Boiler verwijderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Boiler verwijderen



Bericht door Tomensuuz »

Wij hebben recent onze eerste camper gekocht en de Truma combi is stuk (dat wisten we). Aangezien er een tweede wel werkende kachel in de camper zit en warm water voor ons geen noodzaak is heb ik het gevaarte weggehaald. De aansluitingen willen we graag laten zitten zodat er later eventueel toch redelijk gemakkelijk een boiler geplaatst kan worden.

Daarmee zitten wij nog met drie vragen waarvan ik hoop dat jullie er een antwoord op hebben.

1. De gasaansluiting moet ik afsluiten. De gaskraan dichtdraaien is geen oplossing omdat de tweede kachel op hetzelfde kraantje zit. Weet iemand welk materiaal ik kan gebruiken? Foto:
Afbeelding

2. De vorstbeveiliging is op dit moment niet op elektra aangesloten. Heeft deze enig nut als er geen boiler is? Kan deze werken zonder boiler? Zo ja, hoe sluit ik hem in dat geval aan?

3. Om te voorkomen dat er water in de warm water leiding loopt bij gebruik van de kraan, wilde ik die leiding afsluiten. Mijn gedachte is om vlak onder de kranen met een polyamide y-stuk beide slangetjes op de koud water leiding aan te sluiten. Levert dat mogelijk problemen op? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt!

Tom
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Boiler verwijderen



Bericht door Marinus »

De gasleiding kun je afdichten met een eindstop.
Deze is in vrijwel elke kampeerwinkel te koop.
.
Eindstop.png
Eindstop.png (41.68 KiB) 479 keer bekeken
.
Vorstbeveiliging, er zijn verschillende soorten, welk type zit erin?

Y-stuk, lijkt mij een goede oplossing.
Tomensuuz
Berichten: 11
Lid geworden op: za 14 mar 2020, 8:27

Re: Boiler verwijderen



Bericht door Tomensuuz »

Bedankt voor je antwoord.

Afbeelding

Dit is het model van de vorstbeveiliging.


Moet ik voor installatie van die eindstop de leiding doorzagen?
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2205
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Boiler verwijderen



Bericht door Marinus »

Deze vorstbeveiliging moet 12 volt voeding hebben om te kunnen werken.
Als deze is aangesloten is op de voeding en de omgevingstemperatuur op de plaats van de vorstbeveiliging komt onder de 7 à 8 graden, dan gaat de vorstbeveiliging open.
Plaats reactie