Luchtvering
Luchtvering
Even een kort vraagje.
Ik zit te denken over luchtvering achteras.
Voordat ik ga beslissen wilde ik graag weten wat nu beter is,links en rechts samen? Maw een vulpunt en drukmeter of onafhankelijk van elkaar ?
Ik zit te denken over luchtvering achteras.
Voordat ik ga beslissen wilde ik graag weten wat nu beter is,links en rechts samen? Maw een vulpunt en drukmeter of onafhankelijk van elkaar ?
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Re: Luchtvering
Hallo Freek,
Ik zou altijd L/R gescheiden doen kost een manometer en een aflaat ventiel meer maar je kunt de wagen dan wel (beperkt) scheef zetten. Als je de ruimte hebt en beetje handig leuk dhz klusje.
Kijk eens op de site van Oluve.
Groeten Coen.
Ik zou altijd L/R gescheiden doen kost een manometer en een aflaat ventiel meer maar je kunt de wagen dan wel (beperkt) scheef zetten. Als je de ruimte hebt en beetje handig leuk dhz klusje.
Kijk eens op de site van Oluve.
Groeten Coen.
Re: Luchtvering
Oke bedankt dat is duidelijk, en rijtechnisch gezien? Ook verschillen?
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
Re: Luchtvering
Bedoel je hulpluchtvering er bij plaatsen? Bijvoorbeeld van Goldschmitt? Wezenlijk verschil met rijden. Minder deinen en bij het inhalen van vrachtwagens etc. blijft de camper stabieler.
Forum verlaten.
Re: Luchtvering
De voordelen van lucht vering zijn mij bekend, maar ik bedoel het verschil tussen een gescheiden systeem (L en R) of L en R samen op een ventiel.
Welk systeem heeft zijn voorkeur en waarom.
Welk systeem heeft zijn voorkeur en waarom.
Burstner Marano T580 2007 Fiat 250
- Peter LMC
- Berichten: 10058
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Luchtvering
Freek bedoeld Hulpluchtvering.
Altijd voor een gescheiden systeem kiezen.
Als de luchtbalgen (L en R) gekoppeld zijn dan gaat bij belasting van een zijde de lucht
overstromen naar de andere zijde totdat de druk gelijk is.
En dat wil je niet hebben want dan kun je niet aan een zijde de druk verhogen.
Ook bij het nemen van bochten krijg je dit als de belasting aan een zijde wordt verhoogt.
Altijd voor een gescheiden systeem kiezen.
Als de luchtbalgen (L en R) gekoppeld zijn dan gaat bij belasting van een zijde de lucht
overstromen naar de andere zijde totdat de druk gelijk is.
En dat wil je niet hebben want dan kun je niet aan een zijde de druk verhogen.
Ook bij het nemen van bochten krijg je dit als de belasting aan een zijde wordt verhoogt.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op ma 27 apr 2020, 8:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Luchtvering
Ja, liefst gescheiden! Veel stabieler vooral.
In principe bereik je met een blokkering tussen l en r hetzelfde, bv met een elect. afsluiter, maar dat werkt
omslachtig en mis je eerder genoemde voordelen.
In principe bereik je met een blokkering tussen l en r hetzelfde, bv met een elect. afsluiter, maar dat werkt
omslachtig en mis je eerder genoemde voordelen.
Re: Luchtvering
Waarom luchtvering?
Ik wilde dat ook laten plaatsen, maar bij CarSupport (die dat ook leveren en plaatsen) werd me dat afgeraden en aangeraden om stalen hulpveren te plaatsen.
Ik wilde dat ook laten plaatsen, maar bij CarSupport (die dat ook leveren en plaatsen) werd me dat afgeraden en aangeraden om stalen hulpveren te plaatsen.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
- Peter LMC
- Berichten: 10058
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Luchtvering
Dat kan ook bv als je een vaste (extra) belasting hebt op je achteras.
Maar als de asbelasting regelmatig varieert ( meer /minder belading, motor er in/uit bv) dan kun je met luchtvering de druk aanpassen.
Ook kun je de camper recht zetten door aan een zijde meer/minder luchtdruk er in te doen als je ongelijke belading hebt L/R.
Je kunt er voor jezelf meer mee spelen om het naar eigen wens te krijgen.
Met vaste extra veren kun je niets meer instellen.
Maar als de asbelasting regelmatig varieert ( meer /minder belading, motor er in/uit bv) dan kun je met luchtvering de druk aanpassen.
Ook kun je de camper recht zetten door aan een zijde meer/minder luchtdruk er in te doen als je ongelijke belading hebt L/R.
Je kunt er voor jezelf meer mee spelen om het naar eigen wens te krijgen.
Met vaste extra veren kun je niets meer instellen.
Re: Luchtvering
Luchtvering achter heb ik ook nooit meer wat anders voordelen zijn hier al genoemd .
Rij eigenschappen verbeteren nogal.
Rij eigenschappen verbeteren nogal.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
magic black shadow limit edition.
Groet Ben
- Peter LMC
- Berichten: 10058
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Luchtvering
Ja dat kun je wel zeggen maar je weet niet hoe het is als je voertuig met extra stalen veren is uitgerust ipv luchtbalgen.
Bij een camper maat van me zijn er stalen veren achter onder zijn Possl bij gekomen.
Hij heeft altijd zijn scooter bij en volle belading. Is het hele jaar onderweg met zijn camperbus.
Die zegt dit ook.
Re: Luchtvering
Kan ik begrijpen. Als je een voertuig altijd op het zelfde gewicht rijd, hoef je geen variabele vering te hebben.
Mijn luchtdruk staat altijd op 2,5.
Voor vaste vering, moet je wel even wat rekenwerk, wegen, en veren kiezen. Maar daar zijn de verenboeren
dan weer voor.
En een mechanisch systeem is hoogst betrouwbaar en hoef je niks aan in te stellen of te controleren.
Mijn luchtdruk staat altijd op 2,5.
Voor vaste vering, moet je wel even wat rekenwerk, wegen, en veren kiezen. Maar daar zijn de verenboeren
dan weer voor.
En een mechanisch systeem is hoogst betrouwbaar en hoef je niks aan in te stellen of te controleren.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Luchtvering
Vaste veren kun je zeker wel instellen.
Tenminste als je een extra veren pakket hebt.
Wel wat lastiger.....
Tenminste als je een extra veren pakket hebt.
Wel wat lastiger.....
Paul.