Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7676
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door hathi » do 16 apr 2020, 13:15

Volgens mij is mijn motor dan geoptimaliseerd, :-B hij is niet terug gegaan op de vermogensbank,en wel,omdat die bank ,verder ook niets meer toevoegt,als een print,maar wel lekker bekt,en veel extra geld kost!... verder precies zoals Seth beschrijft,ze doen zoveel als je wil,als je maar betaald ! dus er mee rijden,en als je tevreden bent is het toch o.k :?:
Hans

Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 717
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door DiffRental » do 16 apr 2020, 14:57

Squadra is ook zo'n tuner, zegt ook te kijken naar de technische kant van de wagen.
Heb wel eens met hem gesproken en is zeker wel een vakman die heel goed weet waar die mee bezig is en die ik ook best wil geloven.

Het verhaal blijft gewoon niet te bewijzen dus iedereen moet zijn eigen keus maken en doen waar die zich goed bij voelt.
Groeten Peter

Henkie2007
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 dec 2018, 15:28

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door Henkie2007 » ma 18 mei 2020, 0:45

Micha schreef:
do 02 apr 2020, 14:42
Navigator vraagt naar bewijzen van campers die in de soep zijn gelopen na een flinke tuning beurt. Fiat heeft de 160 en 180 pk motoren nu uitgevoerd met onder meer versterkte nokkenas. Waarom zouden ze dat toch doen?

Micha
iedereen heeft het over meer PK's na de tuning, daar heb je niet zoveel aan omdat meer PK pas eruit komt bij maximale toeren.
je laat de motor tunen voor de trekkracht die hij moet leveren in de bergen uitgedrukt in NM = Newton Meter

iSonic
Berichten: 1113
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door iSonic » ma 18 mei 2020, 7:19

uitleg over draaimoment en vermogen: https://www.autoblog.nl/archive/2007/02 ... t-is-beter

Gebruikersavatar
Peter12
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 17 apr 2020, 12:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door Peter12 » ma 18 mei 2020, 8:40

Dus zonder aanpassingen aan de versnellingsbak heb je niets aan heel veel meer pk's, tenzij of het toerental, of het koppel recht evenredig toeneemt?
Pleasure is the path of joy

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 7676
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door hathi » ma 18 mei 2020, 11:45

Ja dat heb ik dus gedaan,en toen weer,laten optimaliseren aan de 6 gang versnellingsbak,/ banden en achterasoverbrenging,maar dat allemaal,word bij een voorwiel aangedreven Fiat een heel moeilijk verhaal
Hans

iSonic
Berichten: 1113
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door iSonic » ma 18 mei 2020, 12:42

Bij vermogens winst hoeft niet meteen de bak aangepast te worden. Dat ligt er aan of dat vermogen ineens bij hele andere toerentallen beschikbaar komt. En bij chip tuning is dat meestal niet zo. De vermogens kromme is vaak ongeveer gelijk alleen hoger. Soms ligt de piek bij wat hogere toerentallen maar dit hoeft niet eens. Het was ook meer gericht aan de mensen die steeds zeggen: meer vermogen heb je niet nodig je moet koppel hebben. Als je veel gewicht wil voortbewegen is koppel inderdaad handig maar het is niet zo triviaal als vermogen heb je niet nodig koppel wel. Het hangt samen. Daarnaast kun verandert je draaimoment (koppel) door een andere versnelling te kiezen.

Gebruikersavatar
Janpinz
Berichten: 1255
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, in“Casita” op wielen.

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door Janpinz » ma 18 mei 2020, 12:52

Het koppel van de motor veranderd door andere versnelling...😳. Hmm..
We wonen waar we parkeren, we reizen met ons (t)huis...en dat is nu al verrekte lang op 1 plek!!

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3742
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door kampo » ma 18 mei 2020, 14:21

Er vallen een aantal conclusies te trekken.
Het is niet strikt noodzakelijk maar meer vermogen is prettiger om mee te rijden.
De enige reden waarom niet iedereen een camper met veel vermogen heeft is de meerprijs.
Sommigen vinden het allemaal onbelangrijk maar hebben ook geen budget, ervaring of vergelijking met veel vermogen.
Als je de vraag aan iemand met (bewust) laag budget stelt ga je altijd hetzelfde antwoord krijgen.

Het gemiddeld vermogen is de afgelopen sterk gestegen. Ooit was 130 Pk de zwaarste motor, vandaag is het de lichtste.
Als je nu een sterke 180Pk versie koopt dan weet je ook al dat die binnen een "paar" jaar voorbijgestreefd is.

Koppel is iets belangrijks voor voertuigen met te weinig vermogen.
Een modern voertuig met veel vermogen kent het probleem van te weinig koppel niet.
De kleine cilinderinhoud van vandaag is een probleem tussen je 2 oren. Eenmaal je er mee gereden hebt gaat dat over.
150 Pk is niet veel voor een modern 3500kg voertuig en erg weinig voor een 4500kg camper.

Chiptuning is enkel de chip (mapping)
Meer vermogen af fabriek is ook nog andere verschillen zoals type turbo, diameter koppeling, versnellingsbak, koeling enz.
Maar voor ieder geval wat anders, je kan het uitzoeken voor jou voertuig.
Groeten Kampo

Gebruikersavatar
Janpinz
Berichten: 1255
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, in“Casita” op wielen.

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door Janpinz » ma 18 mei 2020, 14:24

Nothing beats cubic inches!!💪💪
We wonen waar we parkeren, we reizen met ons (t)huis...en dat is nu al verrekte lang op 1 plek!!

iSonic
Berichten: 1113
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door iSonic » ma 18 mei 2020, 14:52

Janpinz schreef:
ma 18 mei 2020, 12:52
Het koppel van de motor veranderd door andere versnelling...😳. Hmm..
Nee het draaimoment aan de motor blijft hetzelfde. Maar een moment is arm maal kracht dus is aan de wielen afhankelijk van je versnelling (en verhouding van je diff maar die is meestal vast). Je vermogen kan niet toenemen. Het vermogen aan de wielen, zoals gemeten op een rollenbank, is wel lager dan aan de krukas. Je hebt namelijk allerlei verliezen in je aandrijflijn. Zoek ander ook eens op koppel omvormers. Vrachtwagens en traktoren gebruiken die om het draaimoment te verhogen.

Edit: koppelomvormer: https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... rmer-89144

'vroeger' bij DAF ooit gewerkt een een vrachtwagen voor de landmacht waar leopards mee vervoerd konden worden. Ding had een totaal gewicht van 100 ton. Zat ook een koppelomvormer op. Ding had 4000nm koppel/draaimoment. Als je de rem intrapte en gas gaf trok hij hem gewoon door de rem heen.
Laatst gewijzigd door iSonic op ma 18 mei 2020, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 3742
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door kampo » ma 18 mei 2020, 14:53

Dat van grote cilinderinhoud is zeker geldig voor motoren met weinig vermogen en weinig koppel...
Groeten Kampo

iSonic
Berichten: 1113
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door iSonic » ma 18 mei 2020, 15:00

kampo schreef:
ma 18 mei 2020, 14:21

Chiptuning is enkel de chip (mapping)
Meer vermogen af fabriek is ook nog andere verschillen zoals type turbo, diameter koppeling, versnellingsbak, koeling enz.
Maar voor ieder geval wat anders, je kan het uitzoeken voor jou voertuig.
Ik zou zeggen: Meer vermogen af fabriek kunnen ook nog andere verschillen beteken zoals. Het hoeft niet. En voor wat betreft tunen op de rollenbank: denk je dat voertuigen af fabriek op een rollenbank afgesteld worden? Die worden gewoon met een standaard mapping geladen.... Dat is wat een tuner ook doet. Die maakt een mapping voor een bepaald voertuig/motor type en die krijg je. Zolang de motor hetzelfde is als waarmee de mapping is gemaakt kan dat prima. Ga je zelf een motor in elkaar zetten met bijvoorbeeld andere turbo, nokkenas en grotere injectoren dan moetje de rollenbank op wat dan haal je in ieder geval niet het maximum met een standaard mapping.

Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 546
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk

Bericht door zwaailicht » ma 18 mei 2020, 15:39

Ik laat onzer diesel (jtd2800) zoals hij is. Alles werkt, rijdt heerlijk en 135 pk is mooi voor me.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Adria Coral 660 SL .... ik mag weer rijden ...... hoepie!!! 😁
Herseninfarct moeilijk .... maar ik probeer te lachen. Spreek en mail soms maar ik probeer 😁

Plaats reactie