgens de boekjes is ie prima onderhouden. Daar vertrouwen we dus maar op.

We zien net dat de koelvloeistoftemperatuur niet op 90 graden komt. Kwestie van de thermostaat vervangen. Waar zit deze eigenlijk? Jammer dat ik voor zulke vragen geen mooi programma heb net als voor onze saab..
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rokende Hymer



Bericht door Bob Diesel »

thermostaat niet vervangen
is een normaal verschijnsel dat deze vrij laag aangeven

gebruik de zoekfunctie rechts boven op deze pagina maar eens
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Rokende Hymer



Bericht door 309T16 »

isoplus schreef:
za 02 mei 2020, 11:48
Ja nog een dingetje, als je motor na het afzetten nog wat na pruttelt is dat wel een teken dat er ernstige slijtage is, de motor loopt dan waarschijnlijk nog even door op de smeerolie die ergens vandaan komt waar het niet vandaan hoort te komen.
Ben ik wel even benieuwd in wat voor orde van tijd je dan moet denken.
Halve seconde, 2 seconde of nog langer?

Onze vorig jaar aangeschafte Ducato 2.5 TDI blijft iets langer doorlopen dan de Peugeot J5 2.5 TD. Viel mij meteen op. Maar dacht ook dat het aan het verschil van motor/pomp kan liggen. Iets langere leidingen, iets trager reagerende brandstofklep enz.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Rokende Hymer



Bericht door EasyBee »

Onze 2.5 TDI slaat gewoon af als ik de sleutel omdraai.
Fuga schreef:
za 02 mei 2020, 11:57
Volgens de boekjes is ie prima onderhouden. Daar vertrouwen we dus maar op.

We zien net dat de koelvloeistoftemperatuur niet op 90 graden komt. Kwestie van de thermostaat vervangen. Waar zit deze eigenlijk? Jammer dat ik voor zulke vragen geen mooi programma heb net als voor onze saab..
Het is bij deze motoren heel normaal dat de temperatuurmeter op ongeveer 75 graden staat. De eerste van 2 koelventilatoren op de radiator slaat aan op ongeveer 85 graden en de tweede op ongeveer 90-95 graden. Dus niks mis met die thermostaat.
Off topic. Ben ook oud Saab rijder. Tussen 1980 en 2005 een stuk of 8 gereden van 99 L t/m 9000 CSE.

Back on topic
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Rokende Hymer



Bericht door isoplus »

Ik gebruikte ook met opzet het woord "pruttelen", normaal doorlopen omdat de brandstof vertraagd afsluit is iets anders.
Als de motor nog even op smeerolieresidu doorloopt is dat een onregelmatige loop.
Gebruikersavatar
Becosemsaida
Berichten: 206
Lid geworden op: do 02 aug 2018, 12:54
Locatie: Portugal

Re: Rokende Hymer



Bericht door Becosemsaida »

Ik heb jaren lang met Ivecos gereden en ALTIJD bij opstarten rookten die een beetje, goed onderhouden en nooit problemen gehad. Natuurlijk heb ik het over wagens met meer dan 200.000Km. Mijn Hymer 2.8TDI rookt ook een beetje bij opstarten (alleen) en maak daar geen zorgen over. Goed onderhouden, olie en filters op tijd doen en genieten van dat ding........ Die motoren zijn "old school" en kunnen veel aan, tegenwoordig zie je dit soort motoren niet want het moet allemaal met EGR, DPF en ander rotzooi werken voor het millieu. En daar kan je (legaal) niet veel aan doen.

Heb liever een 2.8TDI uit de jaren 90 dan een ultramoderne xpto motor uit 2020 vol met electro troep die je laten staan aan de kant van de weg.

Beco
Becosemsaida

Hymer B644, 1994
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Rokende Hymer



Bericht door eef van baal »

Ik zou eerst eens diesel toevoeging bv Wynn's toevoegen 1 flesje in de diesel filter en 1 flesje op een volle tank, baat het niet schaadt het niet.

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace
Laatst gewijzigd door eef van baal op za 02 mei 2020, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Rokende Hymer



Bericht door Arie55 »

Als de motor warm is en je zet de motor uit, hoe gaat dat dan?

1) de camper schud even en de motor valt stil binnen een seconde
2) de camper pruttelt 'lang' na, na stilleggen motor en is na 2 a 3 seconden uit.

(1) is zoals het hoort (goede compressie). Is het (2), dan kan je wat dikkere olie inzetten, de volgende keer. Lekkages worden dan ook minder.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rokende Hymer



Bericht door Kroppie »

en bij een oliewissel eens een flesje ( b.v. stop a leak) toevoegen, dat spul maakt keerringen weer soepel waardoor ze beter afdichten, maar klepseals zijn ook keerringen en zijn van hetzelfde materiaal, zullen dus ook beter af gaan dichten, ik doe het in al mijn voertuigen, en al heb ik nu geen camper meer na 235.000 km en 31jaar van de camper en 197.00 km en 15 jaar van mijn panda,tje na al die tijd nog kurkdroog.(kan ook in de bak!!)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Rokende Hymer



Bericht door Peter LMC »

En welke bedoel je dan precies Jos.
Als je naar google gaat zoeken krijg je veel radiateur dichters.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Rokende Hymer



Bericht door Kroppie »

Laatst gewijzigd door Kroppie op za 02 mei 2020, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie