Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bas vd laar »

Vandaag heb ik mijn Ducato weggebracht naar Tomcar in Dronten.
Volgende week is hij klaar.
Er komt een ander inlaatspruitstuk op, een DT plunjer, een ander luchtfilter ( in de originele behuizing ) en een intercooler ( denk van een 230 type ) met op maat gemaakte slangen.
Verder zal de turbodruk ook wel iets hoger worden denk ik.
Dit in combinatie met de plunjer, meer brandstof en de intercooler, zal hem flitsende prestaties laten leveren (hoop ik).

Alleen een DT plunjer had ook gekund, maar hij vroeg of ik "maximum power" wilde en toen heb ik maar ja gezegd, je kunt het beter meteen goed doen vind ik 8-)

Ik zal volgende week eens foto's posten van de ombouw en de rijervaring delen.
Ik ben heel benieuwd!
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Meer vermogen 2.5 TD



Bericht door Janpinz »

Dat verschil ga je wel voelen hoor!
Pas op, je mag toch maar 100 nog, in NL? :cheers:
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Bas,

ik moest de pomp terug draaien, veel vermogen na de ingreep maar ook veel zwarte rook. Nu is dat alleen bij snel optrekken.

Groeten Jakob
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24
Locatie: Eindhoven

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Peter12 »

Wat kost zo'n aanpassing?
Pleasure is the path of joy
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2426
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door pepon »

Kan dat oudje dat wel allemaal aan technisch?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door EasyBee »

Nav opmerking Janpinz over max snelheid.
Die van ons reed plankgas 120-125 op de TomTom. Na behandeling bij Tomcar liep hij 145 km op de TomTom.
Was nog met lange overbrenging in de versnellingsbak. Er zit nu een korte in en loopt max 120 op TomTom.
We hebben er al weer zo'n 30.000 km mee gereden.
Maar in 2017 heetten ze nog Tomcar, nu toch iets van Tomas Montage of zoiets?
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Het blijkt dat het oude beestje dat prima kan verstouwen. Je hebt meer trekkracht, mijn topsnelheid is niet echt hoger geworden. Heeft met persoonlijke instelling te maken maar op de bergen ga je het verschil wel goed merken en zeker als er haarspeld aan komt.

Kosten reken Intercooler 600 euro, DT pen 280 en luchtfilter 100 euro. Dus 1000 piek zeg maar.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bas vd laar »

@ Jan: Ik weet dat ik nog maar honderd mag Jan, rij ik gewoon even na 19:00 uur :wink:

@ Jakob: Ik had het gelezen in een eerdere post van jou.
Ik maak ook wel even een testritje als ik hem ophaal, als hij erg rook dan kunnen ze hem iets terugzetten.

@ Peter: 1059 euro, het is een standaard pakket dat ze aanbieden.

@ Ron: We gaan het zien, het is wel een gezond motortje volgens mij en ook niet traag maar ik vond het een leuk idee om dit eens te proberen.
Zolang je niet te gek gaat doen zal het allemaal best meevallen. In de bergen lijkt me het wel een uitkomst om wat meer power te hebben.
Ik hoef er geen 150 mee te rijden.

@ Easybee: Ik had het adres en telefoonnummer opgezocht via Facebook, daar heten ze nog Tomcar.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8449
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door EasyBee »

Wat Japie schrijft. Bergop meer koppel en dus meer trekkracht.
Begin 2017 hebben ze bij ons een gaar Motorblok (lekte 5 liter olie op 1500 km) vervangen door een blok met alles er op en aan.
Incl nieuwe distributie, waterpomp, koppeling, drukgroep en wat al niet. DT plunjer zat er al in.
Inbouwen motor en versnellingsbak is niet goed gegaan, bleek bij uitbouw van de bak. Begin 2018 versnellingsbak kapot.
Tomcar bestond niet meer en nam de telefoon niet meer op. Deur dicht.
Op eigen kosten gereviseerde korte versnellingsbak er in. Dus vandaar mijn vraag naar de naamgeving.
Handige monteurs, maar zakelijk ....
Laatst gewijzigd door EasyBee op za 02 mei 2020, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Andor »

Zijn die plunjers ook ergens anders te verkrijgen dan bij de Zweedse aanbieder
Lijkt mij wel leuk om is te proberen
In ieder geval ben benieuwd naar de uit komst van de van tuning en of het is wat je er van verwacht
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Saviemeke »

Interessant, ben benieuwd naar het effect, ook wat betreft het brandstofverbruik
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10154
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Peter LMC »

Het zijn toch geen PlunjerS. :?:
Het is toch maar een plunjer (tje).
Als je een voorbeeld hebt is dit makkelijk na te maken door een geoefende draaier.
Voorbeeld komt van het net.
Dt Plunjer.JPG
Dt Plunjer.JPG (26.45 KiB) 1496 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6297
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Bas vd laar »

Vandaag heb ik mijn camper weer opgehaald bij Tomcar in Dronten.
Er zit nu een intercooler op, een DT plunjer en een inlaatspruitstuk van een 230 2.5 TDI, de K en N luchtfilter voor in de originele behuizing was helaas nog niet binnen maar wordt nagestuurd.
Alvorens af te rekenen heb ik even een testritje gemaakt, ze zitten direct aan een lange weg zodat je het snel even kan proberen.
Tijdens de eerste rit merkte ik nauwelijks verschil met hoe de camper voorheen reed, dat was even een tegenvaller.
Ik heb het gemeld en de camper kon direct terug de werkplaats in, de dieseltoevoer stond wat te arm en deze werd aangepast.

Tijdens de tweede testrit was hij inderdaad veel sneller maar rookte als een malle, niet alleen bij versnellen, maar ook als je op kruissnelheid reed.
Na deze rit is de toevoer weer iets teruggezet.

Nu de derde testrit: Hij rookt al minder en de prestaties zijn best goed, hij heeft meer kracht dan dat hij origineel had.
Toch vind ik hem nog net wat teveel roken. Weer de werkplaats in en de toevoer wordt nog iets teruggezet.

De vierde rit: Nu rookt hij alweer minder, op kruissnelheid zie ik niets uit mijn uitlaat komen. De prestaties zijn nog steeds goed dus ik ben er wel tevreden over.

Na afgerekend te hebben rijd ik naar huis, een rit van 1 uur en 45 minuten, dus nu krijg ik een beter beeld van wat het precies heeft betekent zo'n ombouw.
Er staat een flinke tegenwind daar in het open landschap maar de camper heeft merkbaar minder moeite om rond de 100 a 110 te blijven dan voorheen.Je hoeft het gaspedaal ook minder ver in te trappen, het gaat net allemaal wat makkelijker.

Ik heb ook nog even wat sneller gereden op de snelweg, vrij makkelijk staat er 130 km/pu op de klok, dat kon hij vroeger ook wel maar dan kostte het meer tijd en dan moest de wind gunstig zijn.
130 rijd ik eigenlijk nooit, soms eventjes om bijvoorbeeld een rits vrachtwagens in te halen, daarna zak ik altijd weer terug naar 110.

Conclusie: Ik had iets meer vermogen verwacht dan wat ik heb gekregen, het scheelt misschien ook dat het altijd al wel een vlotte camper was en dat het verschil dus nu niet zo groot is.
Ik heb heel veel van deze 2.5 TD's gehad en ze lopen allemaal anders en klinken ook allemaal anders. Als je er een hebt die toevallig wat trager is zal het verschil na deze behandeling groter zijn.

Ondanks dat de vermogenswinst misschien iets minder was dan wat ik verwacht had ben ik wel blij met het resultaat, alles gaat net wat vlotter en makkelijker en dat rijdt gewoon fijner.
Bergen en heuvels heb ik uiteraard nog niet gehad en ook over het verbruik kan ik nog niets zeggen, dat vul ik nog wel aan als de grenzen weer open gaan en ik lange ritten maak.

Al met al ben ik zeker tevreden!
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1855
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Meer vermogen Fiat Ducato 2.5TD



Bericht door Japie »

Met de K&N filter heb je ook weer net iets meer. Met veel rook GPS gemeten ook ruim 130 km. Met een korte 5 en dat maakt ook verschil.
Pomp terug gedraaid zodat hij niet meer rookt alleen als ik in 1 x het gaspedaal diep in trap dan gaat hij pluimen, mag ook na 28 jaar. Als ik nu het gas diep in trap zit ik ook makkelijk op 120 km gps gemeten. De keren dat de camper dat rijd komen nooit voor. Ik rij hooguit 105 en dan nog alleen op de snelweg en daar kom ik zo weinig mogelijk. Ik ben van de binnenwegen. TT gaat bij mij ook altijd op 50 km per uur dan wijst die je mooiere routes, anders heb je nog wel eens een 110 km weg er tussen en dat zijn niet de mooiste wegen.

Het gaat allemaal veel makkelijker en net wat je zegt, gaspedaal hoeft iets minder ver ingetrapt te worden, het grote verschil ga je merken met tegenwind en hellingen

Groeten Jakob
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Plaats reactie