Een omvormer gebruik je als je niet aan de paal staat.......
Dat stel jij nu zomaar maar de praktijk is toch echt anders.
Als de paal niet genoeg vermogen levert of niet de juiste spanning heeft gebruik ik de paal alleen maar om middels een spannings stabilisator de batterijen te laden en draait het boordnet op de omvormer.
Met Texelse Groet, Jammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Het idee van aarding is o.a. bedoeld om de veiligheden aan te laten spreken bij ongewenst contact met de buitenwereld. Aangezien er in een vrijstaande camper geen veilig aardpunt is, maak je de kans op problemen juist groter als de omvormer gaat aarden: bij een probleem zet je mogelijk de camper onder spanning.
Dat stel jij nu zomaar maar de praktijk is toch echt anders.
Als de paal niet genoeg vermogen levert of niet de juiste spanning heeft gebruik ik de paal alleen maar om middels een spannings stabilisator de batterijen te laden en draait het boordnet op de omvormer.
Met alle respect: is dit geen uitzondering?
PS: wat bedoel je met "niet de juiste spanning heeft"?
@Ruud-572,
Dat kan zijn in een land waar de spanning 115 volt is maar ook als de spanning nogal varieert wat mij al eens een EBL heeft gekost.
Ik kan me nu prima redden als de inkomende spanning maar tussen de 100 en 270 volt zit.
Met Texelse Groet, Jammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Inderdaad hele topics vol over wel of geen aarde. Maar deze gaan voornamelijk over het circuit met walstroom. Ik heb het circuit van de omvormer gescheiden van de walstroom. De omvormer heeft een circuit met 2 stopcontacten met randaarde. De installatie handleiding zegt aansluiten op aarde. Mijn vraag is dus, kan ik de aarde dan gewoon willekeurig ergens aansluiten op de carrosserie?
In dit geval is het advies simpel: randaarde van de wcd's aansluiten op de aarde van het boordnet. Mocht je je omvormer gebruiken terwijl je aan de paal staat is de aangesloten apparatuur in ieder geval ten allen tijden aanrakingsveilig.
Als de paal niet genoeg vermogen levert of niet de juiste spanning heeft gebruik ik de paal alleen maar om middels een spannings stabilisator de batterijen te laden en draait het boordnet op de omvormer.
Interessant... hoe ziet jouw elektrische schema er dan ongeveer uit, en met welke apparatuur?
Even in het kort dan.
De inkomende spanning gaat naar twee stopcontacten.
Van hier uit kan ik het verdelen naar de EBL, de koelkast en het boordnet.
Ook heb ik de mogelijkheid om er daar een spannings stabilisator die van 140 tot 270 volt 230 volt maakt.
Verder zit er ook nog een omvormer vanaf de batterijen die ook 230 kan leveren.
Mocht ik dus iets binnen krijgen wat niet wenselijk is gaat de koelkast en de EBL achter de stabilisator en het boordnet achter de omvormer.
Mocht ik in een land zijn waar maar 115 volt is dan komt ipv de stabilisator een 115/230 trafo.
Met Texelse Groet, Jammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Ik had een jaar of 4 geleden met de zelfde vraag. Kreeg ook hier zeer tegenstrijdige antwoorden. Ben naar een groot installatie bedrijf hier in de buurt gegaan. Die handen een simpele uitleg die volgens mij steek houd. Bij een geheel gescheiden circuit heeft het aansluiten van aarde geen nut! De eventuele stroom die via de aarde weg moet kan nergens heen! De gehele wagen zou onderstroom kunnen komen te staanals de aarde aan de wagenmassa wordt verbonden. Als er een mogelijkheid is om een externe aardingspunt te gebruiken heeft het wel nut. Ik heb de omvormer volledig op niet geleidend materiaal gemonteerd en zo ook het stopcontact. Dit zou het zelfde effect moeten hebben als de zogenoemde "dubbelgeisoleerd" machines. Ik gebruik de omvormer alleen voor het laden van fiets en rolstoelaccu. Deze laders zijn dubbel geïsoleerd en hebben wel een randaarding stekker maar geen 3e draad.
Note: Hier echter wel een aardlekschakelaar, immers een lekstroom gelijk of groter dan die van de aanspreekwaarde zal voor uitschakeling ervan zorgen.
Deze doet dat met de lekstromen die ontstaan zijn in jouw camper en heeft verder helemaal niets, helemaal niets, met aardedraden in jouw camper te maken.
Onzin: wanneer er geen veiligheidsaarde is aangesloten dan kan de aardlek niet aanspreken aangezien er geen lek naar aarde kan zijn! Wat wel kan is dat je bij een fout in de installatie een sluiting met de carrosserie of metalen behuizing maakt waardoor deze onder spanning kan komen te staan.
Bij de meeste campers geen probleem omdat die meestal uit niet geleidend materiaal bestaan. Bij een (metalen) buscamper echter gaat er dan een stroom lopen wanneer je uitstapt. Misschien dat een aardlekschakelaar dan aan zou spreken, maar het zou prettiger zijn wanneer dat al zou gebeuren op het moment dat de foutsituatie optreedt zodat die lekstroom via de veiligheidsaarde wegvloeit en de aardlek bekrachtigd. Dus zeker bij een buscamper aarden aan de paal en aan de carrosserie!
Motto: wanneer je niet meer valt, leer je niets meer bij
Daar gaan we weer
Helaas geeft travelscout in mijn ogen een verkeerd advies, aarde van de paal WÈL aan chassis aangesloten houden. Met of zonder omvormer. (Maar dit is een heel andere discussie, hier al eerder gevoerd.)
Een omvormer mag 'zweven' (geen spanningsverschil/referentie met aarde) maar zit inderdaad waarschijnlijk inwendig al, via de -12V, aan aarde/chassis. Dit kun je meten. Wat je met de aarde van de omvormer doet is daarom ook maar aansluiten op chassis, maar laat je die niet aangesloten/los is dat ook goed. Zorg wel dat circuits/stekerdozen echt gescheiden zijn, kan ook met omschakelautomaat.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Dat stel jij nu zomaar maar de praktijk is toch echt anders.
Als de paal niet genoeg vermogen levert of niet de juiste spanning heeft gebruik ik de paal alleen maar om middels een spannings stabilisator de batterijen te laden en draait het boordnet op de omvormer.
Even in het kort dan.
De inkomende spanning gaat naar twee stopcontacten.
Van hier uit kan ik het verdelen naar de EBL, de koelkast en het boordnet.
Ook heb ik de mogelijkheid om er daar een spannings stabilisator die van 140 tot 270 volt 230 volt maakt.
Verder zit er ook nog een omvormer vanaf de batterijen die ook 230 kan leveren.
Mocht ik dus iets binnen krijgen wat niet wenselijk is gaat de koelkast en de EBL achter de stabilisator en het boordnet achter de omvormer.
Mocht ik in een land zijn waar maar 115 volt is dan komt ipv de stabilisator een 115/230 trafo.
Nou ja, niet echt een alledaagse situatie, om dan te stellen dat de praktijk anders is...
Een omvormer mag 'zweven' (geen spanningsverschil/referentie met aarde) maar zit inderdaad waarschijnlijk inwendig al, via de -12V, aan aarde/chassis. Dit kun je meten. Wat je met de aarde van de omvormer doet is daarom ook maar aansluiten op chassis, maar laat je die niet aangesloten/los is dat ook goed. Zorg wel dat circuits/stekerdozen echt gescheiden zijn, kan ook met omschakelautomaat.
//Kees.
Dat mag je hopen van niet, om eerder aangegeven reden!