dat is het jammere daar kom ik niet achter
Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Er circuleerde toch ergens een lijstje met de bouwtechnische verschillen tussen de 130, 150 en 180 PK motoren op de huidige Ducato?JoopBrekken schreef: ↑do 02 apr 2020, 13:28Dat soort feiten willen de voorstanders van tunen helemaal niet weten, die geloven liever de mooie verhalen van de mensen die er geld aan verdienen.
Turbo is anders
Koppelingsdiameter verschilt
Nm verschil versnellingsbak
Programmatie
...
Groeten Kampo
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Bij mij heb ik de verschillen bekeken. Mijn 2008 3.0 automaat was 160pk 400 nm.
Het opvolgende nieuwe model 3.0 had 180 pk , met dezelfde automaat . Verschil in vermogen is bereikt door andere turbo met variable geometrie. De rest v.d motor is ongewijzigd.
Bij mij bereikte resultaat is natuurlijk ten koste gegaan van de uitstoot (ja ik ben een crimineel).
Dat de bak dat hogere vermogen niet aankan is natuurlijk broodje aap verhaal. Een versnellingbak ontwerp is niet zo critisch dat bij 12.5% meer vermogen de bak overbelast zou zijn.
Buiten dat, genieten van het tuning (bij mij) uit zich in relexter rijden en niet door steeds dat max vermogen aan te spreken.
Het opvolgende nieuwe model 3.0 had 180 pk , met dezelfde automaat . Verschil in vermogen is bereikt door andere turbo met variable geometrie. De rest v.d motor is ongewijzigd.
Bij mij bereikte resultaat is natuurlijk ten koste gegaan van de uitstoot (ja ik ben een crimineel).
Dat de bak dat hogere vermogen niet aankan is natuurlijk broodje aap verhaal. Een versnellingbak ontwerp is niet zo critisch dat bij 12.5% meer vermogen de bak overbelast zou zijn.
Buiten dat, genieten van het tuning (bij mij) uit zich in relexter rijden en niet door steeds dat max vermogen aan te spreken.
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Mooi dan!
Maar160 uit 3.0 of 180 uit 2,3...ik vind t nogal een verschil.bijna 50 % meer pk’s/l
Maar160 uit 3.0 of 180 uit 2,3...ik vind t nogal een verschil.bijna 50 % meer pk’s/l
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Ja, ben ik met je eens.
Maar wat ze in de personen wagen sfeer uithalen, lees ik ook wel met dicht geknepen billen . Maar blijkbaar kan het. En dat is " fabrieks " tuning. Puur koppel. Toerentallen gaan niet omhoog !!
Maar wat ze in de personen wagen sfeer uithalen, lees ik ook wel met dicht geknepen billen . Maar blijkbaar kan het. En dat is " fabrieks " tuning. Puur koppel. Toerentallen gaan niet omhoog !!
- seth_space
- Berichten: 8685
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Als je zoekt naar het automatische deel van die bak: de schakelrobot.. dan zien je op diverse modellen 130 en 150 PK dezelfde versnellingsbakcode.
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... akelrobot/
Als de bakcode van die 180Pk uitvoering bekend is dan kun je kijken of dat dezelfde is.
Je hebt dus een traditionele versnellingsbak met daarop de schakelrobot gemonteerd.
De krachten worden verwerkt door de versnellingsbak/koppeling. Wel zou je er rekening mee moeten houden dat een ander koppelverloop het schakelen ook zal beinvloeden. De robot zou dus eigenlijk aangepast moeten worden voor dat hogere vermogen lijkt mij.. Daar zijn specialisten voor.
Stel die vraag eens hier: https://www.schakelrobot.nl/schakelrobo ... reparatie/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Hebben die uitvoeringen met 3 assen en totaalgewicht van 5000kg+ andere versnellingsbakken en/of drukgroepen?
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Heb vwb die robot bak dat toen gevraagd bij Quadra tuning en die zeiden dat ze daar niets aan deden.
Is ook een aparte processor unit.
Trouwens bij mijn eerdere naspeuringen via de Fiat dealer bleek ook de koppeling en de drukgroep hetzelfde.
Denk trouwens dat het koppel verloop, in algemene zin hetzelfde is maar dat ie wat stijler is en doorloopt naar de 500nm. Dat ie stijler is is duidelijk te merken, altijd voldoende koppel voorhanden.
Is ook een aparte processor unit.
Trouwens bij mijn eerdere naspeuringen via de Fiat dealer bleek ook de koppeling en de drukgroep hetzelfde.
Denk trouwens dat het koppel verloop, in algemene zin hetzelfde is maar dat ie wat stijler is en doorloopt naar de 500nm. Dat ie stijler is is duidelijk te merken, altijd voldoende koppel voorhanden.
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Juist bij een VLAK koppelverloop het je ook op lager toerental meer koppel beschikbaar.
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Klopt, pakt soepler op bij overschaken (op de hand stand).
Op de handstand laat ie zich ook eerder (dan auto) overzetten. Alleen jammer dat ie dan wel auto terug schakeld als ,m laat zakken in toerental.
Ook op het vals plat voorbij Luik gaat ie in z,n 6 naar boven zonder een krimp te geven, alhoewel ,j e ziet dan wel aan z,n verbruiks meter dat het ergens vandaan moet komen.
Verder heerlijk relexed rijden.
Op de handstand laat ie zich ook eerder (dan auto) overzetten. Alleen jammer dat ie dan wel auto terug schakeld als ,m laat zakken in toerental.
Ook op het vals plat voorbij Luik gaat ie in z,n 6 naar boven zonder een krimp te geven, alhoewel ,j e ziet dan wel aan z,n verbruiks meter dat het ergens vandaan moet komen.
Verder heerlijk relexed rijden.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
Blijft een oneindige discussie.
Feit:
Dat je buurman al jaren probleemloos rijdt met tuning is geen garantie dat jij dat ook doet, je doet namelijk nooit 100% hetzelfde met de wagen. De ene chauffeur is de andere niet! Daarbij heb je nooit exact dezelfde wagen uit dezelfde productie tijd. Een wagen van 2010 is waarschijnlijk niet te vergelijken met een wagen van 2012. Ontwikkelingen en wijzigingen blijven doorgaan ook als je dat niet terug ziet in nieuwe motor of versnellingsbak code's.
Iemand die zegt dat ie alles heeft vergeleken van zware en lichte motoren vind ik knap, heb je de bijvoorbeeld onderdeel nummers van zuigers, nokkenas, zuigerveren, kleppen, lagerschalen en software ook vergeleken?
Groter vermogen is meer warmte in de motor, soms passen ze daarom de koeling aan. Niet het koelsysteem, dat is vaak groot genoeg.
Zuigers worden ook gekoeld met olie, bij de hoger vermogens is er dan soms meer olie nodig middels andere software van de geregelde oliepomp of door simpelweg grotere oliespuiters onder de zuiger. Het kan zelfs zo zijn dat de grotere vermogens stalen zuigers hebben en de lage vermogens aluminium.
Allemaal verschillen die je nooit zal weten als je er niet heel erg diep induikt of niet bij de betreffende fabriek werkt.
Conclusie, het blijft een groot grijs gebied en iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil.
En voor de duidelijkheid, het vermogen is niet zo'n probleem, het gaat veel meer om het koppel!
Feit:
- Meer vermogen en koppel = zwaardere belasting van motor en aandrijflijn van de wagen.
- Zwaardere belasting = versnelde slijtage
- Zwaarder belasten = meer warmte ontwikkeling
Dat je buurman al jaren probleemloos rijdt met tuning is geen garantie dat jij dat ook doet, je doet namelijk nooit 100% hetzelfde met de wagen. De ene chauffeur is de andere niet! Daarbij heb je nooit exact dezelfde wagen uit dezelfde productie tijd. Een wagen van 2010 is waarschijnlijk niet te vergelijken met een wagen van 2012. Ontwikkelingen en wijzigingen blijven doorgaan ook als je dat niet terug ziet in nieuwe motor of versnellingsbak code's.
Iemand die zegt dat ie alles heeft vergeleken van zware en lichte motoren vind ik knap, heb je de bijvoorbeeld onderdeel nummers van zuigers, nokkenas, zuigerveren, kleppen, lagerschalen en software ook vergeleken?
Groter vermogen is meer warmte in de motor, soms passen ze daarom de koeling aan. Niet het koelsysteem, dat is vaak groot genoeg.
Zuigers worden ook gekoeld met olie, bij de hoger vermogens is er dan soms meer olie nodig middels andere software van de geregelde oliepomp of door simpelweg grotere oliespuiters onder de zuiger. Het kan zelfs zo zijn dat de grotere vermogens stalen zuigers hebben en de lage vermogens aluminium.
Allemaal verschillen die je nooit zal weten als je er niet heel erg diep induikt of niet bij de betreffende fabriek werkt.
Conclusie, het blijft een groot grijs gebied en iedereen moet lekker doen wat ie zelf wil.
En voor de duidelijkheid, het vermogen is niet zo'n probleem, het gaat veel meer om het koppel!
Groeten Peter
Re: Chiptuning Fiat van 150pk naar 180pk
~Diffrental
Mooi geschreven, zo zie ik het ook.
Nog aan te vullen.
Ik dacht dat er bij veel Ducato robot-automaat of manueel versies een verschil was op de diameter of de veren van de koppeling.
Mooi geschreven, zo zie ik het ook.
Nog aan te vullen.
Ik dacht dat er bij veel Ducato robot-automaat of manueel versies een verschil was op de diameter of de veren van de koppeling.
Groeten Kampo