Zwakke ontvangst op de autoradio

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Heku530
Berichten: 4
Lid geworden op: do 12 dec 2013, 18:37

Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door Heku530 »

L.s.
In mijn Fiat Ducato 2.8 jtd bouwjaar 2003 heb ik een Kenwood autoradio. Linksvoor op het spatbord is een standaard antenne(tje) geplaatst. Deze antenne van ongeveer 20 cm loopt op een afstand van ongeveer 5 cm parallel aan de raamstijl. De FM zenders die ik beluister komen zwak door en "vliegen er regelmatig uit" om na een rondje scannen hopelijk terug te komen. Ook sterke zenders zijn nooit 100 % altijd hoor je een ruis. Herkent iemand dit probleem en zijn er oplossingen? Bestaat er zoiets als een antenne versterker voor dit soort probleem(pjes)?

Groet Folkert.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door jansloos »

Er zijn zelfs antennes met ingebouwde versterker. Werkt prima bij mij en anderen hier.
Verkrijgbaar bij Aliexpress iets van 18 euro.

Zoek hier eens met "DAB+ antenne"
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door Kubo »

Dat is ook geen antenne vervang door een normale fm antenne b.v zo’n uitschuifbare .
Blijf zoveel mogelijk bij de raam stijl weg.
DAB+ heeft geen zin als je een standaard fm radio hebt.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
McLouis-078
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 15:56
Locatie: Dordrecht

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door McLouis-078 »

Had ik laatst ook. Werd geleidelijk steeds slechter en ik dacht dat het door het geleidelijk aan opheffen van de FM kwam. Tot dit voorjaar niets meer, bleek de antenne kabel op de plaats waar hij de cabine in gaat compleet doorgeschuurd te zijn. Dus misschien de kabel kaduuk?
makkelijk is moeilijk zat
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door jansloos »

DAB+ is alleen de zoekterm. Mag ook alleen DAB zijn.
Deze antennes versterken ook het FM signaal.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door Toemke »

Ik heb geëxperimenteerd met een raamantenne, een raamantenne met ingebouwde versterker, een klassieke uitschuifbare antenne onder dashboard, eigenlijk allemaal waardeloos.
Nu een klassieke lange uitschuifbare "old school" antenne op de raamstijl gemonteerd en dat geeft veruit het beste resultaat.
Ook een DAB+ raamantenne 400 van Pure Highway geplaatst, die werkt wel goed voor zover DAB+ overal goed te ontvangen is..
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door Aloys »

Folkert ontvangt ook ruis, dus gaat het per definitie niet om digitale (DAB) maar om analoge radio-ontvangst.
DAB geeft geen ruis, zoals digitale TV geen 'sneeuw' meer geeft.

Een auto-antenne voor de FM-band (golflengte 3 meter) zou, theoretisch gesproken, circa 75 cm lang moeten
zijn. We kennen ze nog wel van vroeger, die telescopische uit-trek-antennes. Een antenne van slechts 20 cm
lang is dus veel te kort. Echter, in de meeste gevallen wordt dit gecompenseerd door een ingebouwde
versterker.

Ik denk dat daar het probleem zit: deze antenne heeft waarschijnlijk een versterker die het niet meer doet.
Misschien omdat 'ie geen spanning meer krijgt, misschien dat er ergens een zekering stuk is, of een slecht
contact. Zit de stekker goed in de radio?
Ik kan me haast niet voorstellen dat een FM-antenne van 20 cm géén versterkertje heeft! (En als ie dat écht
niet heeft: vervangen!)

Dit probleem speelde hier ook al in 2004: viewtopic.php?t=3664
Over antennes op de camper: https://www.acsifreelife.nl/campers/tec ... ontvangst/
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door DJSmiley »

Niet toevallig een goedkope USB lader voor navigatie, smartphone of dashcam?

die staan ook bekend om het nogal storen op de FM ontvangst.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door PaulBng »

Hoeft niet eens een goedkope te zijn.
Wanneer ik mijn iPad met een fatsoenlijke lader oplaad, zakt de FM ontvangst ook in.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door PE1OPQ Theo »

Omdat ik geen radio antenne aan de bus wilde heb ik een raam antenne van Blaupunkt.
En kritisch als wat ik ben, deze werkt niet beter dan een kwart golf buiten antenne.
(en ook zeker niet slechter!)
Een aanrader dus ook omdat LG/MG en korte golf ontvangst er bij in zit.

Theo
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zwakke ontvangst autoradio.



Bericht door pwhooftman »

Toemke schreef:
wo 25 mar 2020, 10:30
Ik heb geëxperimenteerd met een raamantenne, een raamantenne met ingebouwde versterker, een klassieke uitschuifbare antenne onder dashboard, eigenlijk allemaal waardeloos.
Nu een klassieke lange uitschuifbare "old school" antenne op de raamstijl gemonteerd en dat geeft veruit het beste resultaat.
Ook een DAB+ raamantenne 400 van Pure Highway geplaatst, die werkt wel goed voor zover DAB+ overal goed te ontvangen is..
Precies ook mijn ervaring, plus de ervaring dat als je de antenne inschuift tot de raamstijllengte er nauwelijks ontvangst is. Dus de antenne parallel aan de raamstijl is zo ongeveer de slechtste opstelling.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door Toemke »

Heb ze net gemeten, volledig uitgetrokken meet ze 125cm, ik trek ze uit tot 115cm dan komt ze net niet tegen de opbouw boven de cabine.
Ze loopt wel parallel met de raamstijl maar ik ondervind geen probleem, waarom zou dat de slechtste opstelling zijn?
Ontvangst is stukken beter en het ziet er nog goed uit ook eigenlijk 8-)
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zwakke ontvangst op de autoradio



Bericht door pwhooftman »

Het is een slechte opstelling als de antenne niet langer zou zijn dan de raamstijl. Schuif hem maar eens in tot de lengte van de raamstijl: veel slechtere of geen ontvangst. Op volle lengte wel, want het gedeelte boven de raamstijl zorgt dan voor de ontvangst. Althans, dat is mijn ervaring.

Daarom was de oorspronkelijke opstelling (20 cm, parallel aan de raamstijl) de slechtst denkbare positie. Had je hem rechtop gezet, dan was het al veel beter geweest (maar niet mooi vind ik zelf)
Plaats reactie