Buigende vloer: zowel boven- als onderkant

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

De vloer in mijn camper veerde op de verbinding van 2 platen precies op het looppad van de ingang naar de koelkast. Letterlijk zakte de ene plaat verticaal ongeveer 4mm langs de andere plaat. Dit heb ik onder de camper opgelost met 3 rvs L-profielen vastgeschroefd aan de vloerdelen en het chassis, met Polymax overal in ruime mate tussen, omdat het maar een overspanning van 45cm betrof. De bodem veert daar nu nagenoeg niet meer. Denk met het gebruik van poly-pox injecteerhars die ik om die reden al in huis heb, dat ie helemaal hard wordt.

Echter; tussen de doucheruimte en de keuken buigt de vloer ook door, zowel de boven- als de onderplaat. Bijna net zo erg als op het andere stuk, maar dan in het midden van de plaat. Aangezien de overspanning tussen het tandemstel veel groter is, durf ik daar niets tussen te zetten vast aan t chassis ivm het mogelijk kunnen torderen van het chassis als ik het daar te stijf maak. Aan de onderkant van de camper is in ieder geval niets te zien van rotheid oid, de onderste plaat oogt goed en klinkt solide.

Wat kan ik daar nu het beste aan doen? De vinyl vloer heeft zijn beste tijd na 28 jaar wel gehad, deze vertoont ook scheurtjes op de randen van de 2 genoemde plekken.

Ik denk er nu zelf aan om over de lengte de vloer open te maken en de vinyl dus 20 cm breed en 70 cm lang er uit te snijden. Dan daar kijken naar de staat van de bovenste plaat is en die eventueel daar ook eruit snijden/zagen. (Met beleid, weet niet wat Hymer er allemaal onder heeft laten lopen vanuit bv de keuken). Dan daar tussen de onder- en bovenvloer een hardhouten balk toepassen om het doorveren op te heffen en dan evetueel met epoxyhars de schuimvulling opvullen.

Heeft iemand ervaring hiermee en wat kan ik het beste doen?

Ene foto is van de vinyl tussen de kachel en de douche, aan de rand van waar de vloer doorbuigt. Andere foto is waar ik aan de onderkant al verstevigingen onder de camper heb aangebracht. De vinyl is uiteraard nog gescheurd.
Bijlagen
20200426_142652_copy_1238x1651.jpg
Vloer tussen ingang en koelkast
20200426_142652_copy_1238x1651.jpg (124.29 KiB) 1566 keer bekeken
20200426_142720_copy_1032x774.jpg
Vloer tussen kachel en doucheruimte
20200426_142720_copy_1032x774.jpg (85.48 KiB) 1566 keer bekeken
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door frank_h »

Het klinkt toch alsof er iets mis is met de vloer.. je weet het pas zeker als je het open maakt.

Een nieuwe vinyl vloer leggen is niet moeilijk. Het is wel handig om je oude vloer precies langs de randen er uit te snijden. Dan kun je die als mal gebruiken voor de nieuwe vloer.

Ik moest zelf in mijn vloer zagen om een kapot gevroren waterleiding te vervangen. Ik heb daarvoor een mini inval cirkelzaag gebruikt. Die kun je precies op diepte instellen en dan van bovenaf zagen.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door seth_space »

Ik zou eens beginnen met een uitgebreide en gedetailleerde vochtcontrole van je gehele vloer.
Dit soort plekken wijst m.i. op een ernstiger onderliggend probleem. Rot lokaal oplossen zal op termijn het probleem alleen verschuiven.
Rot camoufleren met profielen en hars zal alleen een tijdelijke oplossing vormen vrees ik.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Dank voor jullie tips! Ik ga eens nadenken hoe aan te pakken. Eerst maar eens vocht gaan meten.
Het kan inderdaad vocht zijn, de kraan in het fonteintje is een keer losgeschoten, waardoor de halve camper blank stond. Is wel meteen opgedaan, maar je weet nooit wat is blijven zitten door weglekken.
Tevens is vorig jaar de knop van de wc blijven hangen (doordat er een toilettas opgezet was, erg slim :-B ) waardoor de cassette overstroomde en alles daar blank stond. Ook dat hebben we zorgvuldig weggepoetst, maar ook daarvan weet je het nooit.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Vochtmeting wijst uit dat het overal droog is. Maximale waarde die ik heb gemeten is 12%. Zelfs waar er water in de douche gelekt heeft is het hout droog en stevig. (Dan bedoel ik in de ruimte onder de cassette).
Ik ga nu in ieder geval de vinyl eruit snijden tussen de douche en de keuken om te kijken wat er aande hand is onder de vinyl.
Deze moet tenslotte toch vervangen worden.
Pleasure is the path of joy
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Janpinz »

En als je toch steunen tussen het chassis wil, schroef ze er tussen.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Peter12 »

Dat sowieso, lassen is geen optie ivm torderen en dergelijke.
Pleasure is the path of joy
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Arie55 »

laat ons dan meegenieten van jou belevenissen. Uiteraard met foto's. Geeft vaak inzicht voor jou en voor ons een manier om kritisch naar je handelen te kijken. Het is net een reis verslag.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Will »

Ik heb het zelfde meegemaakt,

1 vloerbedekking verwijderen.
2 gaatjes boren om de 10 centimeter niet door en door in de plek die doorzakt.
3 injecteren met permapur te bestellen op internet even googlen.
4 meubelstopjes in de gaatjes slaan.
5 een plank tijdelijk op de vloer die de omvang heeft van de bewerkte plek wel iets er onder leggen zodat het niet vast gelijmd word.
6 een zwaar object op de plank leggen zodat de vloer door de spanning niet gaat bollen.
7 24 uur laten drogen en dan voorzichtig kijken of je er al op kan staan anders voor de zekerheid 48 uur.

Je onder en bovenvloer van de bodem hebben losgelaten en moet weer op deze wijze met elkaar verbonden (gelijmd) worden.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door ariedekreij »

Ik kijk even mee. Bij mij laat de toplaag los. Ik zou graag een groot stuk eruit halen en vervangen. Ondertussen heb ik uitgevonden dat je met een mini circelzaag die toplaag prima kunt loszagen want je kan zo’n ding op elke diepte instellen. Als je die er uit hebt kun je een precieze copie laten maken bij een bedrijf dat alluminiumplaat met plasma snijdt. Weer vastplakken met 2 componentenkit en de top voorzien van nieuw vinyl. Ben heel erg benieuwd naar verdere suggesties.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Vertrokken2 »

Dat kan toch met iedere invalzaag? Waarom heb je daar zo’n mini ding voor nodig?
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door ariedekreij »

Dat zal best. Ik heb gewoon gemeld hoe ver ik ben met voorbereiden en hoop op veel suggesties.
Laatst gewijzigd door Aloys op di 28 apr 2020, 7:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever niet quoten wanneer dat niet nodig is.
De mooiste dingen kun je niet plannen of naartoe gaan. Ze overkomen je bij toeval.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door frank_h »

Ik heb speciaal ervoor zo'n mini invalzaag gekocht, was toen iets van 4 tientjes bij action, erg handig voor dit klusje. Een gewone cirkelzaag is veel groter en past niet overal tussen.
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Buigende vloer: zowel boven- als onderkant



Bericht door Will »

Als je de toplaag er uit zaagt blijft de vloer buigen omdat je het verband er uit haalt.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Plaats reactie