Grotere velgen: wie weet het?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobby fan
Berichten: 234
Lid geworden op: do 18 okt 2007, 9:55
Locatie: Elshout (NBr)

Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door hobby fan »

Hoi alle
ik heb al rond gekeken op het forum en gelezen .
nu heb ik een boxer van 2010 en wil van 15inch naar 16 inch kan dat met deze velgen?? steekmaat 5x 118

Stalen velg 16 inch voor Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper light chassis
Light chassis velg 6J x 16 H2 ET68 naafgat 71 mm en steek 5 x 118,

ook heb deze gezien alleen is de maat dan 71,1 ?
Velgen Mwd 16208 6.0x16 5x118 ET68 71.1 Zwart of grijs het verschil kan ik niet achter halen
0,1 mm asmaat geeft dat problemen.

thx allemaal
de blijde rijders met een boxer 3.0 L3 H2
is om gebouwd tot camperbus
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: VELGEN wie weet het.



Bericht door dethleffsi6810 »

even kijken of het naafgat gebruikt wordt voor centrering of dat hij centreert op de wielbouten,maar ook een 0,1mm naafgat zal geen problemen geven
gr theo
Theo
Richard80
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 17 mar 2019, 12:47

Re: VELGEN wie weet het.



Bericht door Richard80 »

Die velgen zouden in principe moeten passen.
Maar ik twijfel of de gaten voor de “hulp pennen” er ook in zitten. Anders zou je de hulp pennen moeten verwijderen.

Ook twijfel ik aan de de stevigheid van deze velgen.

Eventueel heb ik nog een gebruikte set originele 16” stalen velgen van 2017 met de juiste maat en passing.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door Face »

Kom je als je van 15 inch velgen naar 16 inch velgen gaat niet met een afwijking van je kilometerteller te zitten.? Ik meende dit ooit eens gehoord te hebben.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door Janpinz »

Die overdrijft toch al te veel, wordt alleen maar beter
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door Hoofdnoorman »

Face schreef:
do 02 apr 2020, 9:37
Kom je als je van 15 inch velgen naar 16 inch velgen gaat niet met een afwijking van je kilometerteller te zitten.? Ik meende dit ooit eens gehoord te hebben.
Ja. Je zult dit zelf even moeten nakijken op een tabel want het is ook afhankelijk van welke bandenmaat er op jouw 16" velgen liggen.
Ik praat nu over de kilometer teller. Overigens kan er een andere stift in de versnellingsbak om dit verschil weer op te heffen.

De snelheidsmeter zal dus ook minder aan gaan geven maar staat niet direct, procentueel, in relatie met de verandering. Dit komt omdat deze overbrenging via een magnetische koppeling gaat. De slip wordt bepaald door hoe strak de veer van de naald is ingesteld. Het 0-punt op welke voorspanning de naald weer op zijn as is gemonteerd. (Hierbij praat ik over de gebruikelijke klokken).
Er zijn tellerklokken waar de 0-spanning en de slip met stelschroefjes zijn in te stellen. In deze klokken zit ook een extra tandwielsamenstel om de kilometeraanwijzing te ijken.

Soms kun je op de wijzerplaat zien wat de overbrenging in de klok is. Daar staat dan een W getal. Het aantal omwentelingen (W) van de kabel staat gelijk aan 1 kilometer op het tellermechanisme.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door neanderthaler »

dat vind ik hoop moeite noordhoofman :thumbup: ik onthoud het wel 1 keer op de tom tom of mio mio en je weet het verschil en daar rekening mee houdend gaat het prima
doe het nu al met de personen auto verschil is 5 km :-B
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door hathi »

Het enige voordeel van grotere velgen wat ik kan bedenken,is banden met een grotere loadindex,maar of dat nodig is? Verder zie je het verschil amper omdat er dan weer lagere banden worden gemonteerd zodat de bandenomtrek ongeveer hetzelfde blijft,en niet te vergeten,het heeft een heleboel geld gekost 4 xvelgen( mss nog deksels) en 4 xveel duurdere banden,dus zint eer ge begint ?
Hans
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door rijschoollucassen »

Ik ben ook van 15 naar 16 inch gegaan. Was noodzakelijk in verband met de loadindex. Tellerafwijking is volledig opgeheven. 100 is nu ook echt 100. Heb lichtmetalen velgen van Dezent. De paspennen hebben we moeten verwijderen. Dit maakt verder niets uit, behalve dat je bij een bandenwissel wat moet zoeken naar het boutgat. Kun he oplossen met een wielhanger.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door kareltje cola »

ik weet bij de de jumper/boxer/ducato vanaf 2011 (euro 5) als je nu bv 215 70 r15 hebt en nadien 215 75 r16 of 225 75 r16 gaat monteren krijg je foutmeldingen en gaat hij in noodloop omdat de abs computer de verkeerde waardes krijgt.

of je moet met de bandenmaat gaan spelen zodat de rolomtrek gelijk(of binnen de tolerantie) is door er bv 215 65 r16 op te leggen
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door Grumble »

Hoofdnoorman schreef:
do 02 apr 2020, 12:57
Face schreef:
do 02 apr 2020, 9:37
Kom je als je van 15 inch velgen naar 16 inch velgen gaat niet met een afwijking van je kilometerteller te zitten.? Ik meende dit ooit eens gehoord te hebben.
Ja. Je zult dit zelf even moeten nakijken op een tabel want het is ook afhankelijk van welke bandenmaat er op jouw 16" velgen liggen.
Ik praat nu over de kilometer teller. Overigens kan er een andere stift in de versnellingsbak om dit verschil weer op te heffen.
Kan je dit met een plaatje verduidelijken, want ik snap daar niets van...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Grotere velgen: wie weet het?



Bericht door Hoofdnoorman »

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie