Luchtvering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Luchtvering



Bericht door Peter LMC »

De stalen veren die er meestal bij gemonteerd worden zijn
spiraal veren die dan op de plaats komen waar men bv de luchtbalg monteert kan worden.
Niets mis mee.
Maar hoe wil je dan de stalen veren even instellen als je bv je zware scooter even niet bij hebt :?:
Bij mijn luchtveren druk ik even op een knopje en klaar. :thumbup:
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Luchtvering



Bericht door Sun »

Kijk eens bij oluve.nl
Ik heb zelf een gescheiden systeem gemonteerd. Het monteren was goed te doen.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Luchtvering



Bericht door Sun »

Kijk eens bij oluve.nl
Ik heb zelf een gescheiden systeem gemonteerd. Het monteren was goed te doen.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Luchtvering



Bericht door Camperic »

Peter LMC schreef:
ma 27 apr 2020, 9:17
Dat kan ook bv als je een vaste (extra) belasting hebt op je achteras.
Maar als de asbelasting regelmatig varieert ( meer /minder belading, motor er in/uit bv) dan kun je met luchtvering de druk aanpassen.
Ook kun je de camper recht zetten door aan een zijde meer/minder luchtdruk er in te doen als je ongelijke belading hebt L/R.
Je kunt er voor jezelf meer mee spelen om het naar eigen wens te krijgen.
Met vaste extra veren kun je niets meer instellen.
Klopt :thumbup:
Het nivelleren is een fijne bijkomstigheid, maar de functionaliteit daarvan is beperkt heb ik begrepen.
Als de asbelasting wisselend siginificant varieert dan is luchtvering ongetwijfeld een betere oplossing, maar meestal is dat bij campers niet zo. Wanneer dan de belasting per wiel goed wordt gemeten en per wiel de juiste veer wordt gekozen dan heb je een goedkopere, meer betrouwbare, probleemloze, onderhoudsvrije oplossing die een camperleven lang mee gaat.

Wat ook meespeelt is de realistische mogelijkheid om luchtvering goed te kunnen monteren. Bij mijn camper met AL-KO as is de ruimte daarvoor te beperkt. Daardoor is er slechts plaats voor (te) kleine luchtbalgen die in combinatie met het gewicht (te) zwaar zullen worden belast en dus voor problemen gaan zorgen, aldus CarSupport.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Luchtvering



Bericht door linus »

Bij onze Arto was er ook geen ruimte voor normale luchtbalgen. De oplossing waren kleine luchtbalgen, twee aan elke kant. Heb het samen laten doen met voorveren, schokdempers en veerpootlager. We hadden later alleen spijt dat we het niet veel eerder gedaan hadden: rijcomfort en stabiliteit niet meer te vergelijken :thumbup:
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: Luchtvering



Bericht door NoStress »

Ik ben ook bij carSupport geweest.
Mij werd juist de luchtveren (achter) aangeraden ipv de hulpveren.
En op de voorkant zijn de stalenveren geplaatst.
Laatst gewijzigd door NoStress op zo 16 okt 2022, 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Luchtvering



Bericht door Camperic »

norwin schreef:
ma 27 apr 2020, 16:03
zo zie maar dat situaties verschillend zijn
Dat is exact wat ik bedoelde aan te geven :thumbup:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
JanSteen
Berichten: 5
Lid geworden op: do 30 apr 2020, 23:51

Re: Luchtvering



Bericht door JanSteen »

Allen,

Ik heb jullie hulp nodig bij het volgende:

Ik overweeg om op mijn nieuwe fiat Ducati camper 4500kg, de optie “Alko air premium X2” wel of niet toe te voegen. Ik ben opzoek naar meer stabiliteit op de snelweg. Dus minder deinen bij inhalen van vrachtwagens.

Mijn vraag is dus simpel: “verbetert luchtvering het deinen bij inhalen van vrachtwagens, of verslechtert het juist?”

Gr. Jan
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Luchtvering



Bericht door Janpinz »

Lucht deint als de pest. Let maar eens op het vrachtverkeer.
Maar met de juiste dempers....ideaal en comfortabel.
Maar er is een enorm verschil tussen de hier besproken hulpvering op lucht, en luchtvering!!

Overigens mag je ook best je eigen topic beginnen, ipv dat van een ander over te nemen.
En welkom! :cheers:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19069
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Luchtvering



Bericht door Aloys »

JanSteen gaat hier verder: viewtopic.php?f=3&t=8471742
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie