FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Het gaat mij om de binnenzijde van het hout, dus waar het aluminium plaatwerk tegenaan komt. Maar als ik er over nadenk, tegen de tijd dat dit nieuwe hout aan verrotten toe komt, zal mn camper al wel afgeschreven zijn. Het oude hout heeft er tenslotte ook 29 jaar onbewerkt in gezeten.
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Nóg ff een vraagje. Welke lijm/kit kan ik het beste gebruiken bij de verbinding tussen het hout en het polyester, en tussen het hout en het aluminium plaatwerk?
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Butylkit of polymax, de laatste lijmt alles muurvast aan elkaar. De eerste is goed voor de verbindingen waar water naar binnen kan komen. Beide blijven elastisch.
Pleasure is the path of joy
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden [emoji3]
Geen winterschilder Aad,was verftechnisch adviseur in de bouw ,dus adviseerde en controleerde timmerwerk voor garantiefonds timmerindustrie.
Is wel ff geleden ben in 2002 gestopt met werken.
Nu is veel watergedragen maar oplosmiddelhoudend is voor mij nog steeds top.
Met vriendelijke groet
Ron
Is wel ff geleden ben in 2002 gestopt met werken.
Nu is veel watergedragen maar oplosmiddelhoudend is voor mij nog steeds top.
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Thanks!!
Vanmiddag de houtdelen verder afgemaakt, daarna bij de camper gepast en hierendaar nog wat aangepast.
Maar het aluminium plaatwerk pas plaatsen als het houtwerk al zit, dat gaat hem niet worden zag ik al. Niet zonder geknoei met kit in ieder geval.
Weer lekker nuttig bezig geweest dit weekend, voor nu zit het er op, volgend weekend weer verder. Morgen weer op pad met mn beroepscamper richting Remscheid .
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden [emoji3]
Oké zelfs nog meer productkennis dan de gewone vakman! Ik heb ooit bij Dupont een dag of 2 mogen meelopen bij een product demonstratie voor verkopers en stond versteld wat er allemaal achter een blik verf zit. Verschil van de ene en de andere verf van het zelfde merk! Er ging een wereld open en als ik nu iets moet verven heb ik een heelal vol met vragen, terwijl het vroeger ff langs de bouwmarkt was kijken naar de kleur en prijs oké klaar. En nuappellover schreef: ↑zo 26 apr 2020, 18:11Geen winterschilder Aad,was verftechnisch adviseur in de bouw ,dus adviseerde en controleerde timmerwerk voor garantiefonds timmerindustrie.
Is wel ff geleden ben in 2002 gestopt met werken.
Nu is veel watergedragen maar oplosmiddelhoudend is voor mij nog steeds top.
Met vriendelijke groet
Ron
Gr. Aad
- knutselaartje
- Berichten: 169
- Lid geworden op: wo 06 mei 2015, 22:11
- Locatie: Ravenswoud
- Contacteer:
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Verf, ik heb ondertussen ook geleerd dat er consumenten verf is en industriële verf. Moest vaak miniatuurtreinen schaal 1:22,5 spuiten en heb toen maar eens advies gevraagd van de specialist. Nou in industriële verf die ik gebruik zit zoveel meer pigment, dat het me wel eens overkwam dat ik meende (omdat het al goed dekte) dat er voldoende dikte was. Maar bij droging bleek dat ik nog te zuinig was. Terwijl spuiten met zeg; Flexa of andersoortige merken de dekking meest onvoldoende was. De water gedragen verven heb ik vrijwel alle merken uitgeprobeerd op de kunststoffen die ik gebruik, en wat blijkt: allemaal dezelfde kwaliteit ook die van de Aldi
Wie het kleine niet eert, doet het grote verkeerd.
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Ook in water gedragen verf zit een heel groot verschil tussen consumenten en industriële verf. Blijft dat de glans en hardheid minder is. Verf een wetenschap op zich! Maar voor ons campertje voldoen de meeste consumenten verf soorten wel hoor. De hoge blootstelling aan uv in het zuiden is daar dan wel weer een uitzondering op. Maar dat is voor alle verven heb ik begrepen bij Dupont. Ze hadden daar een tabel met breedtegraden en verouderingsproces. Bleek dat uv en temperatuur toch wel echt vijanden van verf zijn.
Gr. Aad
Gr. Aad
- appellover
- Berichten: 4931
- Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
- Locatie: Costa Blanca zuid Spanje
FFB Classic opknapwerkzaamheden [emoji3]
Kan hier wel heel boek schrijven over verf .
Paar hoofdpunten.
Transparante lak buiten ,ieder jaar onderhoud vooral liggende delen .Liever geen kleurloos gebruiken ,let op uv filter .
Buiten liefst hoogglans in lichte kleur ,donkere kleur kan zomers meer dan 80 graden worden.
In goedkope verf wordt veel vulmiddel ( krijt is goedkoop) gebruikt ,de kleurpigmenten zijn het duurst,sommige heel duur bv.
Hansageel .Ook titaanwit werd steeds duurder en dat heb je nou net nodig voor dekking.
Voorbeeld : we leverden toen paarse kleur voor de Bastion hotels ( tifa de hoef amersfoort),moest geld bij maar we mochten ook de witte verf binnen leveren voor één prijs.
Acrylaatverf ( watergedragen ) heeft voordeel , snel droog,geen velvorming,elastisch ,maar thermoplastisch dus bij hitte wordt het weer zacht en gaat kleven bij opsluiten ,dus niet gebruiken bij de draaiende delen .Laag vastestof gehalte.
Alkyd ,( oplosmiddelhoudend) is thermohardend dus hoe ouder hoe harder .Wij gaven op lichte kleur 10 jaar garantie.
Er zijn ook watergedragen alkyd verven.Denk niet in dhz.
En dan zijn er nog superdekkende high-solid verven oplosmiddelhoudend,met 85% vastestof dus meer laagdikte per laag .En goed voor milieu.
Weet niet of dit ook in de dhz verkrijgbaar is
Heeft niet zoveel met camper te maken maar wellicht leuke informatie.
Met vriendelijke groet
Ron
Paar hoofdpunten.
Transparante lak buiten ,ieder jaar onderhoud vooral liggende delen .Liever geen kleurloos gebruiken ,let op uv filter .
Buiten liefst hoogglans in lichte kleur ,donkere kleur kan zomers meer dan 80 graden worden.
In goedkope verf wordt veel vulmiddel ( krijt is goedkoop) gebruikt ,de kleurpigmenten zijn het duurst,sommige heel duur bv.
Hansageel .Ook titaanwit werd steeds duurder en dat heb je nou net nodig voor dekking.
Voorbeeld : we leverden toen paarse kleur voor de Bastion hotels ( tifa de hoef amersfoort),moest geld bij maar we mochten ook de witte verf binnen leveren voor één prijs.
Acrylaatverf ( watergedragen ) heeft voordeel , snel droog,geen velvorming,elastisch ,maar thermoplastisch dus bij hitte wordt het weer zacht en gaat kleven bij opsluiten ,dus niet gebruiken bij de draaiende delen .Laag vastestof gehalte.
Alkyd ,( oplosmiddelhoudend) is thermohardend dus hoe ouder hoe harder .Wij gaven op lichte kleur 10 jaar garantie.
Er zijn ook watergedragen alkyd verven.Denk niet in dhz.
En dan zijn er nog superdekkende high-solid verven oplosmiddelhoudend,met 85% vastestof dus meer laagdikte per laag .En goed voor milieu.
Weet niet of dit ook in de dhz verkrijgbaar is
Heeft niet zoveel met camper te maken maar wellicht leuke informatie.
Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Volgens Dekalin zelf wel, het is een butylkit, dus is waterproof en is overschilderbaar.
http://www.dekalin.com/product.asp?lid= ... id=3&pid=8
http://www.dekalin.com/product.asp?lid= ... id=3&pid=8
Pleasure is the path of joy
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
De rechterkant zit erin. Viel me best mee. Het was natuurlijk veel pas en meetwerk, daar gaat de meeste tijd inzitten. Het binnengedeelte moet nog afgewerkt worden, maar dat komt later. Morgen is de andere kant aan de beurt.
Re: FFB Classic opknapwerkzaamheden :-)
Helaas maar weinig kunnen doen vandaag, omdat ik iets niet meehad. En dat is nou het giga latsige als de klus zover (20km) van huis af staat.
Dus maar wat kleine dingetjes gedaan, nog ff wat maten opgenomen en de rotzooi een beetje opgeruimd. Hier thuis alles maar weer zoveel mogelijk voorbereiden voor komend weekend.
Dus maar wat kleine dingetjes gedaan, nog ff wat maten opgenomen en de rotzooi een beetje opgeruimd. Hier thuis alles maar weer zoveel mogelijk voorbereiden voor komend weekend.