Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Mijn ervaring zit voornamelijk in benzinemotoren, hoewel ik veel heb bijgeleerd.
Maar nu zit ik even te kijken.
Begrijp ik het goed dat de intercooler als Bypass (zeg voor het gemak even parallel) aangesloten is? Ik heb altijd gedacht dat deze gewoon in de loop zou moeten?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Bakkertjes
- Berichten: 1688
- Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
- Locatie: Beverwijk
- Contacteer:
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Zal wel een plaatje in gelast zijn Rudy
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15352
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Aha, dat zou ik ook kunnen denken. Ik dacht dat er misschien de aftappbuizen helemaal in gewerkt waren.
Maar waarom zo omslachtig? Er zou toch gewoon een fles op het inlaathuis kunnen voor de slangaansluiting?
Maar waarom zo omslachtig? Er zou toch gewoon een fles op het inlaathuis kunnen voor de slangaansluiting?
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Klopt
De doorlopende buis is dicht gemaakt.
Dus om van de ene gele dop bij de andere te komen moet het er eerst uit.
Vond het zelf ook omslachtig je kon ook gewoon de pijpen door slijpen en met siliconen slang verder.
Miss dat ik dat nog ga aanpassen.. maar ben ik nog niet over uit.
Verder zijn de velgen besteld 5x118 16inch met 195/75/16 banden erop
Nu nog stuurhuis zoeken.. zag er 1 online nieuw voor nog geen 450€ maar ben een beetje bang dat die niet gaat passen.
Weet iemand of ik andere steunen of iets dergelijks nodig ben om hydraulisch stuurhuis te monteren??
Mvg
De doorlopende buis is dicht gemaakt.
Dus om van de ene gele dop bij de andere te komen moet het er eerst uit.
Vond het zelf ook omslachtig je kon ook gewoon de pijpen door slijpen en met siliconen slang verder.
Miss dat ik dat nog ga aanpassen.. maar ben ik nog niet over uit.
Verder zijn de velgen besteld 5x118 16inch met 195/75/16 banden erop
Nu nog stuurhuis zoeken.. zag er 1 online nieuw voor nog geen 450€ maar ben een beetje bang dat die niet gaat passen.
Weet iemand of ik andere steunen of iets dergelijks nodig ben om hydraulisch stuurhuis te monteren??
Mvg
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Vorig jaar gedaan
Had een complete 2de hands set gekocht.
Past gewoon op de normale bevestingspunten. Geen extra beugels o.i.d.
Wel zelf klemmen beugels gemaakt (waren verroest) voor de leidingingen en slangen.
Tip.
Pomp monteren voor dat je de motor in de camper plaatst. Je kan er nu makkelijk bij.
Miss dat
https://reintsautos.nl/mobile/shop.php? ... chtigingen
Wat voor je heeft.
Beste is bellen. Vaak meer aanwezig dan de webshop aan geeft.
Of
https://www.debridge.be
Had een complete 2de hands set gekocht.
Past gewoon op de normale bevestingspunten. Geen extra beugels o.i.d.
Wel zelf klemmen beugels gemaakt (waren verroest) voor de leidingingen en slangen.
Tip.
Pomp monteren voor dat je de motor in de camper plaatst. Je kan er nu makkelijk bij.
Miss dat
https://reintsautos.nl/mobile/shop.php? ... chtigingen
Wat voor je heeft.
Beste is bellen. Vaak meer aanwezig dan de webshop aan geeft.
Of
https://www.debridge.be
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 30 jan 2020, 15:41
- Locatie: Swifterbant
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Hoe oud is de 280?
Ik heb zelf n ducato van 1986 hier ook mee bezig om om te bouwen maar dan n dti van een boxer uit 2000. Ik heb ook stuurbekrachtiging ingebouwd. De ene kant is n beugel de andere kant kun je de 2 bouten door het stuurhuis doen. Ik vind wel dat het hydroliche stuurhuis wat hoger in de cabine zit waardoor Mn stuur ook hoger moet. Op zich niet er want hij zit laag zat.
Ik heb zelf n ducato van 1986 hier ook mee bezig om om te bouwen maar dan n dti van een boxer uit 2000. Ik heb ook stuurbekrachtiging ingebouwd. De ene kant is n beugel de andere kant kun je de 2 bouten door het stuurhuis doen. Ik vind wel dat het hydroliche stuurhuis wat hoger in de cabine zit waardoor Mn stuur ook hoger moet. Op zich niet er want hij zit laag zat.
dieseltje+ schreef: ↑zo 15 mar 2020, 11:37Vorig jaar gedaan
Had een complete 2de hands set gekocht.
Past gewoon op de normale bevestingspunten. Geen extra beugels o.i.d.
Wel zelf klemmen beugels gemaakt (waren verroest) voor de leidingingen en slangen.
Tip.
Pomp monteren voor dat je de motor in de camper plaatst. Je kan er nu makkelijk bij.
Miss dat
https://reintsautos.nl/mobile/shop.php? ... chtigingen
Wat voor je heeft.
Beste is bellen. Vaak meer aanwezig dan de webshop aan geeft.
Of
https://www.debridge.be
Onze Fiat ducato hobby uit 1986 is een echte hobby...
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Klopt reinds heeft het wel liggen compleet set.
Echter vraagt deze winkel 650€ voor een setje
En als ik verder op die site kijk vraagt hij voor remklauwen of evenveel of zelfs meer dan als ik ze nieuw bestel..
Pomp zit al op de motor die ik in ga bouwen. Weet alleen niet of deze naar behoren werkt. Maar we blijven positief!!
Scheelt dat de oude motor er nog eerst uit moet dus haast hebben we niet
Mijn ducato is van 85 geloof ik maar 86 op papier gekomen.. ik ga dus eigenlijk van een 2.4 naar een 2.5TD(i)
Echter vraagt deze winkel 650€ voor een setje
En als ik verder op die site kijk vraagt hij voor remklauwen of evenveel of zelfs meer dan als ik ze nieuw bestel..
Pomp zit al op de motor die ik in ga bouwen. Weet alleen niet of deze naar behoren werkt. Maar we blijven positief!!
Scheelt dat de oude motor er nog eerst uit moet dus haast hebben we niet
Mijn ducato is van 85 geloof ik maar 86 op papier gekomen.. ik ga dus eigenlijk van een 2.4 naar een 2.5TD(i)
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
@hobbymarwei
Is van 1991.
Stuurhuis is idd iets hoger. Stuur zelf bleef bij mij op de dezelfde hoogte.
Wel het juiste verbindings stukje met kruiskoppeling gemonteerd? Tussen stuur en stuurhuis?
Bij die van mij is die iets korter dan zonder stuurbekrachtiging.
Jay
Ik stuur je wel ff een Pb
Voordat er forumregels inwerking gaan
Is van 1991.
Stuurhuis is idd iets hoger. Stuur zelf bleef bij mij op de dezelfde hoogte.
Wel het juiste verbindings stukje met kruiskoppeling gemonteerd? Tussen stuur en stuurhuis?
Bij die van mij is die iets korter dan zonder stuurbekrachtiging.
Jay
Ik stuur je wel ff een Pb
Voordat er forumregels inwerking gaan
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 30 jan 2020, 15:41
- Locatie: Swifterbant
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Ok dat is het dan. Die heb ik er niet bij. Ik had alleen stuurhuis pomp en slangen. Ik heb het asje ook iets ingekort. Dat wil zeggen het puntje wat uitsteekt heb ik eraf geslepen. Zo past Mn eigen er goed op. Anders kon het gewricht niet goed scharnieren.
dieseltje+ schreef: ↑zo 15 mar 2020, 12:06Is van 1991.
Stuurhuis is idd iets hoger. Stuur zelf bleef bij mij op de dezelfde hoogte.
Wel het juiste verbindings stukje met kruiskoppeling gemonteerd? Tussen stuur en stuurhuis?
Bij die van mij is die iets korter dan zonder stuurbekrachtiging.
Onze Fiat ducato hobby uit 1986 is een echte hobby...
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 30 jan 2020, 15:41
- Locatie: Swifterbant
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Ik heb nog wel n stuurbekrachtigingspomp. Heb je daar wat aan?
Jay schreef: ↑za 14 mar 2020, 16:37Helaas heb ik alleen een ander blok zonder aanbouwdelen.
16inch velgen ben ik al aan het zoeken. Heb al contact met iemand van het forum die ze wel verkopen wil
Weet je toeval de steekmaat, naafdiameter en et waarde zo? Volgens mij 5x118 toch
Had op een webshop al klauwen gezien maar deze man vraagt voor alles enorm veel geld, dus die wordt hem niet.
De dspecialist is momenteel ook slecht bereikbaar dus onderdelen vinden is moeilijk.
Daarom denk ik dat ik het eerst maar bij men eigen remmen hou. Was toch niet van plan 120km te rijden. Vind tussen de 90 en 100 een hele mooie snelheid. Remmen kan in de toekomst altijd nog!
Voor nu is het stuurbekrachtiging inbouwen en de motor en dan eens kijken hoe het bevalt
Uitlaat wel gevonden maar daar staat vanaf bj 90 dus ook daarvoor nog even zoeken.
Mvg
Onze Fiat ducato hobby uit 1986 is een echte hobby...
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 30 jan 2020, 15:41
- Locatie: Swifterbant
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Hallo Allemaal
vandaag weer even bezig geweest met de 2.5TD motor.
inlaat spruitstuk, kleppendeksel koelwaterbuis in de wasmachine geweest en opnieuw gespoten.
nieuwe bout in de kop gemonteerd van uitlaat spruitstuk. 1 was draad van kapot en zat enorm vast.
uiteindelijk na 3 x een moer er op lassen toch eruit kunnen draaien.
de rest is draad nog goed van dus zit er over te denken die maar te laten zitten.
klepspeling gecontroleerd lag tussen de 0,50 en 0.35..
morgen ga ik carterpan verwijderen lagers controleren en het onderblok spuiten.
zit ook te denken om uitlaatspruitstuk te spuiten met hittebestendige verf maar zal 800C genoeg zijn?
daarna alle delen weer monteren waterpomp en demper plaatsten en maar eens rond draaien
ik hou jullie op de hoogte
Groeten
vandaag weer even bezig geweest met de 2.5TD motor.
inlaat spruitstuk, kleppendeksel koelwaterbuis in de wasmachine geweest en opnieuw gespoten.
nieuwe bout in de kop gemonteerd van uitlaat spruitstuk. 1 was draad van kapot en zat enorm vast.
uiteindelijk na 3 x een moer er op lassen toch eruit kunnen draaien.
de rest is draad nog goed van dus zit er over te denken die maar te laten zitten.
klepspeling gecontroleerd lag tussen de 0,50 en 0.35..
morgen ga ik carterpan verwijderen lagers controleren en het onderblok spuiten.
zit ook te denken om uitlaatspruitstuk te spuiten met hittebestendige verf maar zal 800C genoeg zijn?
daarna alle delen weer monteren waterpomp en demper plaatsten en maar eens rond draaien
ik hou jullie op de hoogte
Groeten
- Bijlagen
-
- 3A49C97C-1F78-42C4-8F1B-604C84CDA758.jpeg (86.03 KiB) 576 keer bekeken
-
- 698255BD-C3BC-4D8D-8CFF-255F9AEB1D45.jpeg (91.61 KiB) 576 keer bekeken
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: do 30 jan 2020, 15:41
- Locatie: Swifterbant
Re: Inbouwen 2.5TD in Fiat Ducato 280
Hoi, ik had een vraagje.
Heb je nog n extra opvoerpompje opgebouwd? Op het oude blok zat er een bij de brandstofpomp. Of zuigt jou blok de brandstof zelf aan? Mvg Weimar
Heb je nog n extra opvoerpompje opgebouwd? Op het oude blok zat er een bij de brandstofpomp. Of zuigt jou blok de brandstof zelf aan? Mvg Weimar
Jay schreef: ↑za 14 mar 2020, 14:01Foto onderstaand is de verf die ik bedoel.
Maar heb al gelezen dat het op beide manieren gewoon kan. Dus met opschroeven pomp en zonder opschroeven. Dus daar maak ik me niet zo heel druk over.
Ben wel heel benieuw of mijn eigen versnellingsbak en startmotor gaat passen. Ik heb namelijk een 2.4D motor origineel er in zitten en wil de bak en vliegwiel over zetten
Uiteraard met nieuwe koplingsplaat lagers en drukgroep..
En zou ik dan deze matrialen voor de 2.5TD moeten kopen of voor de 2.4D??
Ben al heel wat dingen wijzer geworden maar nog veel tast ik in het duister waar zelfs google me niets over kan vertellen.
En natuurlijk zodra alles af is zal een uitgebreide HOW TO plaatsen voor de mensen die ook een turbotje willen
Mvg
Onze Fiat ducato hobby uit 1986 is een echte hobby...