Aarde op de omvormer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
visser261
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 9:04
Locatie: Marknesse

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door visser261 »

Ik zou denken, indien mogelijk zo dicht mogelijk bij het punt waar ook de aarde van de walstroom aansluiting is afgewerkt.
Deze plaats is vaak door de fabrikant al strategisch gekozen.
Een tweede functie van aarddraden is ook voorkomen dat er spanningsverschillen ontstaan tussen verschillende aanraakbare/ geleidende delen.
(Potentiaal vereffening)
Dus lekker aansluiten dat aardpunt, dat is het veiligst.
Gorfel

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door Gorfel »

Zoveel leden, zoveel meningen. :crazy: Ik heb een bericht gestuurd naar de leverancier.
Ik vraag me af hoe je dat op een boot doet met aarding? Daar hebben schippers toch ook 230V via een omvormer?
visser261
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 9:04
Locatie: Marknesse

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door visser261 »

Er staat inderdaad in de nen 1010 een hoofdstuk over de installaties van caravans enz. Maar ik weet niet zeker of daar ook its over het aansluiten van omvormers in wordt besproken.
Het argument dat het niet aansluiten van de aarde veiliger zou zijn is puur theoretisch, je weet immers nooit zeker of er in een aangesloten verbruiker (per ongeluk) niet al een verbinding tussen nul en aarde zit.
Daarmee valt deze redenatie onmiddelijk om.
Ik zal vandaag even kijken in de nen1010, en als er its in staat dat hierop van toepassing is hier posten.
Vriendelijke groet
Evert
visser261
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 9:04
Locatie: Marknesse

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door visser261 »

Pas trouwens op met het plaatsen van een aardlek achter een electronische omvormer.
Een aardlek of differentiaal beveiliging is ontworpen voor een sinusvormige spanning.
Bij afwijkende sinusvormen en gelijkspannings componenten op de spanning is de werking van de gemiddelde aardlek schakelaar niet betrouwbaar.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door AadenAnke »

Wat ben ik blij dat mijn omvormer en het daardoor gevoede stopcontact op het zelfde stuk hout zitten! Geheel niet in aanraking kunnen komen met paal circuit. Er alleen een dubbel geïsoleerde lader op aangesloten word en ik het dus maar zonder aardlekschakelaar en aarde doe.
De vraag van TS was zo simpel, de antwoorden zo ingewikkeld. Sorry deskundigen, jullie maken het voor ons leken zo ingewikkeld

Gr. Aad
DJSmiley
Berichten: 4035
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door DJSmiley »

In de NEN1010 wordt wel wat genoemd over omvormers en aardleks.

Helaas heb ik geen toegang hiertoe, maar in 7.17 wordt wel eea genoemd:

7.17 ELEKTRISCHE INSTALLATIES IN CARAVANS EN CAMPERS
(RUBRIEK 721)
7.17.1 Beveiliging
7.17.2 Elektrisch materieel


Daarnaast wordt er ook nog eea benoemd over omvormers. Omdat een normale aardlek niet functioneert in een zwevend net is er een risico als je buiten de bus werkt. Voor bedrijfsvoertuigen is daarom aanvullende bescherming vereist in de vorm van een isolatiebewaker.
De NEN 1010 verplicht echter om zorg te dragen voor de veiligheid van de personen die werken met de inverter/aggregaat. Als de wisselstroomopwekker is geplaatst binnen de eenheid en men gaat buiten de eenheid met de aangesloten apparatuur werken, dan is men verplicht om een isolatiebewaker te monteren.
Bovenstaande norm is van toepassing op voertuigen en verrijdbare/verplaatsbare eenheden, die bedrijfsmatig worden ingezet. Caravans, campers, etc. vallen buiten de wettelijke verplichting
Rubriek 551 en 411 van de NEN1010 (uitgave oktober 2007) is als volgt samen te vatten:
Daar waar een verplaatsbare statische omvormer (die een wisselstroom op de uitgang levert) toegepast wordt, waarbij geen goede veiligheidsaarde mogelijk is, dient men volgens de richtlijnen een IT-stelsel toe te passen. Een IT-stelsel is een zwevend netstelsel t.o.v. aarde. Door galvanische scheiding en/of ontkoppeling kan men een zwevend netstelsel verkrijgen.

Een zwevend netstelsel dient men te beveiligen d.m.v. een isolatiebewakingstoestel dat aan het volgende voldoet:
Het isolatiebewakingstoestel dient de voeding van het te bewaken net in alle fasen automatisch uit te schakelen zodra de isolatieweerstand van dit net kleiner wordt dan een van te voren ingestelde waarde.
De juiste werking van het isolatiebewakingstoestel mag niet beïnvloed worden door DC-componenten aanwezig in de statische omvormer en in het netstelsel achter de omvormer. (b.v. frequentieregelaars of andere apparaten met halfgeleidertechniek)

Maar ik ben het wel eens met Aart: Voor de gemiddelde gebruiker is electra al een lastig iets, helemaal als je dan nog met dat soort dingen aan komt.

En over de vraag 'boot': Voor het gemak heb je daar nog een extra factor: corrosie door potentiaalverschillen... (aarde op de boot en hij roest voor je ogen weg in sommige omstandigheden)
In een boot wordt daarom ook vaak een scheidingstrafo gemonteerd, die de walstroomvoeding volledig scheid tov de boordspanning
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15522
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Aarde op de omvormer?



Bericht door myway »

Gorfel schreef:Ik ben bezig met het installeren van een omvormer in de camper. Deze krijgt een eigen 230V circuit. Dus gescheiden van het 230V circuit van de walstroom. Op de omvormer zit een aansluiting voor aarde. Waar sluit ik die op aan? Op de carrosserie?

Jan
Dit was de vraag.
Tja dan komt de aardlekschakelaar voorbij maar ook nog gebruik van 230 volt op een omvormer buiten het voertuig.
Het woord, aardlekschakelaar, is al een woord wat voor verwarring zorgt.

Wel of niet de aarde aansluiten van de omvormer heeft voor en tegens en daar wordt in dit topic uitleg over gegeven.

Je kunt er dus voor kiezen om het wel of niet te doen.
Als je het wel doet moet hij aan de carrosserie.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6051
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door TestCase »


visser261 schreef: Het argument dat het niet aansluiten van de aarde veiliger zou zijn is puur theoretisch, je weet immers nooit zeker of er in een aangesloten verbruiker (per ongeluk) niet al een verbinding tussen nul en aarde zit.
Daarmee valt deze redenatie onmiddelijk om.
Vriendelijke groet
Evert
Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, nul aan aarde, want de camper sluit je aan met een steker en die kan omgepoold zijn. Ook een verloop naar de 'gewone stekker' wordt veelvuldig gebruikt. Meestal gaat je aardlek er dan ook uit wanneer aan de paal.

Dus, TS is nog steeds in limbo.AfbeeldingAfbeelding
(TS, in MIJN camper zou IK mij er niet druk om maken, aarde los of vast is beide ok. Een steekhoudend argument voor of tegen is nog niet langs geweest.)

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door jepebe »

Op internet kwam ik dit tegen:

"De aarddraad is een draad die in normale situaties nooit spanning of stroom voert. Deze draad wordt elektrisch verbonden met de aarde, bijvoorbeeld via een aardelektrode. In apparaten wordt de metalen buitenmantel van dat apparaat elektrisch verbonden met deze draad. Als er door een defect elektrisch contact met de buitenmantel ontstaat, komt die niet onder spanning te staan maar wordt deze meteen afgevoerd naar aarde. (Bij een significante stroomlekkage zal hierop de aardlekschakelaar in werking treden of als die er niet is zal de stop doorslaan of de installatieautomaat afschakelen.)

In Nederland en België werd tot juli 1997 in droge ruimten geen aarding gebruikt. Als apparaten geen metalen buitenmantel hebben die onder spanning kan komen te staan (dubbelgeïsoleerd) dan is aarding van dat specifieke apparaat overbodig: Dergelijke apparaten hebben meestal een stekker die zowel op ongeaarde als op geaarde contactdozen past. Voor vochtige ruimtes zoals badkamers gelden aanvullende regels met betrekking tot aarding. "

Stel dat er geen aardlekschakelaar in het systeem zit van de 230 volt van de omvormer en je niet aan de paal staat. Dan zou bij een ondeugdelijke verbinding van een apparaat, de buitenmantel van dat apparaat onder spanning kunnen komen te staan. Een aarddraad voert in een huis dan die spanning af naar de aarde. Die is groot. Ik denk dat je als je dat aan het chassis van de camper doet, staande op rubberbanden, je de camper onder spanning zet.

Als ik het goed snap, dan is de moderne oplossing niet, dat de mantel van bv de wasmachine onder spanning blijft en de stroom naar de aarde blijft afvoeren, maar dat een aardlekschakelaar spanningsverschil ziet (tussen de aardkant van de aardedraad en de wasmachinekant van de aardedraad bijvoorbeeld) en daarop uitslaat. Dit in een camper realiseren met omvormer-stroom lijkt me lastig omdat de stroom niet verder kan dan het chassis.

Maar als het niet zou kunnen, dan snap ik ook niet waarom bv mijn accu's geaard moeten worden aan het chassis. Dat kan dan kennelijk weer wel. Staat daarmee mijn chassis onder stroom? Of is dat niet zo omdat er dan(12 volt) sprake is van gelijkstroom, en die stroom van en anar de accu loopt? En als dat zo is, waarom is dan die aardig van accus wel nodig?

Sta je wel aan de paal, dan lijkt het me slim om de zaak zo te installeren dat je geen 230 van de omvormer betrekt. Je bent dan een apparaat aan het stroomnet, zoals de wasmachine thuis. Hopen dat de andere kant, de paal, ergens een aardedraad heeft die goed werkt.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door Aloys »

jepebe schreef:
ma 30 mar 2020, 12:19
Maar als het niet zou kunnen, dan snap ik ook niet waarom bv mijn accu's geaard moeten worden aan het chassis. Dat kan dan kennelijk weer wel. Staat daarmee mijn chassis onder stroom? Of is dat niet zo omdat er dan(12 volt) sprake is van gelijkstroom, en die stroom van en naar de accu loopt? En als dat zo is, waarom is dan die aarding van accus wel nodig?
In de auto-industrie gebruikt(e) men meestal het gehele chassis en carrosserie als min. Dat heeft bepaalde voordelen.
Denk eens aan een 5-deurs personenauto. De interieurverlichting is permanent aangesloten op de plus. De mindraad van die verlichting (één draadje) gaat langs alle vijf schakelcontactjes die bij elke deur zitten ingebouwd.
Wanneer er nu een deur wordt geopend wordt op die plek die mindraad met de massa (chassis, carrosserie) verbonden, gevolg: de interieurverlichting gaat aan!

In mijn buscamper heb ik alleen stevige plusdraden getrokken. Op elk punt waar ik spanning nodig heb, verbind ik de mindraad van de gebruiker op die plaats met de carrosserie. Dat scheelt me een heleboel (zwarte) draad.

In het eet/slaapgedeelte achterin zitten 4 spotjes, elk met een eigen schakelaar. Om bij de achtersten te komen moet je wel even op je knieën over de bank of over het bed kruipen. Elk spotje zit permanent aan de plus, ik schakel de mindraadjes. Een kabeltje met 4 draadjes, aangesloten bij elk spotje tussen de schakelaar en het LED-lampje, loopt helemaal naar voren. Daar kan ik met een viervoudig schakelaartje (toggle switch of tuimelschakelaar) alle vier de spots in één keer inschakelen. (https://nl.aliexpress.com/item/4000258391462.html)
Let wel: het is geen hotelschakeling, dus je moet ze ook voorin de bus weer uitschakelen want als ze AAN zijn werkt het schakelaartje op de spot zelf niet meer! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door jepebe »

dan snap ik Aloys, dat de stroomkring via chassis en massakabel dan sluitend is. Maar als je nou overal ook mindraad trekt, naar een kant van een shunt ivm batterijmonitor, dan moet je toch alsnog een draad van minpool naar chassis trekken, toch?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door Kroppie »

en dan van de shunt naar het chassis, niet van de minpool naar het chassis, op de minpool van de accu mag enkel 1 zijde van de shunt zitten , NIETS anders

als je tenminste wil dat alle verbruik via de monitor gaat

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door Cee Pee »

jepebe schreef:
ma 30 mar 2020, 12:19
Maar als het niet zou kunnen, dan snap ik ook niet waarom bv mijn accu's geaard moeten worden aan het chassis. Dat kan dan kennelijk weer wel. Staat daarmee mijn chassis onder stroom? Of is dat niet zo omdat er dan(12 volt) sprake is van gelijkstroom, en die stroom van en naar de accu loopt? En als dat zo is, waarom is dan die aarding van accus wel nodig?
Je maakt een denkfout, bij die accu's wordt de minpool aan het chassis/de massa vastgemaakt dat heeft hier niets met aarde te maken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Aarde op de omvormer?



Bericht door Aloys »

jepebe schreef:
ma 30 mar 2020, 16:36
dan snap ik Aloys, dat de stroomkring via chassis en massakabel dan sluitend is. Maar als je nou overal ook mindraad trekt, naar een kant van een shunt ivm batterijmonitor, dan moet je toch alsnog een draad van minpool naar chassis trekken, toch?
Eh... dat vraag ik me af. Het kan geen kwaad, maar als je overal mindraden hebt is het misschien niet nodig. Echter, de startaccu heeft zijn min wél aan het chassis, de huishoudaccu niet? Dan moet je ook een dikke minkabel hebben tussen de accu's, voor het opladen tijdens het rijden. En omdat die minkabel rechtstreeks gaat (de plus gaat via scheidingsrelais/diodebrug of EBL), hangt de huishoudaccu tóch al aan massa!

Mijn min van de huishoudaccu is verbonden met de shunt. De andere kant van de shunt gaat rechtstreeks naar chassis/carrosserie, gewoon naar de dichtstbijzijnde plek (pakweg 20 of 30cm). Daar heb ik een gat geboord in een carrosseriebalk, het metaal blank gemaakt (met de powerfile) en er een dikke en wat langere rvs-bout en moer op gedraaid. Met extra moeren zitten daar verschillende mindraden bij op.

Maar dat is aan de bodemkant bij de huishoudaccu, de "meterkast" zit boven, onder het plafond. Ook daar weer een rvs-bout en moer in die carrosseriebalk. Er lopen dus GEEN mindraden van boven naar beneden of omgekeerd, alleen plussen. Ik heb ook geen dikke mindraad tussen de accu's, de laadstroom-massa is ook gewoon het chassis/carrosserie.

Dat heeft de afgelopen 20 jaar probleemloos gewerkt, geen storingen gehad.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Plaats reactie