Kraan badkamer los maken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Kraan badkamer los maken



Bericht door gercovandijk »

Vanwege lekkage van de oude kraan wil ik deze vervangen. maar heb geen idee hoe ik deze los moet maken. Het lijkt erop dat eerst alle leidingen los moeten voordat ik het ijzeren plaatje los kan draaien.
Maar hier zit geen beweging in. Of moet ik eerst iets anders los maken om de leidingen los te kunnen koppelen. Sorry voor de slechte kwaliteit foto's ;-)
AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Redmi 7A met Tapatalk

Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door Eura1 »

Hoi , de foto is een beetje onduidelijk , maar bij gewone keukenkranen zie je een stukje schroefdraad van een cm of 5 waar de moer opzit . Met een buissleuteltje van 10 of 13 ( moet je nakijken ) kan je deze moer gemakkelijk verwijderen en komt de kraan los . Msch nog een scherpere foto plaatsen ?
Succes !

Grtz
Rudi
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31975
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door Bob Diesel »

voorbeeld
.
maxresdefault.jpg
maxresdefault.jpg (54.05 KiB) 471 keer bekeken
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door gercovandijk »

Eura1 schreef:Hoi , de foto is een beetje onduidelijk , maar bij gewone keukenkranen zie je een stukje schroefdraad van een cm of 5 waar de moer opzit . Met een buissleuteltje van 10 of 13 ( moet je nakijken ) kan je deze moer gemakkelijk verwijderen en komt de kraan los . Msch nog een scherpere foto plaatsen ?
Succes !

Grtz
Rudi
Vanuit eerdere ervaringen met het vervangen van een kraan had ik inderdaad een moer verwacht. Nu zie ik die nergens zitten. Het buisje wat in de foto is omcirkeld bevat schroefdraad. Aan de bovenkant zie ik wel zo'n ijzeren schijfje met openingen (zie andere arcering) voor de leidingen maar ik zie geen moer zitten. Zal aankomende week betere foto's maken.AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Redmi 7A met Tapatalk

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31975
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door Bob Diesel »

google op kraan vastzettten, afbeeldingen
kijk of je het juiste iedee krijgt :idea:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
roma
Berichten: 4575
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door roma »

Is die moer er niet geleidelijk aan afgetrild? Dan zit dat plaatje nog vast geklemd op het schroefdraad...... Rechtstandig naar beneden trekken lijkt me de oplossing.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door gercovandijk »

Bedankt voor jullie tips! Ga aankomende week proberen of het plaatje inderdaad los kan. Wanneer ik niet verder kom, dan zal ik betere foto's uploaden.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 7A met Tapatalk

gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door gercovandijk »

Vanmorgen weer tijd gehad om naar de kraan te kijken. Zat geen beweging in en na een uur onder de wasbak gelegen te hebben maar besloten de kit weg te snijden en de wasbak te demonteren.
Ben er inmiddels achter dat ze het ijzeren plaatje hebben vastgekit in plaats van met een bout hebben vast gezet. Jullie nog ideeën hoe je dit los kan krijgen zonder de wasbak te beschadigen?Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Redmi 7A met Tapatalk

isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door isoplus »

De pijpjes uit de kraan draaien, er zit een zeskant op!
Daarna pas de moer met vleugels losdraaien, de kit is slechts ter afdichting daar zit de kraan niet mee vast.
Zolang die twee pijpjes daar zitten gaat de moer niet draaien, bijzondere constructie van lang geleden.
jansloos
Berichten: 6875
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door jansloos »

:thumbup:

Neem wel de ónderste zeskant. Die aan het pijpje zit.

Schoonmaken, en vaseline voor montage.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door gercovandijk »

isoplus schreef:De pijpjes uit de kraan draaien, er zit een zeskant op!
Daarna pas de moer met vleugels losdraaien, de kit is slechts ter afdichting daar zit de kraan niet mee vast.
Zolang die twee pijpjes daar zitten gaat de moer niet draaien, bijzondere constructie van lang geleden.
Bedankt voor je tips!
Het is inmiddels gelukt. De kraan is er af! Helaas is diameter van de nieuwe kraan een stuk kleiner. Even twee rvs-plaatjes maken en dan kan de nieuwe kraan er op.

Had nu een kraan met een microrelais gekocht. Dit had mijn vorige kraan niet. Werkt de kraan ook als ik deze draden niet aansluit? Moet de waterpomp in het bedieningspaneel aanzetten wanneer ik water wil gebruiken. Microrelais heeft voor mij dus geen toegevoegde waarde.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 7A met Tapatalk

isoplus
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan badkamer los maken



Bericht door isoplus »

Ja de kraan werkt ook als je de draden niet aansluit, de pomp moet dan wel ingeschakeld staan.
Waarschijnlijk heb je een membraanpomp die heeft een intern een schakeling, van deze pompen is de druk vaak hoger als van de door de kraan geshakelde pompen die in de watertank hangen.
Het is dus zaak even na te gaan of je nieuwe kraan een druk van 2,8 bar hebben kan.
Je kunt in jouw geval eigenlijk een gewone wastafelkraan uit de bouwmarkt toepassen, dan hoef je ook geen plaatjes te maken.
Op de verpakking staat wel de diameter van het montagegat, je moet dan wel een verbinding maken tussen kraan en waterleiding.
Plaats reactie