Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door de Jonckheer »

Een K&N filter is leuk en goed voor een turboloze motor maar voor een turbo nutteloos omdat het originele luchtfilter wel minder doorlaat dan een K&N maar altijd nog veel meer dan wat de motor nodig heeft. De turbo trekt zoveel er nodig is en dat komt er dus gewoon, ongeacht welk filter er in zit. Je gaat er dus niks van merken, zoals je zelf ook al bemerkt hebt. Het grote voordeel is wel dat het een eenmalige uitgave is omdat je hem weer schoon kunt maken en inoliën.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door 309T16 »

Sowieso bij een diesel een ander verhaal dan bij een benzine motor.
Diesel zoals de 2.5TD van Bas werkt toch met overmaat aan lucht.

Dit i.t.t. de benzinemotor waarbij het een kritische afstelling van de lucht/benzine verhouding is.

Heb hier een benzineauto waarbij ik redelijk professioneel vermogen kan meten. Het gebruik van een aantal verschillende luchtfilters resulteerde in vermogensverschillen van maximaal 40pk. Dit op een vermogen van 670Pk max.

Wel een mooi resultaat als de hellingen van Lux/Belg. in zin 5 genomen kunnen worden!!
Met onze J5 was het ook 4 en meestal 3.
De Ducato Frankia pas in het bezit en nog niet daar gereden.
Ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bas vd laar »

omdat het originele luchtfilter wel minder doorlaat dan een K&N maar altijd nog veel meer dan wat de motor nodig heeft.
Dat klopt wel wat je zegt, maar een K en N filter scheelt vooral in het roken van de auto.
Bij meer diesel hoort ook meer lucht, met het originele luchtfilter gemonteerd kost het gewoon wat meer moeite om te ademen en dan rookt hij, met dat K en N filter is dat niet aan de orde.
Je hebt wat meer speelruimte met de afstelling dan met een standaard filter.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Beste Bas, als het goed is hebben ze je dieselfilter verzet. Slang die er op zat is dan te kort.

Kijk even naar de slang die ze er eventueel op gezet hebben nieuw.

Bij mijn beurt voor camper kwam mijn garage er achter dat de slang in omvang verdubbeld was en diesel lekte. Hebben ze een waterslang gebruikt en die kan absoluut niet tegen diesel.

Ik weet niet of dat bij jou ook zo ia maar je weet nooit. JE weet een gewaarschuwd mens etc.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bas vd laar »

Die is inderdaad verzet om de intercooler te kunnen plaatsen, ik ga straks even kijken, thanks! :thumbup:

* Ik heb net even gekeken en er zijn de juiste slangen gebruikt, er staat een Franse tekst op met Essence Carburant.
Gertjan_Duc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 19:40

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Gertjan_Duc »

Bas, hartelijk dank voor je uitgebreide verslag, dit geeft een goed en eerlijk beeld.

Onze 2.5TD (8144.21) is pittig genoeg, maar rookt ook bij stevig accelereren. Bij de apk-keuring zit ie bij de roetmeting net onder de max. Tot nu toe heb ik de afstelling aan de pomp niet gewijzigd. Er zit aan de stelschroef ook een busje geknepen om veranderen te belemmeren. Volgens mij kan ik de schroef wel iets uitdraaien. Bij uitdraaien wordt het roet (en het vermogen) toch minder? Dan kan ik dat vlak voor de keuring doen.

Groeten, Gertjan
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Wel niet Bas maar bij uitdraaien wordt het inderdaad minder. Soms kun je voor verrassingen komen te staan, je geeft hem minder brandstof maar de motor gaat ineens beter lopen.

Zelf voeg ik altijd aceton toe voor het ronder lopen. Merkbaar verschil tussen toevoegen en niet toevoegen.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Peter12 »

Hoeveel voeg je dan toe?
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

15 tot 20 milliliter per 10 liter. 40 liter tanken is 60 ml toevoegen. Ik heb bij de apotheek een grote spuit gehaald, stuk brandstofslang erop kun je het zo prachtig afmeten. spuit koste wel 1.50 E.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gertjan_Duc
Berichten: 45
Lid geworden op: do 07 nov 2013, 19:40

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Gertjan_Duc »

Dank voor de tip. Waar koop je de aceton? En is die spuit blijkbaar bestand tegen aceton, dacht dat dit een heftig stofje is voor plastic.
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Peter12 »

Ik heb aceton gekocht bij degene waar ik mijn epoxyhars heb gekocht.
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1859
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Nou de spuit is al 3 brandstofslangen meegegaan. Slang wordt hard en breekt. Spuit is al 12 jaar oud.
Het spul wat er normaal medisch mee verspoten wordt is denk ik agressiever dan aceton en dat wil wat zegge. :lol3: .

Aceton in bouwmarkt kun je het kopen maar is in Belgie en Frankrijk meer dan d e helft goedkoper pak hem beet rond de 3 euro en hier in Nl meer dan 7 euro.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, dezelfde modificatie als bij Tomcar heb ik zelf uitgevoerd met onderdelen ( € 100.- incl. verzending) en duidelijke montagehandleiding geleverd door Franz (werkstattdino.de). De onderdelen waren een anders gevormd plunjer, veer en opvulbusjes.Intercooler had ik al eerder gemonteerd gekocht met slangen bij Reints. Aceton voeg ik al toe sinds ik hem heb, bijna 10 jaar nu. Alleen bij laagtoerig rijden en vervolgens volgas geven rookt ie wat voor de rest heel zuiver. APK hier volgens TÜV protocol en haald de norm gemakkelijk. Het rijden is nu een genoegen vooral hier in de Karpaten met hellingen tot wel 20% . Met deze midificatie inmiddels ruim 50.000 km gereden.
Groet Eric
Eriklandwehr
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 27 mar 2023, 13:03

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Eriklandwehr »

Hallo Bas van Laar,
In 2020 heb jij bij Tomcar in Dronten jullie 2,5 td motor laten aanpassen voor mee pk.
Nu 3 jaar verder wil ik je vragen of deze aanpassing is bevallen.
Ik heb dezelfde motor en kom pk tekort in de bergen.
Verder bevalt ie prima.
In afwachting van jouw reactie, alvast bedankt, Mvg erik landwehr.
Plaats reactie