Moderne spiegels

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Moderne spiegels



Bericht door Janpinz »

Natuurlijk! Bovendien zijn gewone spiegels ook nog eens te voorzien van een noodoplossing.
Door er ff een gewoon stuk spiegel op/in te lijmen, of zo.
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Moderne spiegels



Bericht door Lambiek »

Als je je daar prettig bij voelt doen ,
.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Moderne spiegels



Bericht door gjvonk »

Er zullen ongetwijfeld meer camera's aan boord zijn; en camera's kunnen ook een grotere kijkhoek beslaan dan een spiegel. En ik heb ooit een tegenligger gehad met de viertonner bij Defensie die mijn linker spiegel aan flarden reed. Het restant glas wat overbleef, bleef niet ver genoeg uitgeklapt staan: de gasveer die de spiegel beugel uitgeklapt moest houden, was door de klap ook lam.

Verder is de arm waaraan de camera hangt ook kleiner en zou zelfs helemaal kunnen vervallen als je midden in de achterkant ook nog een camera hebt. Volgens mij hebben trambestuurders al een heel 'rondom' camerasysteem.

En verder: als je elektrische brandstof opvoerpomp het niet doet, kun je ook niet rijden. Als met de moderne motoren het elektronische motor management systeem niet werkt, gaat de motor ook in noodloop.

Modernisering leidt tot ingewikkeldere techniek, maar is niet noodzakelijk ook meer onbetrouwbaar.

Trouwens, rijden met een spiegelscherf als achteruitzicht is ook gevaarlijk, zeker voor het overige verkeer die niet zien dat jouw spiegel stuk is. Moet je niet willen. En ik heb in mijn camper geen nood spiegels bij mij...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk



Buscamper fan
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Moderne spiegels



Bericht door Micha »

Gjvonk is me net voor. Ik deel zijn idee over meer dan twee camera's. Heel kleine camera's die op minder kwetsbare plekken ingebouwd zitten. Het vereist wel een goed doordachte projectie die om een goed beeld van de werkelijkheid te geven niet in 8K hoeft te worden uitgevoerd. Stel je voor: op mooie ritten door de bergen maken de camera's op commando ook nog de mooiste opnames! Weg dashcam.
Micha
Ik reis dus ik besta
Camper_01

Re: Moderne spiegels



Bericht door Camper_01 »

De Tesla serie 3 die mijn zoon heeft is voorzien van een hoop camera's rondom maar toch hebben we weer een dashcam gemonteerd vanwege het betere beeld van de Garmin 65
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Moderne spiegels



Bericht door jurgenc »

Link is van een Frans forum.
https://m.youtube.com/watch?v=vAcOCRIc8 ... e=youtu.be
Te koop bij de welbekende Chinese dealer alie...
https://fr.aliexpress.com/item/40002817 ... b201603_53
H20
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Moderne spiegels



Bericht door gjvonk »

rijschoollucassen schreef:Even in de gaten houden dat wagens met camera's ipv van spiegels expliciet zo gekeurd en toegelaten zijn. Vooralsnog is after-market nog niet toegestaan omdat spiegels volgens de regeling voertuigen verplicht zijn.

Groet,

Jaap
Ik was eerlijk gezegd niet van plan om een poging te wagen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
thomas 1501
Berichten: 3
Lid geworden op: za 05 aug 2023, 21:32

Re: Moderne spiegels



Bericht door thomas 1501 »

hallo allemaal even over de camera spiegels ik heb ze op mijn camper gezet en ik moet zeggen perfect goed zegt en geen dode hoek meer hier even wat foto,s
Bijlagen
IMG-20230702-WA0007.jpg
IMG-20230702-WA0007.jpg (100.63 KiB) 641 keer bekeken
IMG-20230702-WA0006.jpg
IMG-20230702-WA0006.jpg (99.04 KiB) 641 keer bekeken
IMG-20230627-WA0005.jpg
IMG-20230627-WA0005.jpg (112.88 KiB) 641 keer bekeken
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Moderne spiegels



Bericht door rijschoollucassen »

Toch vind ik het een slechte zaak. Ik ben sowieso gewend om regelmatig andere bestuurders via hun spiegels in de gaten te houden. Op de fiets of motor zie je mij niet op 20cm afstand langs een stilstaande auto scheren waar nog iemand in zit. Zien of je gezien wordt is ook passé. Wat ook nog eens vergeten wordt dat je voor die monitor eventueel je leesbril moet opzetten. Ik kan op mijn navigatie de kleine lettertjes niet lezen.....

Elders een in dit topic wordt genoemd dat men toch geen reserve spiegel aan boord heeft. Scheerspiegel desnoods opofferen?

Niet alle vernieuwing is ook vooruitgang, is hier tenminste mijn mening .

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Moderne spiegels



Bericht door PaulBng »

Wat vindt de RDW daarvan, Thomas?

En idd, bril-probleem...
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Moderne spiegels



Bericht door kampo »

Mooi gedaan man :clap:
Ook ik vraag me af of je dan niet via de RDW moet passeren ?
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Moderne spiegels



Bericht door jaap van duijn »

RDW heeft ze toch al gekeurd, ik zie veel vracht auto's met deze camera's rijden ook als Poolse (DAF's)
Is de toekomst toch.

Groeten Jaap van Duijn.
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Moderne spiegels



Bericht door tonic »

Dit vindt de RDW ervan:

In afwijking van het eerste, derde en vierde lid mogen verplichte spiegels zijn vervangen door goedwerkende cameramonitorsystemen. Indien spiegels vervangen zijn door cameramonitorsystemen, dan moeten deze systemen deugdelijk bevestigd zijn.

De keurmeester moet bij de APK dus bepalen of het een goedwerkend systeem is welke goed zicht geeft in de benodigde zichthoeken. Misschien zullen niet alle after-market systemen hieraan voldoen.
Bij moderne voertuigen die van fabriekswegen zijn voorzien van deze systemen zijn hierop getoetst bij de
Laatst gewijzigd door tonic op zo 08 okt 2023, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Gabriel
Berichten: 159
Lid geworden op: zo 23 mar 2014, 17:02

Re: Moderne spiegels



Bericht door Gabriel »

Hoi Thomas,
waar heb je deze set gekocht?
Dit ziet er goed uit.

Groetjes Gabriel.
Plaats reactie